optische en geluidssignalen (OGS) en vrijstellingen politie

Auteur Topic: optische en geluidssignalen (OGS) en vrijstellingen politie  (gelezen 41799 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

occasion

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • "Maak het niet erger, bel de erkende berger!"
Reactie #80 Gepost op: 2 november 2012, 16:20:11
Dag forumleden,

Ik had een vraag over optische en geluidssignalen van een voorrangsvoertuig (politie) en de verlichting.

Vanochtend kwam mij een Politiebus(VOA), onder prio 1 (OGS) tegemoet rijden, met een knipperend GROOTlicht. Het was nog schemerig en dit was dan ook ZEER VERBLINDEND, voor het tegemoet komende verkeer! Bijde koplampen van de Politiebus(VOA) knipperden GROOTlicht en niet onafhangkelijk van elkaar!

Kan dit zomaar....?


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #81 Gepost op: 2 november 2012, 16:24:38
ja


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #82 Gepost op: 2 november 2012, 16:31:54
Dag forumleden,

Ik had een vraag over optische en geluidssignalen van een voorrangsvoertuig (politie) en de verlichting.

Vanochtend kwam mij een Politiebus(VOA), onder prio 1 (OGS) tegemoet rijden, met een knipperend GROOTlicht. Het was nog schemerig en dit was dan ook ZEER VERBLINDEND, voor het tegemoet komende verkeer! Bijde koplampen van de Politiebus(VOA) knipperden GROOTlicht en niet onafhangkelijk van elkaar!

Kan dit zomaar....?

Sterker nog, als ik me niet vergis is dit juist hoe de overheid het wil hebben. Gelukkig kom je meerendeels een wig-wag tegen, oftewel om-en-om
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #83 Gepost op: 2 november 2012, 16:34:52
Citaat van: Artikel 29 RVV
1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

2. De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.

3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht, de tweetonige hoorn en de knipperende koplampen.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #84 Gepost op: 2 november 2012, 16:37:17
Dag forumleden,

Ik had een vraag over optische en geluidssignalen van een voorrangsvoertuig (politie) en de verlichting.

Vanochtend kwam mij een Politiebus(VOA), onder prio 1 (OGS) tegemoet rijden, met een knipperend GROOTlicht. Het was nog schemerig en dit was dan ook ZEER VERBLINDEND, voor het tegemoet komende verkeer! Bijde koplampen van de Politiebus(VOA) knipperden GROOTlicht en niet onafhangkelijk van elkaar!

Kan dit zomaar....?
Dus de vraag is, was het voor 7:37 of erna ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


occasion

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • "Maak het niet erger, bel de erkende berger!"
Reactie #85 Gepost op: 2 november 2012, 21:20:44
Dus de vraag is, was het voor 7:37 of erna ;)

@Kaasje,
Het was er voor, plm. 7:10. En dat de Politiebus zich een weg baande tussen het overige verkeer door. En met twee GROOTlicht knipperende koplampen (niet om en om) in je snufferd, is toch niet verkeersveilig te noemen.... Als voorliggend voertuig (voor de Politiebus) een lichtsignaal krijgt van een aanstormend voorrangsvoertuig, brengt men toch minder verkeersdeelnemers in gevaar, als dat in tegenovergestelde richting...  ;)


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #86 Gepost op: 3 november 2012, 00:33:51
Dus de vraag is, was het voor 7:37 of erna ;)

Dan heb je het over zonsopgang. Zoek nu maar eens de definitie op van overdag in deze regeling...

Maar blijkbaar viel het voertuig wel op, toch? Ik persoonlijk ben erg blij met de knipperen de kop lampen. Wig wag is helaas niet meer toegestaan...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #87 Gepost op: 3 november 2012, 00:58:59
Gelukkig kom je meerendeels een wig-wag tegen, oftewel om-en-om

Nou... Zo'n beetje alle nieuwe ambulance's, brandweer & politievoertuigen hebben gelijktijdig knipperend groot licht. Je kunt haast zeggen dat het om en om redelijk (op wat oudere Chevrolet's en Sprinters na) uit het straatbeeld is verdwenen.

En dat de Politiebus zich een weg baande tussen het overige verkeer door. En met twee GROOTlicht knipperende koplampen (niet om en om) in je snufferd, is toch niet verkeersveilig te noemen....

Tsja, dat ligt maar net aan de situatie... Ik gebruik zelf het knipperende grote licht nagenoeg (niet tijdens mist, regenval, lange rechte wegen met veel tegenliggers etc) 24 uur per dag, het valt namelijk véél meer op als de blauwe signalering. Ik merk ook dat automobilisten véél eerder en sneller reageren en ruimte maken, wat volgens mij de veiligheid juist ten goede komt  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #88 Gepost op: 21 april 2013, 12:12:45
De knipperende koplampen zijn 's nachts juist het probleem. Ze zijn veel te dominant aanwezig waardoor je 'blauw' wegvalt.

Bij het Klpd hebben ze mij altijd geleerd dat je op verlichte snelwegen terugschakelt naar stadslicht en de knipperende koplampen niet gebruikt. Juist daardoor zie je 's nachts 1 grote blauwe gloed aankomen en dat werkt veel beter dan onbestemd grootlicht, want voor blauw moet je opzij en niet voor iemand die met grootlicht seint..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #89 Gepost op: 21 april 2013, 12:31:44
Rijd voor de grap eens 's nachts naar een parkeerterrein en ga 300 meter voor je auto staan. Ga dan alle combinatie's van verlichting af en constateer in welke situatie je het beste kan zien dat er een noodhulpdienst aan komt denderen..

Overdag is dit onderscheid overigens minder belangrijk omdat het menselijk oog dan überhaupt veel scherper kan waarnemen. Dan herken je een voorrangsvoertuig altijd wel, of de hele santenkraam nou wel of niet aanstaat..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי