Deze discussie gaat volgens mij de verkeerde kant op. Het gaat nu over technische oplossingen, terwijl de basis ligt bij de gebruiker. Iedereen weet hoe hij zijn (soms meest ingewikkelde) GSM moet bedienen, maar even wat tijd te stoppen in zijn door de baas geleverde C2000 randapparatuur én procedures is er niet bij.
Iedereen kan zijn GSM bedienen, maar waarom was Nokia jarenlang het populairste merk, en waarom is de iPhone nu zo populair? Bedieningsgemak! Iedereen kan zijn GSM bedienen, maar die kies je wel zelf. Iemand die niet handig is met apparaten, kiest geen ingewikkelde telefoon. Die hele ingewikkelde apparaten vind je vaak alleen bij de mensen die er geinteresseerd in zijn....
De basis ligt bij de gebruiker, dat klopt! En daarom moet het apparaat ten dienste staan van de gebruiker. De meeste C2000-porto's die ik ben tegengekomen hebben teveel en te kleine knopjes, een te klein scherm met te kleine letters. Ik weet zeker dat als ze de bedienings- en menustructuur van de oude Nokia's (3210 ofzo) in een C2000-porto stoppen, iedereen het ineens veel makkelijker vind
Het gebrek aan bedieningsgemak zit hem trouwens niet alleen in de apparaten zelf, maar ook aan de indeling en dan vooral het afkortingencircus van de C2000-fleetmap. Gebruikersgroepen hebben allemaal vage afkortingen die soms maar 1 letter verschillen etc. Geef ze gewoon een 'volledige' naam: die is dan misschien minder correct, maar wel makkelijker te onthouden....
Je kunt er nog zoveel instructie-uren aan besteden, maar als het niet logisch is, blijf je houden dat mensen steeds moeten nadenken hoe het ook al weer zat...
Dus: eerst eenvoudiger maken, dan instructie geven!