Het objectief toetsen van organisaties die zich met kwaliteitsbeoordeling bezig houden, zoals NedCert, is door de regering opgedragen aan de RvA.
Dat wordt dus al voor je (consument) gedaan.
http://www.rva.nl/nl/rcert.htmlCertificatie-instellingen met een RvA-accreditatie hebben aangetoond dat ze deskundig en onpartijdig invulling geven aan hun activiteiten rond het certificeren van kwaliteitssystemen, producten c.q. vakbekwaamheid. Deze accreditatie is gebaseerd op de normen EN 45011, EN45012 of EN 45013 .................... Het accreditatiemerk RvA dat ze mogen voeren is in gebruik sinds 2002.
Het gaat de raad alleen om het proces van certificeren.
De testuitslag van de laboratoriumtesten is daarvoor een mooi voorbeeld.
Bij de aanvrage voor bloedonderzoek moet je aangeven wat je onderzocht wilt hebben.
De conclusie van het laboratorium kan zijn dat er geen afwijkende waardes zijn aangetroffen.
Dat wil niet zeggen dat er geen afwijkingen zijn, maar dat waarde, waarop het bloed is onderzocht niet afwijkt.
Als ik nedcert en het ok met elkaar vergelijk, dan kom ik tot de conclusie:
Van nedcert weet ik niet welke kriteria zij hanteren, maar ik heb wel de zekerheid dat ze dat op objectieve wijze toetsen.
Van het OK weet ik welke kriteria zij hanteren, maar ik heb geen zekerheid dat ze dat op een objectieve wijze toetsen.
Ik snap niet waarom het OK geen certificerend orgaan kan worden. Het is een kul argument als je zegt dat dat niet kan omdat er al normen zijn.
De BLS / AED eindtermen die NEDCERT hanteert zijn of conform de richtlijnen van de NNR/ERC/AHA of eigen normen. En dat is volgens jouw nou juist de reden waarom het OK geen certificerend orgaan kan worden. (Ja ik weet dat ze dan moeten stoppen met een aantal aktiviteiten die de onafhankelijkheid van de certificering in gevaar brengen)