optische en geluidssignalen (OGS) en vrijstellingen politie

Auteur Topic: optische en geluidssignalen (OGS) en vrijstellingen politie  (gelezen 41485 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #40 Gepost op: 17 november 2010, 19:16:36
Ik heb ook de BROA gehad ;). Alleen zijn er gewoon wat risico's aan het op deze manier rijden en jezelf indekken kan heel makkelijk door maar even de herrie aan te zetten..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #41 Gepost op: 17 november 2010, 23:00:18
Ik denk dat hij de vent bedoeld die echt vlak naast de rijbaan staat vlak voordat de VOP in beeld komt. En dat zijn de types die spotters een slechte naam geven want hier zit ik niet op te wachten als ik met spoed rij.
En hoewel dit een prima oversteek was, was de chauffeur wel extra de klos geweest als hij een aanrijding had gehad met een voetganger omdat hij geen voorrangsvoertuig meer is.
Die bedoelde ik inderdaad.
De voetganger werd keurig op gemerkt door het afremmen voor de kruising.


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #42 Gepost op: 10 oktober 2011, 03:58:39
even een vraag. Hoeveel soorten prio's heeft de politie? Ik weet dat prio 1 met OGS is. Maar ik begreep van mijn buurman dat er ook een prio is waarbij de OGS alleen aan wordt gezet bij mogelijke gevaarlijke situaties zoals kruispunten e.d. Klopt dit of valt dit ook onder de prio 1?
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #43 Gepost op: 10 oktober 2011, 08:26:10
In principe zijn er 4 prio's bij de politie.

Bij prio 1 wordt er gereden met zwaailicht en sirene (verkeersongeval met letsel, onwelwording) tenzij dit niet mogelijk is door de melding (overvalalarm, inbraak heterdaad). In dat geval kunnen de optische en/of geluidssignalen kort ingeschakeld worden bij kruisingen.

Prio 2 is voor meldingen waar wel snel politie bij nodig is, maar waar geen zwaailicht of sirene bij nodig is. Denk hierbij aan een aangehouden winkeldief of een inbraakalarm. Hierbij kan de politie wel gebruik maken van haar vrijstellingen en door rood of te hard rijden om toch snel op de meldingslocatie te zijn. Een aantal agenten gebruiken blauwe zwaailampen bij het door rood oversteken van kruisingen, anderen doen dit niet. De geluidssignalen worden bij deze meldingen niet gebruikt.

Bij prio 3 is de komst van de politie noodzakelijk, maar er zit geen grote haast achter. Denk hierbij aan een aanrijding zonder letsel waarbij de partijen ruzie hebben over het invullen van de schadeformulieren. De politie houdt zich aan de verkeersregels.

Bij prio 4 is de komst van de politie wel wenselijk, maar geen noodzaak. Denk aan een fout geparkeerde auto.
Wout


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #44 Gepost op: 10 oktober 2011, 09:14:33
In principe zijn er 4 prio's bij de politie.

Bij prio 1 wordt er gereden met zwaailicht en sirene (verkeersongeval met letsel, onwelwording) tenzij dit niet mogelijk is door de melding (overvalalarm, inbraak heterdaad). In dat geval kunnen de optische en/of geluidssignalen kort ingeschakeld worden bij kruisingen.

Prio 2 is voor meldingen waar wel snel politie bij nodig is, maar waar geen zwaailicht of sirene bij nodig is. Denk hierbij aan een aangehouden winkeldief of een inbraakalarm. Hierbij kan de politie wel gebruik maken van haar vrijstellingen en door rood of te hard rijden om toch snel op de meldingslocatie te zijn. Een aantal agenten gebruiken blauwe zwaailampen bij het door rood oversteken van kruisingen, anderen doen dit niet. De geluidssignalen worden bij deze meldingen niet gebruikt.

Bij prio 3 is de komst van de politie noodzakelijk, maar er zit geen grote haast achter. Denk hierbij aan een aanrijding zonder letsel waarbij de partijen ruzie hebben over het invullen van de schadeformulieren. De politie houdt zich aan de verkeersregels.

Bij prio 4 is de komst van de politie wel wenselijk, maar geen noodzaak. Denk aan een fout geparkeerde auto.

Als aanvulling hierop, vanuit het Amsterdamse dan uiteraard.

Ook onder prio 2 worden wij weggestuurd naar meldingen met toestemming.

Prio 4 wordt in A-A in principe niet gedaan door de noodhulp. Deze meldingen komen als Nietspoedeisende Assistentie(NSA) binnen aan het wijkteam en worden afgehandeld door een fietspost of een ULM-rijder.


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #45 Gepost op: 10 oktober 2011, 23:13:29
dank jullie beide voor de info

groetjes Kokkie1986
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #46 Gepost op: 10 oktober 2011, 23:23:52
Ook onder prio 2 worden wij weggestuurd naar meldingen met toestemming.

Onder welke omstandigheden is dat dan? Want bijvoorbeeld een niet-meewerkende winkelboef is wel weer een prio 1 melding..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #47 Gepost op: 11 oktober 2011, 05:21:10
Onder welke omstandigheden is dat dan? Want bijvoorbeeld een niet-meewerkende winkelboef is wel weer een prio 1 melding..

En bij ons een prio2 melding. lang leve de nationale politie


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #48 Gepost op: 11 oktober 2011, 09:54:25
In Amsterdam-Amstelland wordt onder prio 1 verstaan een vliegtuig dat neerstort of assistentie collega...


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #49 Gepost op: 11 oktober 2011, 11:17:22
In Amsterdam-Amstelland wordt onder prio 1 verstaan een vliegtuig dat neerstort of assistentie collega...
Spoed-spoed dus, zoals ze in de reclame van Fyra bedoelen. Een prio 2 is dus ook toestemming, maar een vko-letsel of een steekpartij?