Nee, maar net als het OPPLAN-SAR zou je de inhoud -voor zover op jouw inzetgebied van toepassing- gewoon moeten kennen.
Nu ben ik bij de eerste opzet van het boekje betrokken geweest en is het eigenlijk geschreven naar aanleiding van een inzet, de fouten die daarbij ontstonden en de aanbevelingen gedaan tijdens en na de evaluatie waarbij wij vanaf het begin betrokken waren, maar het is niet zo verkeerd als je de aanlandingsplaatsen kent, met welke regio je van doen hebt en weet welke eenheden in aanmerking komen voor assistentie.
Wat je wel al vast mag doen en wat beslist nog niet, wat men verwacht dat je alvast in kaart brengt en je voorbereid op de overname door de mogelijk later arriverende OSC.
Helaas is mijn ervaring tot nu toe dat men zich weinig aan dit boekwerkje gelegen laat liggen, ook de kustwacht improviseert er lustig op los. Van enige structuur is tot nu toe nog geen sprake.
Maar het gaat wel steeds beetje bij beetje minder chaotisch aan toe. Onze ervaring is dat je maar het beste meteen aan de slag kan gaan, naar eigen inzicht en vooral niet moet reageren op geroep om ergens voor overleg stil te gaan liggen, in de tijd dat je kwijt bent voordat iedereen op een kluitje ligt en het eens is over hoe gezocht gaat worden heb jij het halve gebied stilletjes al uitgekamd.
Vooral als je bij een boei afspreekt (hè Harry) die verlegd is en op de verschillende edities kaarten een andere positie heeft...