Nut en noodzaak van een tractorrijbewijs

Auteur Topic: Nut en noodzaak van een tractorrijbewijs  (gelezen 18347 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #50 Gepost op: 4 november 2010, 16:19:09
Snelheid en waar tractor niet mogen rijden.

Bijvoorbeeld.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #51 Gepost op: 4 november 2010, 16:28:51
Als je met 16 jaar een tractor mag gaan besturen, met in de toekomst een rijbewijs, waarom zou je dan niet op je 16e al je rijbewijs voor je auto kunnen halen? Wat is nu precies het verschil?
Dit is nog iets van vroeger, toen tractoren nog hooguit 20km per uur reden. Toen stelde men dat je met 16jaar en met een trekkerrijbewijs op de openbare weg mocht rijden.
Alleen de tijd van ontwikkelingen staan niet stil, tractoren zijn groter en sneller geworden, doordat vooral de loonwerkersbranche dit graag wilde. Doordat zij erg veel met tractoren over de weg moeten rijden.

Alleen men heeft dus niet de wetgeving aangepast op die ontwiikelingen van tractoren waardoor het nu dus gebeurt dat een 16jarige een voertuig bestuurdt die soms dik 50km/per uur kunnen. Een belading aankunnen die zo ongeveer gelijk staan aan een normale vrachtwagen. Maar die beduidend sterker zijn dan een vrachtwagen. Tel uit je winst.....


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #52 Gepost op: 4 november 2010, 18:17:50
Eigenlijk is het zowiezo krom.
Ik woon in de achterhoek (dus tussen de boeren).
Die traktoren rijden met dik 50 (en nog harder) met gigantische karren erachter (giertanks, maïswagens, etc.)
Qua gewicht een enorme massa op de weg...
Dus groot, snel en zwaar.

Maar om een voertuig te besturen zwaarder dan 3500kg moet je wel 18 zijn, eerst je B rijbewijs halen, en dan pas je C rijbewijs...
Als je 16 bent mag je een combinatie van 10 a 15 ton besturen, met een certificaat!!!
Klopt toch nie!


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #53 Gepost op: 4 november 2010, 18:19:23
Snelheid en waar tractor niet mogen rijden.

Bijvoorbeeld.
Gezien de huidige verkeerssituatie denk ik dat de argumenten snelweg, en maximum snelheid geen reden zijn om een 16 jarige op de openbare weg met een trekker te laten rijden. Het gaat namelijk niet alleen om de veiligheid van de bestuurder zelf, zijn opleiding, en zijn trekker, of de werkgever die anders verlies draai omdat de trekker niet rijdt. Het gaat mij dan vooral om veiligheid van overige weggebruikers. Iemand die t.b.v. zijn/haar opleiding met een trekker op de openbare weg wil rijden is prima daar heb ik niets op tegen. Ik vindt alleen dat de student dan 18 moet zijn en een fatsoenlijke examinering bij het CBR moet doen voor een "echte" trekker rijbewijs. Als het aan mij ligt zou ik zeggen AM rijbewijs ook opschroeven naar 18 jaar.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #54 Gepost op: 4 november 2010, 18:57:54
Volgens mij is het voertuig waarmee in het verkeer de meeste jongeren omkomen al jaren met stip op 1: de personenauto. Zijn de voorstanders van strengere eisen tav jonge bestuurders van landbouwvoertuigen en zware trucks, ook voorstander van maatregelen die echt zoden aan de dijk kunnen zetten? Bv iedere beginnende bestuurder de eerste 5 jaar in een auto met een maximaal vermogen van ...kW?
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #55 Gepost op: 4 november 2010, 23:22:33
Volgens mij is het voertuig waarmee in het verkeer de meeste jongeren omkomen al jaren met stip op 1: de personenauto. Zijn de voorstanders van strengere eisen tav jonge bestuurders van landbouwvoertuigen en zware trucks, ook voorstander van maatregelen die echt zoden aan de dijk kunnen zetten? Bv iedere beginnende bestuurder de eerste 5 jaar in een auto met een maximaal vermogen van ...kW?

Als dat bijdraagt aan meer veiligheid in het verkeer ben ik daar voor. Om door te gaan op jou voorbeeld zou ik zeggen bijvoorbeeld 40 KW? Of een snelheidsbegrenzing ook voor personenauto's verplichtstellen? minimum leeftijd voor personenauto (rijbewijs B) opschroeven naar 21 jaar? Welke oplossing dan ook, als het veiligheid ten goede komt ben ik voor.

Om door te gaan over jongeren, rijden er meer jongeren met een personenauto, dan met een trekker. Het grotere aantal slachtoffers zal misschien te maken hebben met het aantal. Niet iedereen heeft immers een trekker voor de deur staan. Natuurlijk spelen andere factoren ook een rol, maar iemand die nog geen verantwoording mag dragen voor een personenauto op een openbare weg, hoe moet die gene de verantwoording over een veel grotere, en zwaardere trekker gaan dragen?

Om het uiterste maar eens op te zoeken, de leeftijd voor het besturen van een personenauto, of een vrachtwagen kan dan ook naar 16 jaar kan. Misschien kunnen we zelfs een geledestadsbus met 130 passagiers meegeven aan een 16 jarige die daar lijndiensten mee mag rijden.

Ik ben niet tegen jonge bestuurders op een trekker, iemand van 18 jaar is ook nog jong, en iemand van 21 ook. Waneer iemand op de openbare weg rijdt verwacht ik dat iemand een deugdelijke rijopleiding heeft gehad, een een examen heeft doorstaan waar enige niveau in zit. Het gaat ook om mijn veiligheid in het verkeer. Hiermee doel ik niet alleen op trekkers, maar op iedereen die op de openbare weg rijdt.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #56 Gepost op: 4 november 2010, 23:38:24
Citaat
Boeren in dit land is al hartstikke duur en dan is het gewoon super praktisch dat de kinderen vanaf hun 16e mee kunnen helpen.
Dit soort ongevallen zijn zeer tragisch maar je kunt gewoon niet alles voorkomen met regelgeving.

Ach ja, laten we in de fabrieken ook weer kinderen achter de loopband zetten, ook heel praktisch en een stuk goedkoper.....

Helpen prima, met een tractor op het land prima, maar liever niet op de openbare weg zonder een degelijke opleiding.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #57 Gepost op: 5 november 2010, 00:23:46
Zijn de voorstanders van strengere eisen tav jonge bestuurders van landbouwvoertuigen en zware trucks, ook voorstander van maatregelen die echt zoden aan de dijk kunnen zetten? Bv iedere beginnende bestuurder de eerste 5 jaar in een auto met een maximaal vermogen van ...kW?

Volgens mij is iedere beginnende bestuurder al redelijk binnen de perken, puntenrijbewijs, lager percentage alcohol, hoge premie verzekering ....

Een personenauto kan bij een aanrijding met een fietser/voetganger dodelijk zijn, een groter voertuig is sneller dodelijk en dus zijn de risico's bij het besturen van een groter voertuig ook groter. Men zegt dat je op je 18de nog niet voldoende verkeersinzicht & ervaring hebt om met een ''zware'' motorfiets te rijden, maar je mag wel op je 16de met een 15 ton wegend voertuig, 50 km per uur rijdend, met een enorm voertuig (+ evengrote aanhangwagen) door de bebouwde kom rijden ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #58 Gepost op: 11 november 2010, 20:19:35
Wel rijbewijs maar geen kenteken? 40km/uur?  ???

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7607781/Geen-proef-kentekenplaatlight-voor-landbouwvoertuigen.ece

Geen proef kentekenplaat-light voor landbouwvoertuigen

donderdag 11 november 2010 | 18:27 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 11 november 2010 | 18:28
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Quantcast

DEN HAAG - Zeeland kan fluiten naar een proef met tractorkentekens.
Een meerderheid van de Kamer wijst een voorstel van de ChristenUnie af.

Zeeland en Friesland willen een proef om de verkeersveiligheid van landbouwvoertuigen te vergroten. De voertuigen zouden in dat plan moeten worden voorzien van een kentekenplaat-light. Na een lichte keuring door de Rijksdienst voor het Wegverkeer en registratie zouden de voertuigen 40 kilometer per uur mogen rijden. Bij de proef worden landbouwvoertuigen zoveel mogelijk geweerd uit de bebouwde kom en gescheiden van fietsverkeer, legt Kamerlid Arie Slob (ChristenUnie) uit. PvdA en GroenLinks steunen het voorstel van de ChristenUnie. Maar een meerderheid van VVD, CDA en PVV is tegen. De partijen laken de 'administratieve rompslomp'.

Minister Melanie Schultz van Hagen (Infrastructuur, VVD) laat het oordeel aan de Kamer. Volgens haar zijn ongelukken met landbouwvoertuigen eerder te wijten aan het rijgedrag. Slob vindt het 'steekspel' tussen Kamer en kabinet 'jammer' en wil toch proberen of hij partijen kan bewegen Zeeland en Friesland een proef toe te staan.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #59 Gepost op: 11 november 2010, 21:34:56
Bij de proef worden landbouwvoertuigen zoveel mogelijk geweerd uit de bebouwde kom en gescheiden van fietsverkeer, legt Kamerlid Arie Slob (ChristenUnie) uit.
Vraag me af hoe ze dat willen gaan doen ::)