Zoekpatronen

Auteur Topic: Zoekpatronen  (gelezen 7362 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #10 Gepost op: 4 november 2010, 14:28:34
Wij op IJmuije kenne alles ;-)


Koos van Messel dd 04-11-2010 14:00.
De KvM staat er overigens om bekend dat haar AIS hapert. De lijn dwars over land naar de jachthaven verbindt twee punten die 6 minuten uit elkaar liggen.

Ondanks alles wat hierboven gezegd wordt lijkt het beeld van de KH inderdaad minder gestructureerd. Maar daar kan je pas wat van zeggen als je weet waarom dat is. Hebben zie iets gezien en zijn ze daar op af gegaan? Zijn de van plan veranderd omdat de RWS in het zelfde gebied zat?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 4 november 2010, 14:33:56
Mee eens maar hou er wel rekening mee dat op stromend water, de patronen op MT ook weer een vertekend beeld geven omdat deze met koersen over de grond rekent ;)

Maak ze nu niet in de war, een grondkoers is per definitie de ware koers en niet vertekend. Dat is wat je gevaren hebt. Dat is juist zo mooi van een GPS, geen magnetische koers, gecorrigeerd naar kaartkoers, geen drift door stroming of wind waarop je moet corrigeren... En de stroom beweegt jou én de drenkeling, alleen heeft wind meer vat op jou, dan op de drenkeling.

Ik ga toch bij zoeken het liefst met de wind mee en dan steeds verder de lage wal op. Als je tegen de wind in zoekt en je komt aan de hoge wal en hebt niets gevonden moet je weer terug naar waar je begonnen bent en verlies je tijd.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #12 Gepost op: 4 november 2010, 15:09:11
En de stroom beweegt jou én de drenkeling.

Daarom moet je ook bij bijv. een sector search en expanding square op kompas een zoekpatroon af varen en niet over de grond.
(op stromend water) ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 4 november 2010, 23:55:20
Wij op IJmuije kenne alles ;-)


Koos van Messel dd 04-11-2010 14:00.
De KvM staat er overigens om bekend dat haar AIS hapert. De lijn dwars over land naar de jachthaven verbindt twee punten die 6 minuten uit elkaar liggen.

Ondanks alles wat hierboven gezegd wordt lijkt het beeld van de KH inderdaad minder gestructureerd. Maar daar kan je pas wat van zeggen als je weet waarom dat is. Hebben zie iets gezien en zijn ze daar op af gegaan? Zijn de van plan veranderd omdat de RWS in het zelfde gebied zat?




Geweldig patroon, wat was die aan het doen??? Ik wou net zeggen, zou het kunnen dat dit niet voor de volle 100% alleen aan Marine Traffic ligt?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #14 Gepost op: 5 november 2010, 00:07:17
Geweldig patroon, wat was die aan het doen??? Ik wou net zeggen, zou het kunnen dat dit niet voor de volle 100% alleen aan Marine Traffic ligt?
Nee hoor, want op hun eigen site is hij ook vaak niet te zien.

En wat ie aan het doen is weet ik niet, maar hij vaart wel vaker met relaties, gasten, opleiding?

En de leerlingen van BOCAS krijgen ook altijd een rondje van de zaak:



Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 5 november 2010, 10:34:31
Mee eens maar hou er wel rekening mee dat op stromend water, de patronen op MT ook weer een vertekend beeld geven omdat deze met koersen over de grond rekent ;)

[nieuwsgierig] Daar wil ik nog even op in gaan (hoewel wij daar niet mee te maken hebben, een drenkeling verplaatst hier niet of nauwelijks door wind en de stroming is hier te miniem om van echt van invloed te zijn)

Ik weet dat tussen de eilanden op het wad een sterke stroming staat. Maar op de Noordzee langs de kust, is die dan zodanig dat je ook met een stevige vaart je patronen dusdanig beïnvloed dat de kans op succes kleiner wordt als je op kompas vaart? [/nieuwsgierig]


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 5 november 2010, 11:06:44
Neem een stroming van 2 knoop, je bent zo een half uur bezig met een patroon reken het verschil maar uit.

9910001
9910001


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #17 Gepost op: 5 november 2010, 13:34:03
[nieuwsgierig] Daar wil ik nog even op in gaan (hoewel wij daar niet mee te maken hebben, een drenkeling verplaatst hier niet of nauwelijks door wind en de stroming is hier te miniem om van echt van invloed te zijn)
Ik weet dat tussen de eilanden op het wad een sterke stroming staat. Maar op de Noordzee langs de kust, is die dan zodanig dat je ook met een stevige vaart je patronen dusdanig beïnvloed dat de kans op succes kleiner wordt als je op kompas vaart? [/nieuwsgierig]

In iedergeval genoeg dat het zelfs in de nieuwe uitgave van de IAMSAR 3 is/wordt opgenomen:

http://www5.imo.org/SharePoint/blastDataHelper.asp/data_id%3D25954/1311.pdf  (blz 12 onderaan)

 O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 5 november 2010, 15:02:41
je bedoelt:

Section on Search Patterns:
Add the following note between Search Patterns and Expanding Square Search (SS):
It may be advisable for vessels, especially when searching for a person in the water with either an
Expanding Square Search (SS) or a Sector Search (VS), to use dead reckoning (DR) navigation
rather than more accurate navigational methods. DR navigation will minimize pattern distortion
relative to the search object since it will automatically account for the currents affecting the search
object’s drift during the search. For both vessels and aircraft, if a smoke float or other highly visible,
expendable object is available, it should be deployed at datum and the pattern should be performed
relative to it. Precise search pattern navigation using high-precision methods such as global satellite
navigation systems will produce good patterns relative to the ocean bottom, but not relative to the
drifting search object. This could allow the search object to drift out of the search area before the
search facility arrives in that vicinity

Hoofdstuk betreffende zoekpatronen:

De volgende kanttekening toevoegen tussen zoekpatronen en zoeken in Expanding Square Search
(steeds groter wordende vierkanten), ss.
Het is wellicht aan te bevelen dat schepen, in het bijzonder die welke zoeken naar een drenkeling in
expanderende vierkanten of volgens het sector zoekpatroon om volgens het dead reckoning (DR)
(gegist bestek) systeem te werken, boven de meer nauwkeuriger navigatie methodes. DR navigatie
minimaliseert de afwijking ten opzichte van het te zoeken object, doordat het automatisch rekening
houdt met invloed die de stromen hebben op het afdrijven van het gezochte object gedurende het
zoeken.

Indien beschikbaar zal voor schepen en vliegtuigen een goed zichtbaar referentie drijvend baken in een
positie moeten worden opgesteld en de patronen zullen moeten ten opzichte daarvan moeten worden
uitgevoerd.
Precisie zoekmethodes met gebruik van global satelliet navigatie systemen produceren uitstekende patronen
ten opzichte van de bodem van de zee, meer niet ten opzichte van het driftende te zoeken object,
hetgeen zou kunnen resulteren dat het object waarnaar gezocht wordt al uit het zoekgebied is weggedreven
voor de zoekeenheden in de buurt zijn.

(vert. 5 10 2010 HW)

Als je deze uit hebt weet je er weer wat meer van...  98uiye


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 5 november 2010, 15:17:20
Voor het naukeurig zoeken volgens de DR methode moet je volgens mij dus een tabel bijhouden met je koers tijd afstand. Er zijn natuurlijk kant en klare voorbeeldjes, maar de a moet aangepast worden aan de zichtomstandigheden. Ik zou dan het liefst een overdekte boot hebben met een royale kaarttafel, is dat te regelen?  O0