om mensen in vaste dienst te kunnen voor een strandreddinsgbrigade, moet er wel wat schaalvergroting plaatsvinden. Dus meer fusie's.
Of alles onder de vlag van de brandweerregio.
Echter met werkzaamheden voor deze mensen moet je niet denken aan onderhoud materieel, dat besteed je uit. Wel het coordineren hiervan en het maken van onderhoudsplanning.
Grootste deel van werkzaamheden zal bestaan uit preventieve en preparatieve dingen zoals de voorlichting over de gevaren van de zee en hoe je deze kan herkennen. Maar vooral contatcen onderhouden met de hulpverleningspartners en oefeningen voorbereiden. Tevens heeft het werven van geschikte mensen voor een vakantiebaan ook de nodige aandacht nodig.
Onderschat niet hoeveel tijd er deze activiteiten gaat zitten, zodra je dit goed wil doen.
Daarbij komt gelijk de vraag of dit mogelijk is binnen een vereniging en kan redned hiervoor wel een bond zijn?
Martijn,
mijn insteek zou een regionale dienst zijn, waarbij gemeente grens overschrijdend en multi-disciplinair gewerkt kan worden en het gehele taken pakket door die dienst uitgevoerd wordt, dus van pro-actie tot repressie. Hierdoor kan met een relatief kleine dienst, onderdeel van . . . . . . , directe besluitvorming genomen worden. Maar ook de invulling naar de operationele dienst is kortlijnig, immers dezelfde personen voeren alle taken uit, van pro-actie tot repressie.
Directe verantwoordelijkheid ligt multi-disciplinair, aangezien reddingsbrigades voor alle OOV organisaties uitvoerd. Dus in mijn ogen bij het hoofd van de veiligheidsregio.
Het ligt niet in mijn bedoeling om een bestuur van een reddingsbrigade buitenspel te zetten, maar laat de vereniging de vereniging zijn, terwijl de "redders" een gezonde hulpverleningsketen partner voor de OOV organisaties en de uiteindelijk zorgvrager zijn.