Instructie C2000 voor de gebruikers

Auteur Topic: Instructie C2000 voor de gebruikers  (gelezen 7963 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #10 Gepost op: 12 november 2010, 21:19:15
We hebben in Nederland veiligheidsregio's. Waarom worden eenheden niet, net als bij de luchtvaart, automatisch overgeschakeld als ze een andere regio in rijden met een automatisch bericht aan de meldkamer waar hij dan binnenkomt? En eventueel een status voor interregionaal transport, zodat je je niet bij elke meldkamer mondeling hoeft aan te melden. Lijkt me best handig, dan kunnen eenheden ook buiten de regio voor prio 1 gebruikt worden als ze daar het dichtst bij in de buurt zijn. En daar willen ze landelijk uiteindelijk naartoe werken...
Is het dan ook zo dat bij een overplaatsing van het UMCG naar een ziekenhuis in Luik, het overplaatsende voertuig zich in alle regio's mondeling aan moet melden? :o Dan heb je het over Groningen, Drenthe, IJsselland, NOG en ga zo maar door, in een lijn naar beneden..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #11 Gepost op: 12 november 2010, 22:53:29
Volgens mij meldt zo'n ambu zich dan in op een speciale landelijk gespreksgroep en dan kan een MKA die ze wil inzetten hun aanroepen.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 13 november 2010, 04:55:25
Is het dan ook zo dat bij een overplaatsing van het UMCG naar een ziekenhuis in Luik, het overplaatsende voertuig zich in alle regio's mondeling aan moet melden? :o Dan heb je het over Groningen, Drenthe, IJsselland, NOG en ga zo maar door, in een lijn naar beneden..

Waarom zou een ambu zich in gaan melden in elke regio? Wat is de meerwaarde daar van? Voor een overplaatsing vertrek je vanuit je eigen regio en meldt je weer vrij in de patient ontvangende regio. Stel dat het gaat om een spoed overplaatsing kan je overwegen om het transport aan te melden bij een verkeers centrale van RWS, zoals bijvoorbeeld de Wijde Blick. Dan kunnen zij bruggen plat houden etc. Of vragen of de KLPD wat voor je kan betekenen.

Volgens mij meldt zo'n ambu zich dan in op een speciale landelijk gespreksgroep en dan kan een MKA die ze wil inzetten hun aanroepen.

Wouter, deze gespreksgroep is de zogenaamde ALA-BRUG, Ambulance Landelijk Boven Regionale Uitluister Gespreksgroep, wordt gebruikt door ambulances die retour eigen regio rijden als zij geen patient in de ambulance hebben.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #13 Gepost op: 13 november 2010, 12:43:54
Deze discussie gaat volgens mij de verkeerde kant op. Het gaat nu over technische oplossingen, terwijl de basis ligt bij de gebruiker. Iedereen weet hoe hij zijn (soms meest ingewikkelde) GSM moet bedienen, maar even wat tijd te stoppen in zijn door de baas geleverde C2000 randapparatuur én procedures is er niet bij.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #14 Gepost op: 13 november 2010, 13:58:01
Instructie voor de gebruikers is een absolute noodzaak. Ik zal niet zo ver gaan door weer alle gebruikers over één kam te scheren want niemand is nu eenmaal het zelfde.
Maar zelfs de best opgeleide persoon die “het trucje” al even niet gedaan heeft zal zich even achter het oor krabben met de gedachte: ”o ja … hoe ging dat ook al weer?”

Drilss en skills … en je beperkt de gebruikersproblemen aanzienlijk.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 13 november 2010, 14:05:33
Instructie voor de gebruikers is een absolute noodzaak. Ik zal niet zo ver gaan door weer alle gebruikers over één kam te scheren want niemand is nu eenmaal het zelfde.
Maar zelfs de best opgeleide persoon die “het trucje” al even niet gedaan heeft zal zich even achter het oor krabben met de gedachte: ”o ja … hoe ging dat ook al weer?”

Drilss en skills … en je beperkt de gebruikersproblemen aanzienlijk.


Ligt het dan aan de gebruikers of ligt het aan de opzet van het systeem dat het niet 'logisch' in elkaar zit? Helaas kan het nu niet anders dan dat je de gebruikers gaat 'opvoeden' maar eigenlijk moet het systeem zo simpel zijn je geen fouten kan maken...


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #16 Gepost op: 14 november 2010, 14:56:29
Deze discussie gaat volgens mij de verkeerde kant op. Het gaat nu over technische oplossingen, terwijl de basis ligt bij de gebruiker. Iedereen weet hoe hij zijn (soms meest ingewikkelde) GSM moet bedienen, maar even wat tijd te stoppen in zijn door de baas geleverde C2000 randapparatuur én procedures is er niet bij.

Iedereen kan zijn GSM bedienen, maar waarom was Nokia jarenlang het populairste merk, en waarom is de iPhone nu zo populair? Bedieningsgemak!  Iedereen kan zijn GSM bedienen, maar die kies je wel zelf. Iemand die niet handig is met apparaten, kiest geen ingewikkelde telefoon. Die hele ingewikkelde apparaten vind je vaak alleen bij de mensen die er geinteresseerd in zijn....

De basis ligt bij de gebruiker, dat klopt! En daarom moet het apparaat ten dienste staan van de gebruiker. De meeste C2000-porto's die ik ben tegengekomen hebben teveel en te kleine knopjes, een te klein scherm met te kleine letters. Ik weet zeker dat als ze de bedienings- en menustructuur van de oude Nokia's (3210 ofzo) in een C2000-porto stoppen, iedereen het ineens veel makkelijker vind ;)

Het gebrek aan bedieningsgemak zit hem trouwens niet alleen in de apparaten zelf, maar ook aan de indeling en dan vooral het afkortingencircus van de C2000-fleetmap. Gebruikersgroepen hebben allemaal vage afkortingen die soms maar 1 letter verschillen etc. Geef ze gewoon een 'volledige' naam: die is dan misschien minder correct, maar wel makkelijker te onthouden....

Je kunt er nog zoveel instructie-uren aan besteden, maar als het niet logisch is, blijf je houden dat mensen steeds moeten nadenken hoe het ook al weer zat...

Dus: eerst eenvoudiger maken, dan instructie geven!  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #17 Gepost op: 14 november 2010, 16:35:51
Niet helemaal met je eens Joost. Ik blijf even bij de gebruikers. Hulpverleners zijn toch niet achterlijk ? Voor iedere discipline is (min of meer) wel een geschikte portofoon te vinden in de LARA-gids. Motorola, Sepura of Bosch zijn allemaal verkrijgbaar. En al krijg je een wat lastig te bedienen porto, dan zal je er toch alles aan doen om dat ding onder de knie te krijgen ? Het ding kan immers je leven redden. Niet alleen het apparaat zelf, maar ook de bijbehorende procedures. Het is toch te gek voor woorden dat de meeste collega's niet eens weten hoe ze zich moeten inmelden bij een andere meldkamer. (voorbeeld Poldercrash)
Eenvoudiger/kleiner maken zal niet gemakkelijk zijn, tenzij je met een (maatje) iPad op je heup wil rondlopen.

Vwb de afkortingen en indeling binnen C2000 heb je een punt. Die mag wel wat eenvoudiger worden opgezet.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #18 Gepost op: 14 november 2010, 16:37:10
In Kennemerland krijgen nieuwe politiestudentenstudenten een dag lang portofooninstructie, inclusief een praktijkoefening door de binnenstad van Haarlem. Ook daar is gesproken over meenemen van gespreksgroepen en dergelijke.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 14 november 2010, 17:04:51
Iedereen kan zijn GSM bedienen, maar waarom was Nokia jarenlang het populairste merk, en waarom is de iPhone nu zo populair? Bedieningsgemak!  Iedereen kan zijn GSM bedienen, maar die kies je wel zelf. Iemand die niet handig is met apparaten, kiest geen ingewikkelde telefoon. Die hele ingewikkelde apparaten vind je vaak alleen bij de mensen die er geinteresseerd in zijn....

Joost, point taken. Daar hebben wij dus ondertussen gekeken naar het gebruik van de portofoons. Ze worden dus nu veranderd qu functionaliteit. Het schakelen naar andere gespreksgroepen wordt versimpeld. Ook opschaling, van dagelijks bank 1 naar incidenten bank 2, GHOR naar 3 en landelijk bank 4. Das dan voor wit. Maar BRW idem alleen gebruik je daar dan de incidetngespreksgroepen met de overeenkomstige lokatie in de fleetmap.

De basis ligt bij de gebruiker, dat klopt! En daarom moet het apparaat ten dienste staan van de gebruiker. De meeste C2000-porto's die ik ben tegengekomen hebben teveel en te kleine knopjes, een te klein scherm met te kleine letters. Ik weet zeker dat als ze de bedienings- en menustructuur van de oude Nokia's (3210 ofzo) in een C2000-porto stoppen, iedereen het ineens veel makkelijker vind ;)

Het gebrek aan bedieningsgemak zit hem trouwens niet alleen in de apparaten zelf, maar ook aan de indeling en dan vooral het afkortingencircus van de C2000-fleetmap. Gebruikersgroepen hebben allemaal vage afkortingen die soms maar 1 letter verschillen etc. Geef ze gewoon een 'volledige' naam: die is dan misschien minder correct, maar wel makkelijker te onthouden....

Je kunt er nog zoveel instructie-uren aan besteden, maar als het niet logisch is, blijf je houden dat mensen steeds moeten nadenken hoe het ook al weer zat...
Joost, over welke portofoons heb je het. Mooi voorbeeld zijn de portofoons van RN. Daar staan verschillende disciplines in per regio. Ja je zal moeten lezen welke gespreksgroep je hebt, want er staan verschillen externe inmeldgespreks- en bijstandsgroepen in van zowel BRW als voor de AMBU. Daar naast staan er de Landelijke en Regionale Mulidisciplinaire gespreksgroepen. Ja dat is een letter verschil maar hoe wil jij dat anders oplossen dan?

Dus: eerst eenvoudiger maken, dan instructie geven!  8)
Of moet het gebruik van C2000 eens bekeken worden als een verplichte kost. Een verpleegkundige wordt geacht om onder alle omstandigheden te kunnen intuberen, een chauffeur moet zijn voertuig altijd onder controle hebben, alleen het stukje communicatie  hangt er een beetje bij en is niet belangrijk.
Elke hulpverlening start met communicatie.