Volgens mij is het voertuig waarmee in het verkeer de meeste jongeren omkomen al jaren met stip op 1: de personenauto. Zijn de voorstanders van strengere eisen tav jonge bestuurders van landbouwvoertuigen en zware trucks, ook voorstander van maatregelen die echt zoden aan de dijk kunnen zetten? Bv iedere beginnende bestuurder de eerste 5 jaar in een auto met een maximaal vermogen van ...kW?
Als dat bijdraagt aan meer veiligheid in het verkeer ben ik daar voor. Om door te gaan op jou voorbeeld zou ik zeggen bijvoorbeeld 40 KW? Of een snelheidsbegrenzing ook voor personenauto's verplichtstellen? minimum leeftijd voor personenauto (rijbewijs B) opschroeven naar 21 jaar? Welke oplossing dan ook, als het veiligheid ten goede komt ben ik voor.
Om door te gaan over jongeren, rijden er meer jongeren met een personenauto, dan met een trekker. Het grotere aantal slachtoffers zal misschien te maken hebben met het aantal. Niet iedereen heeft immers een trekker voor de deur staan. Natuurlijk spelen andere factoren ook een rol, maar iemand die nog geen verantwoording mag dragen voor een personenauto op een openbare weg, hoe moet die gene de verantwoording over een veel grotere, en zwaardere trekker gaan dragen?
Om het uiterste maar eens op te zoeken, de leeftijd voor het besturen van een personenauto, of een vrachtwagen kan dan ook naar 16 jaar kan. Misschien kunnen we zelfs een geledestadsbus met 130 passagiers meegeven aan een 16 jarige die daar lijndiensten mee mag rijden.
Ik ben niet tegen jonge bestuurders op een trekker, iemand van 18 jaar is ook nog jong, en iemand van 21 ook. Waneer iemand op de openbare weg rijdt verwacht ik dat iemand een deugdelijke rijopleiding heeft gehad, een een examen heeft doorstaan waar enige niveau in zit. Het gaat ook om mijn veiligheid in het verkeer. Hiermee doel ik niet alleen op trekkers, maar op iedereen die op de openbare weg rijdt.