Instructie C2000 voor de gebruikers

Auteur Topic: Instructie C2000 voor de gebruikers  (gelezen 7459 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Gepost op: 10 november 2010, 11:45:22
Zoals ons allen wel ter ore is gekomen vanuit de verschillende rapporten, blijken de gebruikers van C2000 eigenlijk bar weinig kennis van hun randapparatuur te hebben en nog minder kennis van het netwerk wat zij dagelijks gebruiken voor hun communicatie. Zeker hoe zij zich moeten gedragen tijdens grotere calamiteiten. Nu heeft AZN reeds een verbetering voorgesteld, en op sommige punten al doorgevoerd, voor de gehele witte kolom. De eigen gespreksgroepen met fleetmap en verbindingsschema's worden vastgelegd, maar er komt ook aandacht voor de gebruiker. Zij moeten instructie krijgen in het gebruik van C2000.

Wat is uw mening hierover?


Elke hulpverlening start met communicatie.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1 Gepost op: 10 november 2010, 12:42:59
Een beetje achtergrond informatie kan zeker geen kwaad.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #2 Gepost op: 10 november 2010, 12:52:41
Het is noodzaak, zeker in het geval van calamiteiten. Hiervoor moeten opleidingen zijn en die moeten jaarlijks herhaald worden. Dat is de enige manier om goede ramphulpverlening te kunnen garanderen.
Wout


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 12 november 2010, 15:44:09
Uit de poll met de huidige uitslag mag je rustig concluderen dat de gebruiker van C2000 uitziet naar een instructie van C2000. Binnen Kennemerland worden ook de eerste gebruikers opnieuw geinstrueerd. Zij krijgen aan de hand van een PPT te zien waarom het fout ging met de communicatie tijdens de Poldercrash en dus de wat de rede is waarom je alle randapparatuur moet overschakelen naar een aangewezen gespreksgroep.

Heel verhelderend voor velen. Maar is dat soort achterrond informatie voldoende?
Elke hulpverlening start met communicatie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 12 november 2010, 15:49:36
Als leek: Als ik een bestand in mijn directory structuur op mijn computersysteem fout ziet staan dan pak ik het op en sleep het naar de goede map. Is dit ook niet mogelijk voor een meldkamer / netwerkbeheerder door op afstand de verbindingsmiddelen in de juiste spraakgroepen te zetten. Scheelt de gebruikers bij een incident misschien weer heel wat denk en schakelwerk, energie de je dan kunt besteden aan het bestrijden van het incident.

Mijn vraag is dus, moeten alleen de gebruikers een extra instructie krijgen of is er nog winst te halen voor het personeel op de meldkamers? :)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 12 november 2010, 16:10:58
Daar ligt technisch gezien dus direct al een uitdaging, omdat ik als MKA centralist niet kan zien op welk gespreksgroepen een buitenregionale ambulance die bij het desbereffende incident aanwezig is vanuit zijn eigen regio meeneemt. Dit staat zelfs nog steeds in de huidige LKF. Hierdoor dus nog steeds een extra belasting van het netwerk.

Alleen een beheerder kan zien welke randapparatuur er op een dergelijke mast staat en in welke gespreksgroep. Maar die heeft weer geen overzicht op de eenheden ter plaatse en welke niet. Misschien is deze ambulance namelijk net onderweg met een patient naar en ziekenhuis in de regio of is deze in transit. Dan schrik je wel ff als je dan ineens in een Poldercrash geschakelt wordt.

Recent heeft UMS bij grotere evenementen de diverse sites gemonitord. En dan heb je de tijd om functionaliteit te controleren en de gebruiker te verzoeken om over te schakelen. En as de gebruiker dan niet lustert kan vanaf afstand de randapparatuur verwijderd worden van de mast.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 12 november 2010, 16:14:20
Extra instructie voor de (eind)-gebruikers is in mijn ogen ook noodzakelijk. Mensen hebben geen idee hoe ze naar een andere gespreksgroep moeten schakelen, weten niet hoe de portofoon werkt en welke (on)mogelijkheden er allemaal met C2000 zijn ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 12 november 2010, 16:27:47
Daar ligt technisch gezien dus direct al een uitdaging, omdat ik als MKA centralist niet kan zien op welk gespreksgroepen een buitenregionale ambulance die bij het desbereffende incident aanwezig is vanuit zijn eigen regio meeneemt. Dit staat zelfs nog steeds in de huidige LKF. Hierdoor dus nog steeds een extra belasting van het netwerk.

Alleen een beheerder kan zien welke randapparatuur er op een dergelijke mast staat en in welke gespreksgroep. Maar die heeft weer geen overzicht op de eenheden ter plaatse en welke niet. Misschien is deze ambulance namelijk net onderweg met een patient naar en ziekenhuis in de regio of is deze in transit. Dan schrik je wel ff als je dan ineens in een Poldercrash geschakelt wordt.

Recent heeft UMS bij grotere evenementen de diverse sites gemonitord. En dan heb je de tijd om functionaliteit te controleren en de gebruiker te verzoeken om over te schakelen. En as de gebruiker dan niet lustert kan vanaf afstand de randapparatuur verwijderd worden van de mast.

Misschien gaat dit wel offtopic maar kan er in deze digitale tijdsperk geen overzicht gemaakt worden van de eenheden die gekoppeld zijn aan een incident met een kolom in welke gespreksgroep ze geschakeld zijn? Een soort excelsheet met het voertuig (+ porto's) + gespreksgroepen + welke mast? Dan heb je een mogelijkheid om alle bij het incident betrokken voertuigen 'goed' te zetten en gespreksgroepen van hun thuis regio uit te zetten. Dat er dan over een weg in de buurt een ambu rijd die niets te maken heeft met het incident hoeft dan niet zo'n probleem te zijn omdat die toch binnen korte tijd weer op een andere mast zit.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 12 november 2010, 19:36:58
Zoals ons allen wel ter ore is gekomen vanuit de verschillende rapporten, blijken de gebruikers van C2000 eigenlijk bar weinig kennis van hun randapparatuur te hebben en nog minder kennis van het netwerk wat zij dagelijks gebruiken voor hun communicatie. Zeker hoe zij zich moeten gedragen tijdens grotere calamiteiten. Nu heeft AZN reeds een verbetering voorgesteld, en op sommige punten al doorgevoerd, voor de gehele witte kolom. De eigen gespreksgroepen met fleetmap en verbindingsschema's worden vastgelegd, maar er komt ook aandacht voor de gebruiker. Zij moeten instructie krijgen in het gebruik van C2000.

Wat is uw mening hierover?
Binnen ons korps kregen eerst alleen de chauffeurs en bevelvoerders instructies rond C2000, nu wordt dat korpsbreed getrokken, en krijgt iedereen instructie. Zeker met de groep WVDers, die uiteindelijk ook zullen moeten werken met C2000. Al hebben we voor een WVDinzet een aparte C2000porto, die al helemaal ingesteld staat op de gesprkesgroep voor de WVD. ;)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #9 Gepost op: 12 november 2010, 20:56:13
We hebben in Nederland veiligheidsregio's. Waarom worden eenheden niet, net als bij de luchtvaart, automatisch overgeschakeld als ze een andere regio in rijden met een automatisch bericht aan de meldkamer waar hij dan binnenkomt? En eventueel een status voor interregionaal transport, zodat je je niet bij elke meldkamer mondeling hoeft aan te melden. Lijkt me best handig, dan kunnen eenheden ook buiten de regio voor prio 1 gebruikt worden als ze daar het dichtst bij in de buurt zijn. En daar willen ze landelijk uiteindelijk naartoe werken...
Wout