GRIP 1 Grote brand Parkeergarage Spaarnoogstraat - Haarlem 07-11-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand Parkeergarage Spaarnoogstraat - Haarlem 07-11-2010  (gelezen 9499 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #10 Gepost op: 7 november 2010, 14:23:05
Grote brand, betekend niet dat de brand groot hoeft te zijn, maar om de poppetjes die nodig zijn, ko-tje
Tja, als je het persé verkeerd wilt lezen valt er altijd wat wat te zeuren, koper-tje.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 7 november 2010, 14:29:52
En zo ziet deze parkeergarage er uit:

http://www.kovanleeuwen.nl/imgbase/20101107w/kvl_101107_0640190w.jpg

Toen ik naar het adres liep kwam ik een uitgebrande scooter tegen. Omdat deze nat was dacht ik dat het een oud brandje was. Maar nu denk ik dat dat de eerste melding was en dat daarna de melding van de parkeergarage kwam. En dan komt ik op brand meester op 30 minuten na de melding. Geen echt grote brand dus, maar wel een straat vol met rode autootjes ;-)

En de rest op www.incidentnet.nl


Op deze foto lijkt er een behoorlijke afstand te zitten tussen de verbrande auto's. Zijn er nog betere foto's van de verbrande auto's?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #12 Gepost op: 7 november 2010, 14:34:52
Weer meer dan 3 auto's....  ::) ::) ^-^ ^-^
In de korte tijd dat ik binnen ben geweest (met te weinig licht) heb ik niet meer als 3 uitgebrande auto's gezien (zie foto hierboven). Of er daadwerkelijk meer zijn uitgebrand of dat de rest is aangestraald kan ik je niet vertellen.
Verder was het op straatniveau op zo'n 10 meter achter het toegangshek. en daarmee toegankelijker als de Appelaar.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #13 Gepost op: 7 november 2010, 14:39:56
Op deze foto lijkt er een behoorlijke afstand te zitten tussen de verbrande auto's. Zijn er nog betere foto's van de verbrande auto's?
Helaas, niet van mij, verder als dit kwam ik niet gezien het politielint. Ik weet niet af anderen later nog met foto's komen. De auto rechts  lijkt tussen de twee anderen te hebben gestaan en is mogelijk naar voren gerold/geduwd. De plafondplaten zijn geperst stro die alleen op dat stuk zaten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 7 november 2010, 14:52:29
Helaas, niet van mij, verder als dit kwam ik niet gezien het politielint. Ik weet niet af anderen later nog met foto's komen. De auto rechts  lijkt tussen de twee anderen te hebben gestaan en is mogelijk naar voren gerold/geduwd. De plafondplaten zijn geperst stro die alleen op dat stuk zaten.

Het zijn deze platen die men toepast in parkeergarages:

http://www.zoeksnoek.nl/default.asp?B=00000512&P=00019827

http://www.zoeksnoek.nl/ShowImage.aspx?img=Knauf%2DFibrastyreen%2Ejpg&f=data/KNAUFI_1/Foto/&maxH=200[/img]

In de korte tijd dat ik binnen ben geweest (met te weinig licht) heb ik niet meer als 3 uitgebrande auto's gezien (zie foto hierboven). Of er daadwerkelijk meer zijn uitgebrand of dat de rest is aangestraald kan ik je niet vertellen.
Verder was het op straatniveau op zo'n 10 meter achter het toegangshek. en daarmee toegankelijker als de Appelaar.


4 auto's en 2 motoren:

http://www.haarlem.nl/nieuws/nieuwsbericht/artikel/zondagochtend-brand-in-parkeergarage-appartementencomplex-spaarnoogstraat/

Citaat
Zondagochtend brand in parkeergarage app. complex Spaarnoogstraat
Zondagochtend 7 november ontstond er een brand in een parkeergarage van het appartementencomplex aan het Spaarnoog 5, dat in bezit is van Elan Wonen. Om 5.10 uur werd het sein brand meester gegeven.

http://www.haarlem.nl/typo3temp/pics/397c1df576.jpg
appartementencomplex Spaarnoog
[Foto: Marieke Spoor]

Er zijn vier auto’s en twee motoren zwaar beschadigd door de brand en de bovenliggende woningen hebben rook- en roetschade.

Alle bewoners zijn tijdig geevacueerd tijdens de brand. In de loop van de dag wordt duidelijk of alle bewoners weer terug kunnen naar hun woning. Mocht dat niet mogelijk blijken, zorgt de woningcorporatie Elan voor tijdelijke opvang.  
De oorzaak van de brand is niet bekend en wordt nader onderzocht. Er zal een onderzoek worden uitgevoerd door politie en brandweer. Dergelijke onderzoeken nemen meerdere dagen in beslag.

De garage is op last van de brandweer en politie gesloten.

Door: Communicatie


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #15 Gepost op: 7 november 2010, 14:59:56
Het zijn deze platen die men toepast in parkeergarages:

Dit is het maximale wat ik kan laten zien:


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 7 november 2010, 15:04:12
Dit is het maximale wat ik kan laten zien:
[img width=700 height=172]http://www.kovanleeuwen.nl/extra/palm-special.jpg

Aan de rechterkant zie je volgens mij nog de, witte, resten zitten van de polystyreen. :)


nookie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Ex-brandwacht, Ex-BHV-er, Hulpverleningsfotograaf
Reactie #17 Gepost op: 7 november 2010, 18:57:46
Ik ben nog even terug geweest naar het brandadres en heb zelf ook nog wat foto's geschoten in de parkeergarage.
Ook de scooter staat op de foto.





Meer foto's op www.1-1-2-tjes.nl.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 8 november 2010, 00:02:18
http://www.politie.nl/kennemerland/nieuws/101107onderzoekbrandparkeergaragespaarnoogstraat.asp

Onderzoek brand parkeergarage Spaarnoogstraat
Politie zoekt getuigen

Haarlem, 07-11-2010 • Omstreeks 04.40 uur troffen politieagenten op de Harmenjansweg na een melding een in brand staande bromfiets aan. Zij blusten die brand. Daarbij meldde een getuige dat er in een nabijgelegen parkeergarage ook een brand aan de gang was. De agenten zijn direct daarheen gegaan en troffen daar ook een brand aan. De daarop gealarmeerde brandweer was binnen enkele minuten ter plaatse. Enkele auto’s bleken brand te hebben gevat en vanwege de rookontwikkeling zijn op aanwijzing van de brandweer totaal 55 mensen uit boven de parkeergarage gevestigde woningen geëvacueerd.

Zij zijn opgevangen in het hoofdbureau van politie aan de Koudenhorn. Rond 07.30 uur zijn de woningen door de brandweer weer vrij gegeven en konden zij weer naar huis. Door de politie wordt een uitgebreid onderzoek ingesteld zowel in de buurt als door de technische recherche naar de mogelijke oorzaken van zowel de brand in de garage als de bromfietsbrand aan de Harmenjansweg. Op dit moment is bekend dat vijf auto’s en twee motoren beschadigd zijn geraakt. Ook de parkeergarage is beschadigd en verschillende appartementen hebben rook en roetschade opgelopen. Uitslagen van het technisch onderzoek zijn nog niet bekend. De politie zou graag in contact komen met mensen die iets hebben gezien wat in verband kan worden gebracht met een van deze branden. Zij worden verzocht te bellen met 0900 – 8844.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 8 november 2010, 19:31:02
Video op onderstaande site.

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article6561966.ece/%27Ik-dacht%3A-we-verbranden-allebei%27

'Ik dacht: we verbranden allebei' (video)

    * Gepubliceerd op 08 november 2010, 17:23
    * Laatst bijgewerkt op 08 november 2010, 17:29

haarlem -

,,Man, wat ben ik geschrokken! Ik dacht dat we met zijn tweeën zouden verbranden.’’ De brand in de parkeergarage onder hun appartement in Spaarnoog zorgde voor angstige momenten bij Els Voorting (73) en haar man. Die schrik zijn ze nu te boven, maar voorlopig verblijven ze nog wel in hotel Haarlem-Zuid. ,,Thuis kunnen we niets. Alles zit onder het roet.’’

Zowel aan de voor- als aan de achterkant van haar appartement was de hitte die nacht zo enorm, dat het echtpaar niet weg kwam. Els: ,,Ik riep al tegen mijn man dat ik niet durfde te springen. Gelukkig werd het op dat moment net iets koeler, en konden we alsnog weg komen.’’ Maar het bleef een angstige situatie. ,,Het was donker en er hing veel rook. Boven ons hoorden we iemand heel hard om hulp roepen.’’