Zoekpatronen

Auteur Topic: Zoekpatronen  (gelezen 7289 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 4 november 2010, 10:41:48
Veel manauvreren is ook meteen wat ik zie in het spoor van de KH. Ik verbind geen oordeel aan wat ik zie, ik beschrijf de sporen alleen: "die zien er zo op het eerste gezicht wat minder gestructureerd uit...."

Om nu het significante verschil van structuur tussen RWS25 en de Kapiteins Hazewinkel helemaal op het conto van Marine Traffic te schrijven gaat wel erg ver. Er kan een afwijking zijn in het spoor en het is niet nauwkeurig misschien, maar dat het een indicatie geeft van hoe er gevaren is staat voor mij vast, de posities van de KH en RWS25 zijn echt niet allemaal door Marine Traffic verzonnen en met elkaar verbonden op een willekeurige manier.  
Je mag dat blijven denken, maar mij overtuig je niet. Als de KH bv in een expanding square gezocht had, was dat zeker uit het spoor op te maken geweest. Er is zeker een reden geweest dat er zo gevaren is, en er is ongetwijfeld effectief gezocht en het verband met de de andere schepen die mee zochten kun je niet zien en dus ook niet meenemen. Maar dat er geen verschil zit in de sporen tussen KH en de RWS25 en er op een zelfde manier gezocht is kan niet vol gehouden worden.
Om een trackindicatie te maken over meerdere mijlen is het niet nodig om een resolutie van om de zes seconden een gemarkeerd punt te realiseren, om de halve mijl is ook voldoende, ook al loopt dat spoor daardoor ineens over een stuk land.

Onze Kaartplotter is geschikt voor AIS onvangst. Legt een lijst aan met schepen bij je in de buurt en geeft hun positie op de kaart. We hebben de draad doorgeknipt, want als je in de buurt van Amsterdam komt, zorgt de enorme hoeveelheid data die binnen komt van al die schepen daar dat de kaartplotter het niet meer bij houdt en vast loopt. Marine Traffic houdt de signalen bij ontvangen door meer dan 700 grondstations die de bewegingen van bij elkaar 20.000 schepen doorgeven. Ik kan wel begrijpen dat je dan de tijdsinterval niet naar 6 seconden wil hebben.

 

Zou de kustwacht of de OSC met zo'n kaartplotter gekoppeld aan AIS, die alleen maar de ingezette boten bij houd, een goed overzicht kunnen krijgen van het doorzochte gebied? Of is er al zo'n mogelijkheid aanwezig op de boten die OSC zijn? :)




Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #1 Gepost op: 4 november 2010, 10:47:29
Om nu het significante verschil van structuur tussen RWS25 en de KH helemaal op het conto van Marine Traffic te schrijven gaat wel erg ver.

Henk wat mogelijk ook meespeelt is de snelheid die men vaart bij zoekpatronen; hoe langzamer hoe beter door MT bijgehouden kan worden.
Ik zou zeggen ga het een keer zelf testen met bijv. een expanding square op het water (zonder stroming) met een flinke vaart en je zult zien dat MT niet een mooi (vierkant) patroon weergeeft maar af en toe een 'leg' overslaat en het lijkt of je een soort driehoeken hebt gevaren. O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 4 november 2010, 10:56:23
Zou de kustwacht of de OSC met zo'n kaartplotter gekoppeld aan AIS, die alleen maar de ingezette boten bij houd, een goed overzicht kunnen krijgen van het doorzochte gebied? Of is er al zo'n mogelijkheid aanwezig op de boten die OSC zijn? :)

Er zijn nauwkeurige, speciaal onwikkelde programma's in gebruik bij de kustwacht, met hoge resolutie. De kustwacht monitort daarmee de bewegingen van alle schepen, maar je kan (net als bij Marine Traffic overigens) bepaalde schepen kiezen of je ze wilt zien.
Tijdens een zoekaktie volgt de kustwacht de eenheden op het scherm.

De dekking is "naar buiten gericht", dus op het ruime binnenwater wordt er geen gebruik van gemaakt.
De ontvangers op de schepen zijn wat minder betrouwbaar. De Frans Verkade kan bijvoorbeeld de schepen van JSH meestal niet zien op haar AIS antwoordde zij desgevraagd.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 4 november 2010, 11:07:21
Henk wat mogelijk ook meespeelt is de snelheid die men vaart bij zoekpatronen; hoe langzamer hoe beter door MT bijgehouden kan worden.
Ik zou zeggen ga het een keer zelf testen met bijv. een expanding square op het water (zonder stroming) met een flinke vaart en je zult zien dat MT niet een mooi (vierkant) patroon weergeeft maar af en toe een 'leg' overslaat en het lijkt of je een soort driehoeken hebt gevaren. O0

Dat ga ik zeker eens testen. Maar denk je dus dat de KH met grote snelheid gezocht heeft naar een drenkeling?


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #4 Gepost op: 4 november 2010, 11:43:13
Ik krijg het niet voor elkaar om er een copy van te maken en het op het forum te zetten, maar als je nu gaat kijken naar de track van de svitzer marken dat is een sleepboot in het ijmond gebied kun je zien hoe betrouwbaar het track gedeelte van mt is. Het gaat hier om een langzaam varend vaartuig die echt niet over land kan varen.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #5 Gepost op: 4 november 2010, 12:29:34
Ik verbind geen oordeel aan wat ik zie, ik beschrijf de sporen alleen: "die zien er zo op het eerste gezicht wat minder gestructureerd uit...."

Ik ook, alleen probeer ik een nuance aan te brengen.

Maar dat er geen verschil zit in de sporen tussen KH en de RWS25 en er op een zelfde manier gezocht is kan niet vol gehouden worden.

Juist wel, de snelheid zul je nu niet meer kunnen terugzoeken, maar ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat de RWS een stuk langzamer gevaren heeft tijdens de zoekslagen. Verder zijn de slagen van de RWS ook veel langer als die van de KH. Sommige slagen van de KH heeft slechts een begin en eindpunt genoteerd, waar voor de RWS de meeste slagen meer als 5 punten hebben.

Je mag dat blijven denken, maar mij overtuig je niet.

Gelukkig! Ik stel slechts dat Marinetraffic de ontvangen punten simpel als rechte lijn verbindt, en wanneer daar twee en een halve minuut tussen zit, met relatief hoge snelheid, dit het beeld niet ten goede komt. Een korte slag kan zomaar 2 minuten zijn.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #6 Gepost op: 4 november 2010, 12:34:44


Hier een track van enkele weken geleden, van de Watersport als ik me niet vergis. Dit was de melding van het hulp geroep in de mist. Hier komt de track wel redelijk goed naar boven, door de langere slagen er daardoor meer geplotte punten. Probeer maar is een expanding sqaure te doen op een kleiner oppervlak, ik denk dat je een heel raar patroon op marinetraffic terug vind.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 4 november 2010, 12:55:25
Juist wel, de snelheid zul je nu niet meer kunnen terugzoeken, maar ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat de RWS een stuk langzamer gevaren heeft tijdens de zoekslagen. Verder zijn de slagen van de RWS ook veel langer als die van de KH. Sommige slagen van de KH heeft slechts een begin en eindpunt genoteerd, waar voor de RWS de meeste slagen meer als 5 punten hebben.

Juist wel?:
Citaat
Maar dat er geen verschil zit in de sporen tussen KH en de RWS25 en er op een zelfde manier gezocht is kan niet vol gehouden worden.
We zijn het er dus beide over eens dat er verschil in zit. Juist door de korte slagen wordt het beeld vertekend en lijkt er totaal geen systeem in te zitten.  

Citaat
Gelukkig! Ik stel slechts dat Marinetraffic de ontvangen punten simpel als rechte lijn verbindt, en wanneer daar twee en een halve minuut tussen zit, met relatief hoge snelheid, dit het beeld niet ten goede komt. Een korte slag kan zomaar 2 minuten zijn.

eens.

De zoekslagen op jouw plaatje van de watersport (?) zijn een voorbeeld dat zo het boekje "hoe zoek ik efficiënt en voorspelbaar" in kan  O0


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #8 Gepost op: 4 november 2010, 13:05:01
Juist wel?:  We zijn het er dus beide over eens dat er verschil in zit. Juist door de korte slagen wordt het beeld vertekend en lijkt er totaal geen systeem in te zitten.  

Ja, dat dus, even overheen gelezen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #9 Gepost op: 4 november 2010, 13:40:02
De zoekslagen op jouw plaatje van de watersport (?) zijn een voorbeeld dat zo het boekje "hoe zoek ik efficiënt en voorspelbaar" in kan  O0

Mee eens maar hou er wel rekening mee dat op stromend water, de patronen op MT ook weer een vertekend beeld geven omdat deze met koersen over de grond rekent ;)