Schelpenzuiger HA38 Frisia omgeslagen drie doden - Noordzee thv Terschelling 14-12-2010

Auteur Topic: Schelpenzuiger HA38 Frisia omgeslagen drie doden - Noordzee thv Terschelling 14-12-2010  (gelezen 31675 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jelte56

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Ik ben uitermate verbaast over het rotsvaste geloof in de onfeilbaarheid van de Brandaris. Bij mij komen de volgende vragen op;

De oproep van de HA 38 is overduidelijk! "Nou, het is geen goede morgen. We hebben vreselijk veel water in de bak gekregen en we komen steeds dieper te liggen en ik wil graag assistentie. Ik hoop dat de lenspomp het aan kan, maar ik heb er weinig kijk op".
Een schip dat steeds dieper gaat liggen zinkt op een gegeven moment. Men kan dit voorkomen met een lenspomp die voldoende capaciteit heeft. In dit geval heeft de schipper hier weinig kijk op. Hij ziet immers dat het schip steeds dieper gaat liggen. Conclusie is dus dat schipper denkt dat hij zinkt en hij vraagt echt concreet om assistentie. Sterker nog hij rekent erop dat de Brandaris assistentie regelt want het daarop volgende fragment(19 minuten later) vraagt hij of de (in zijn ogen al aangevraagde) assistentie al onderweg is. Pas op dit moment schrikt de Brandaris wakker en start de reddingsaktie.
In mijn optiek had de Brandaris zich nader op de hoogte moeten stellen van de stand van zaken en zeker moeten informeren wat voor assistentie de schipper verlangde. Het betrof hier een met schelpen(veel holle ruimte) geladen beunschip met een niet afgedekt laadruim. Geen optimale configuratie om met 1.90 golhoogte over de Noordzee te varen. Dit feit is bij de Brandarisbemanning bekend. Deze schelpenzuigers zijn namelijk vaste bezoekers van het blokgebied van de Brandaris.
Waarom werd de "Anna Margaretha" niet als eerste gewaarschuwd. Deze reddingsboot is gestationeerd in de Ballumerbocht op een afstand van 11 Mijl van de positie waar het schip kapseizde. Dit was voorstrooms(ebstroom) een kwartier varen. 4.09 uur + 0.15+.05=4.29 uur dit komt ijzingwekkend dicht bij het vermoedelijke tijdstip van kenteren.

Jelte Toxopeus


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/omgeslagen-vissersboot-voor-kust-van-terschelling-14-december-2010/

Sector Zeescheepvaart
Omgeslagen vissersboot, voor kust van Terschelling, 14 december 2010
RSS
Startdatum onderzoek    14 december 2010
Einddatum onderzoek    
Type onderzoek    Volledig
Status onderzoek    Lopend

Op 14 december jl. is voor de kust van Terschelling een vissersboot omgeslagen. Een van de bemanningsleden is bij dit ongeval om het leven gekomen en een bemanningslid is in onderkoelde toestand opgenomen in het ziekenhuis. Een bemanningslid wordt op dit moment nog vermist. De Onderzoeksraad is een onderzoek gestart naar dit ongeval.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Het volledige rapport staat op de site van OVV  O0
NoordBorgh go's North again in 2009




Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Pijnlijk maar duidelijk rapport.

Los van het hele technische verhaal denk ik dat het anders had gelopen als de schipper het voorval gemeld had op VHF 16 aan de kustwacht. (zoals eigenlijk had gemoeten)
Mogelijk had de redding dan veel eerder op gang gekomen.
Maar dat is helaas achteraf praten... :'(


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Onderzoek dodelijk ongeval met schelpenzuiger:Rederij zorgde niet voor een zeewaardig schip

De reder van schelpenzuiger "Frisia" heeft nagelaten op 14 december 2010 voor een zeewaardig schip te zorgen en legde wet- en regelgeving naast zich neer. De schipper van de Frisia heeft dit geaccepteerd en toonde daarmee geen goed zeemanschap. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Inspectie Verkeer en Waterstaat lieten de rederij te veel haar eigen gang gaan. Dit alles blijkt uit het rapport 'Kapseizen schelpenzuiger Frisia (HA38), ten noorden van Terschelling', dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag heeft gepubliceerd. Bij het ongeval kwamen de drie bemanningsleden om het leven.
 
De Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt dat de rederij van de Frisia, visserijbedrijf De Rousant bv, binnen drie maanden moet aantonen dat al haar schepen inclusief de bemanningen aan de wet- en regelgeving voldoen.
Bovendien moet de rederij binnen het bedrijf prioriteit geven aan veiligheid. De minister van Infrastructuur en Milieu moet de reder onder verscherpt toezicht stellen, de certificering van zeeschepen verbeteren en veiligheid als voorwaarde opnemen bij het verlenen van vergunningen voor schelpenwinning. Ook dient de minister, net als bij de koopvaardij, de basisveiligheidstraining voor alle bemanningsleden van visserijschepen verplicht te stellen.
Bij schelpenzuigers zou de minister ten minste twee onafhankelijk aangedreven lenspompen verplicht moeten stellen voor het leegpompen van het ruim.
 De 'Frisia' was een schelpenzuiger, een vaartuig dat wordt gebruikt voor de winning van schelpen, die worden gebruikt als isolatiemateriaal of bijvoorbeeld voor de verharding van wegen en paden. Schelpenwinning is een activiteit die al eeuwenlang plaatsvindt langs de Noordzeekust, in de Zeeuwse wateren en in de Waddenzee.
 
De door de overheid toegestane winning is afgestemd op de natuurlijke aangroei van de schelpenbanken in zee. De rederij was voor de schelpenwinning in het bezit van een vergunning van Rijkswaterstaat.  
Maandagavond 13 december 2010 voer de Frisia ten noorden van Terschelling richting Lauwersoog. Tijdens de reis was het koud en voer men tegen een vrij krachtige tot krachtige wind (5-6 Bft) en golven van 1,5 tot 2 meter in. Omdat enkele ruimten op het voorschip niet goed afgesloten waren, kon er water het schip instromen. Hierdoor kwam het schip steeds dieper en verder voorover te liggen. Uit onderzoek is gebleken dat diverse ballasttanks aan boord gedeeltelijk nog met ballastwater gevuld waren, terwijl deze eigenlijk leeg hadden moeten zijn.
 
De volgende morgen, rond 04.10 uur nam de schipper van de Frisia contact op met de verkeerspost Brandaris omdat de schipper graag een extra pomp wilde om het water uit het ruim te kunnen krijgen.
Tien minuten later nam hij nogmaals contact op en hij vertelde dat hij bang was dat het schip zou zinken. Het schip raakte kort hierop stuurloos en de communicatie werd verbroken. Hierop werd onmiddellijk een Search en Rescue operatie gestart. Kort na 04.30 uur kapseisde het schip en verdween het van de radar
 Uit het onderzoek blijkt dat door de rederij op geen enkele manier of moment gevolg is gegeven aan veiligheidsverplichtingen uit de scheepvaarwetwetgeving en de Arbowet om de risico's aan boord van de Frisia te kennen en te beheersen.
De rederij stelde zich in algemene zin voornamelijk passief op en gaf alleen invulling aan de wet- en regelgeving, als de toezichthouder de rederij daar expliciet op aansprak. De toezichthouder deed dit echter te weinig, waardoor de rederij kon handelen naar eigen goeddunken en daarmee als het haar beter uitkwam de wet- en regelgeving negeerde.
Weliswaar heeft de inspectie tijdens haar controles wel geconstateerd dat het schip en de bemanning niet aan de eisen voldeden, maar de inspectie trad hierbij niet doeltreffend op Een door Inspectie Verkeer en Waterstaat opgelegd vaarverbod in verband met het varen zonder bevoegde schipper werd eerst door de rederij genegeerd. Daarna werd het vaarverbod weer opgeheven door de inspectie zonder dat er iets aan de bevoegdheid van de schipper was veranderd.
Het falend toezicht door de Inspectie Verkeer en Waterstaat op de scheepsveiligheid van de Frisia maakte het mogelijk dat de rederij zijn eigen gang kon gaan. Hierdoor kon het gebeuren dat een onbevoegde schipper met een niet zeewaardig en onterecht gecertificeerd schip naar zee ging.
De schipper die door de rederij aan boord was aangesteld was nog pas kort, via het eigen uitzendbureau van de rederij, in tijdelijke dienst. Desondanks had de schipper de eindverantwoordelijkheid aan boord en had hij de rederij moeten aanspreken op de gebreken aan boord en verbetering hiervan horen te eisen.  
Het is echter niet uit te sluiten dat de schipper druk heeft gevoeld om te situatie aan boord te accepteren.
Rijkswaterstaat heeft bij het verlenen van de vergunning voor schelpenwinning geen verdere kwaliteits- of veiligheidseisen gesteld aan de reder. De eis dat de vergunninghouder voor de werkzaamheden over een goedgekeurd schelpenwinvaartuig dient te beschikken, werd in het geval van de Frisia niet geverifieerd bij de collega's van IVW en vise versa Bron: Via Nieuwsbank
 
NOS: Kritiek op reder omgeslagen vissersschip
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft forse kritiek op de reder van een vissersschip, dat anderhalf jaar geleden voor de kust van Terschelling omsloeg. Daarbij kwamen drie bemanningsleden om het leven. Volgens de Raad was het schip niet zeewaardig en heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat gefaald.
http://visserijnieuws.punt.nl/?id=540960&r=1&tbl_archief=&  (met NOS filmpje)