Defensie test nieuwe blusvoertuigenhttp://www.hulpdienstenonline.nl/defensie-test-nieuwe-blusvoertuigenLaatst bijgewerkt op 27 nov 2011 om 16:11
Brandweerpersoneel van de Koninklijke Luchtmacht heeft begin november op het Engelse oefencentrum Manston nieuwe brandbestrijdingsvoertuigen beproefd. Op het speciale oefenterrein beleefden de voor missies bedoelde brandweerwagens letterlijk hun vuurdoop. Dikke schuimstralen uit 2 voertuigen nemen de vlammen bij een gesimuleerd vliegtuig in de tang. Vuur en rook maken binnen luttele seconden plaats voor stoom en een schuimbad. “Je deelt echt een flinke klap uit”, constateert commandant sergeant-majoor Tom Boegheim ter plekke tevreden. Verantwoordelijk hiervoor is het Compressed Air Foam System, afgekort als CAFS. Dit hogedruk-schuimbijmengsysteem geeft het bumperkanon van de wagen een bereik tot 70 meter. Het dichte blusschuim vormt op grotere oppervlaktes een plakkerige, zuurstofverdringende laag. Naast deze verhoogde effectiviteit is het voertuig ook efficiënt in het gebruik van bluswater, waardoor het langer inzetbaar is. De brandbestrijdingsvoertuigen zijn speciaal ontwikkeld voor het optreden in missiegebieden. Op bijvoorbeeld geïmproviseerde landingslocaties voor het bijtanken en herbewapenen van helikopters. Het 6 keer 6 aangedreven voertuig kan in onverhard terrein zelfstandig opereren.
De luchtmacht krijgt de beschikking over 5 van dergelijke brandbestrijdingsvoertuigen. Hoewel de wagens speciaal zijn toegerust voor inzet in missiegebied, zijn ze in Nederland ook beschikbaar voor brandbestrijding en oefeningen. Ze worden begin december 2011 overgedragen door de Defensie Materieel Organisatie en gestationeerd op Vliegbasis Gilze-Rijen, het Militair Luchtvaart Terrein Deelen en bij de luchtmachtbrandweeropleiding in Woensdrecht.
Bron en foto:
min. van Defensie