Zoekpatronen

Auteur Topic: Zoekpatronen  (gelezen 7365 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #20 Gepost op: 5 november 2010, 15:22:43
ik ken het budget van de Hoge niet, maar met het juiste budget is alles mogelijik.

9910001
9910001


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 6 november 2010, 20:48:32
Wie bepaald het te varen zoekpatroon? In welke omstandigheden wordt welk patroon gebruikt?  :)


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #22 Gepost op: 6 november 2010, 22:17:53
normaal gesproken de osc en welk zoekpatroon is afhankelijk of er een redelijke postie bekend is van het slachtoffer


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 7 november 2010, 10:43:01
Wie bepaald het te varen zoekpatroon? In welke omstandigheden wordt welk patroon gebruikt?  :)

Het hangt vooral af van de grootte van het zoekgebied, sector search en  Expanding Square Search worden gebruikt als het zoekgebied niet al te groot is en de laatste positie (LKP) vrij naukeurig.
Creeping Line wordt meer/het meest gebruikt als het zoekgebied groot is en de LKP niet precies bekend. Ook een heli zal in het algemeen deze of een Parallel Track search toepassen. De boot die het eerst arriveert zal een patroon gaan kiezen waarin hij gaat zoeken, tenzij dit een totaal verkeerde keuze is zal de OSC dit overnemen, omdat het niet efficient is van het ene patroon over te stappen naar een andere. Met dit zoek patroon hoef je niet de hele tijd bij te houden wie wat afgezocht heeft, zoals bij een sectorsearch. Iedereen zoekt op dezelfde manier en het is niet ingewikkeld, je vaart gewoon naast je buurman op zichtafstand. Alleen is het oplijnen altijd even een gedoe. Een boot die wat later arriveert kan zich zo bij de andere op lijn bijvoegen. Je moet dit eigenlijk veel oefenen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #24 Gepost op: 7 november 2010, 11:06:01
Wie bepaald het te varen zoekpatroon? In welke omstandigheden wordt welk patroon gebruikt?  :)

Even corrigeren heren: er is er maar een die dat bepaald en dat is de SMC oftewel Den Helder Rescue! (kustwacht centrum)
Het kan zijn dat deze het over laat aan de OSC maar het is de taak van de SMC.
Nu gaat er een aardig tijdje overheen om gelijk met een goed zoekgebied te komen vanuit het KWC dus bij aanvang kunnen de eenheden ter plaatse al beginnen met bijv. een expanding square.
Vervolgens zal de kustwacht komen met de 4 hoekpunten van het door SARIS berekende oefen gebied en aangeven of er bijv.een paralel track of creeping lijn gevaren dient te worden.
Voor het kiezen van een zoekgebied zijn er een hele hoop factoren van belang zoals zeegang,zicht,stroming,aantal sar eenheden,open zee of juist dichtbij land(IJsselmeer gebied) ondiepten en geulen (waddenzee) ,tijdstip mob,betrouwbaarheid positie(gps,melding vanaf wal etc),water temperatuur etc etc
De OSC heeft overigens wel een grote rol in deze want hij heeft weer lokale kennis aan boord en zal zeker aan het KWC door moeten geven als iets niet kan door bijvorbeeld gronzeeen,lokale stroming,zichtverandering etc
 O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #25 Gepost op: 7 november 2010, 11:33:26
Hier informatie over SARIS (Search and Rescue Information System) welke ook door de nederlandse kustwacht wordt gebruikt.
Met name op blz 4 staat een mooi plaatje hoe dat er uit ziet:

http://login.safetyatsea.se/files/demoe/appendix_07b__saris_search_and_rescue_information_system__user_manual.pdf

 O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2011, 16:23:16
Even corrigeren heren: er is er maar een die dat bepaald en dat is de SMC oftewel Den Helder Rescue! (kustwacht centrum)
Het kan zijn dat deze het over laat aan de OSC maar het is de taak van de SMC.
Nu gaat er een aardig tijdje overheen om gelijk met een goed zoekgebied te komen vanuit het KWC dus bij aanvang kunnen de eenheden ter plaatse al beginnen met bijv. een expanding square.
Vervolgens zal de kustwacht komen met de 4 hoekpunten van het door SARIS berekende oefen gebied en aangeven of er bijv.een paralel track of creeping lijn gevaren dient te worden.
Voor het kiezen van een zoekgebied zijn er een hele hoop factoren van belang zoals zeegang,zicht,stroming,aantal sar eenheden,open zee of juist dichtbij land(IJsselmeer gebied) ondiepten en geulen (waddenzee) ,tijdstip mob,betrouwbaarheid positie(gps,melding vanaf wal etc),water temperatuur etc etc
De OSC heeft overigens wel een grote rol in deze want hij heeft weer lokale kennis aan boord en zal zeker aan het KWC door moeten geven als iets niet kan door bijvorbeeld gronzeeen,lokale stroming,zichtverandering etc
 O0

Van het bovenstaande, heb jij daar een bron van? Het zal toch niet weer het OPPLAN-SAR zijn, hè?
Meestentijds loopt het bij ons in de praktijk heel anders. Het wordt het bij ons overgelaten aan de eenheden, die delen mee na verloop van tijd mee wat ze al afgezocht hebben en de KUWA doet daarop een vervolg voorstel. Dan komt de OSC opdraven en die geeft opdracht om het allemaal nog een keertje over te doen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #27 Gepost op: 19 januari 2011, 23:01:59
Van het bovenstaande, heb jij daar een bron van? Het zal toch niet weer het OPPLAN-SAR zijn, hè?
eestentijds loopt het bij ons in de praktijk heel anders. Het wordt het bij ons overgelaten aan de eenheden, die delen mee na verloop van tijd mee wat ze al afgezocht hebben en de KUWA doet daarop een vervolg voorstel. Dan komt de OSC opdraven en die geeft opdracht om het allemaal nog een keertje over te doen.

Op klein water zal dat inderdaad vaak de praktijk zijn omdat daar eenheden heel snel ter plaatse zijn, nog voor de Kustwacht uberhaupt de tijd heeft gehad om een zoekgebied te maken.
Maar op zee zal de kustwacht toch echt met een zoekgebied komen berekend door o.a. het SARIS programma.
Maar ook voor het hele IJsselmeer gebied is uiteindelijk de SMC verantwoordelijk voor het zoekgebied en niemand anders.
Kan natuurlijk dat hij tevreden is met het inmiddels zelfstandig doorgezochte gebied en dan niet meer met nog een gebied komt.