GRIP 1 Omgeslagen sleepboot Berghaven - Hoek van Holland 11-11-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Omgeslagen sleepboot Berghaven - Hoek van Holland 11-11-2010  (gelezen 49286 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #110 Gepost op: 15 november 2010, 14:17:51


Kan iemand in zijn eigen P2000 monitor terug vinden of onderstaande meldingen echt de eerste meldingen waren?


Dit zijn echt de eerste meldingen. De Janine Parqui was namelijk in eerste instantie als enige KNRM-boot aanwezig. Zij hebben (wat ik begreep van het berichtenverkeer) om een tweede boot verzocht. Ik vermoed dat de RPA 16 iets eerder ter plaatse was, want die was OSC.

En ook voor de brandweer was dit de eerste melding (dat valt al te zien aan welke voertuigen ernaartoe zijn gestuurd ;)).
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #111 Gepost op: 15 november 2010, 14:40:11

De beschuldigende vinger hanteer je niet in hulpverleningsland. Bovendien is het gehalte koffiedik kijken bij "als" en "dan" zeer groot.

 O0


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #112 Gepost op: 15 november 2010, 14:59:05
Feit is dat de KNRM door het KWC is gealarmeerd (zie de P2000 berichten). Daarmee zeg ik niet dat de melding over 16 is gegaan. Wellicht is de melding als eerste opgevangen door de verkeerscentrale van het Havenbedrijf en vervolgens via de telefoon naar het KWC doorgemeld.


Op hoeveel afstand was die Stena Britannica eigenlijk van de sleepboot en hoe is deze uiteindelijk de haven binnengelopen? ???
De kans is idd groot dat de melding niet direct via kanaal 16 naar de kustwacht is gegaan. Als dit het geval was geweest hadden zij zonder twijfel direct de Janine gealarmeerd. Grote kans dat de melding via kanaal 14 bij de RPA terecht is gekomen en dat deze vervolgens de kustwacht heeft gebeld.

Feit is wel dat de KNRM wellicht sneller gealarmeerd had kunnen worden, maar tegen loodsboten die binnen 1 minuut uitvaren en vaartuigen die reeds aanvarend zijn, kan de KNRM natuurlijk in dit geval nooit op. Nu doet men net of hun werk afgepakt is, maar dat vind ik te ver gaan. Iedereen zal ongetwijfeld alles op alles hebben gezet om de drenkelingen te redden. Er lagen niet voor niets 15 boten ter plaatse.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #113 Gepost op: 15 november 2010, 15:08:41
We zullen het straks allemaal kunnen lezen...  ;)

http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/sleepboot-omgeslagen-hoek-van-holland-11-november-2010/

Sector Zeescheepvaart
Sleepboot omgeslagen, Hoek van Holland, 11 november 2010

Startdatum onderzoek: 11 november 2010
Einddatum onderzoek:  
Type onderzoek: Volledig
Status onderzoek: Lopend

Bij een kapseizing van een sleepboot in Berghaven, Hoek van Holland zijn vijf opvarenden ter water geraakt. Bij dit voorval kwamen twee mensen om het leven en raakte er een lichtgewond. Dit voorval valt onder de onderzoeksverplichtingen van de Raad en een onderzoek naar het voorval is inmiddels opgestart.


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #114 Gepost op: 15 november 2010, 16:27:07
Bij het vastmaken met een sleepboot is het afhankelijk van de windsterkte en waar deze vandaan komt, verder is van belang wat voor soort vaartuig maar om een idee te geven, trek de lijn van bvb de sb zij door naar voren dan ga je met de bb zij van de sleepboot in die lijn varen om de hiewlijn op te vangen. Je kan bij schepen met een overhangende kop er nog wel dichter bij gaan maar bvb met een dikke bulker kun je ook er voor gaan liggen die duwt je dan wel naar voren maar dat doe je alleen als hij voor de wind op je af komt.


Op hoeveel afstand was die Stena Britannica eigenlijk van de sleepboot en hoe is deze uiteindelijk de haven binnengelopen? ???
[/quote]


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #115 Gepost op: 15 november 2010, 19:37:35
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8224098/__Omgeslagen_sleepboot_gekanteld__.html?sn=binnenland,buitenland

ma 15 nov 2010, 19:32
Bergers kantelen omgeslagen sleepboot

ROTTERDAM -  Bergingsbedrijf Smit heeft maandag de sleepboot gekanteld die donderdagmiddag was omgeslagen op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland. Het schip blijft in de Waalhaven, waar het vrijdag naartoe was gesleept. Het wordt daar dinsdag verder uit het water gehesen en leeggepompt. Dat meldde een woordvoerster van Smit.

Door het ongeval, vermoedelijk veroorzaakt door stormachtige weer, kwam de machinist om het leven. De kapitein wordt vermist. Duikers hadden eerder al zonder resultaat naar hem in de omgeslagen boot gezocht. Drie andere opvarenden overleefden het ongeval.

Door problemen met de kabels die het gezonken vaartuig weer recht moesten trekken, mislukte het kantelen de afgelopen dagen. Twee haken brachten maandag uitkomst. Een stukje van de stuurhut steekt nu boven water. Het is de bedoeling dat dinsdag na het leegpompen, het schip blijft drijven. De eigenaar bepaalt dan wat er verder mee gebeurt.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #116 Gepost op: 15 november 2010, 21:42:07
Je kan bij schepen met een overhangende kop er nog wel dichter bij gaan maar bvb met een dikke bulker kun je ook er voor gaan liggen die duwt je dan wel naar voren maar dat doe je alleen als hij voor de wind op je af komt.
Waar heb jij het nu over? Elke tik die je dan krijgt kan fataal aflopen. Of bedoel je dat je kan surfen op de boeggolf? Dan moet het wel een hele dikke bulker zijn met flink wat gang. Bovendien, als de eigen voortstuwing uitvalt heb je echt een probleem.


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #117 Gepost op: 16 november 2010, 08:26:04
Ik heb het gewoon over hoe ik het in de praktijk doe in jou havengebied ko, en met een panamax met 13.5 meter diepgang hoeft hij niet zo heel veel snelheid te hebben een knooppie of 4 is dan al genoeg om inderdaad op de boeggolf te kunnen surfen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #118 Gepost op: 16 november 2010, 09:41:18
Ik heb het gewoon over hoe ik het in de praktijk doe in jou havengebied ko, en met een panamax met 13.5 meter diepgang hoeft hij niet zo heel veel snelheid te hebben een knooppie of 4 is dan al genoeg om inderdaad op de boeggolf te kunnen surfen.
OK, surfen dus. Ik dacht even dat je dat duwen letterlijk bedoelde. Maar waarom recht er voor als je er ook schuin voor kan (zoals jij zegt bb op sb)?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #119 Gepost op: 16 november 2010, 13:03:24
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fnovember%2FZoekactie%20naar%20vermiste%20sleepbootkapitein%20gaat%20door

Berging sleepboot wordt voltooid

15 november 2010

Als alles goed gaat, legt Smit dinsdag de laatste hand aan de berging van de Fairplay 22. De sleepboot sloeg vorige week donderdag bij Hoek van Holland om. Inmiddels ligt ze in de Waalhaven.

De bergingsoperatie is lastig, omdat de gekapseisde sleepboot eerst moest worden omgedraaid. Dat ging in eerste instantie niet, omdat de kabels niet goed lagen.

Kapitein niet gevonden
Volgens Smit lijkt de bergingsactie voor buitenstaanders misschien lang te duren, maar is dat niet abnormaal. Het schip moest eerst naar de Waalhaven worden gesleept. Vervolgens is gezocht naar het lichaam van de kapitein. Een duiker heeft het stoffelijk overschot echter niet in het omgeslagen schip kunnen ontdekken. Reddingswerkers gaan ervan uit dat hij is overleden.

Onderzoek
Zodra de boot geborgen is, begint het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de politie en de Onderzoeksraad voor veiligheid.

Eén slachtoffer aangespoeld
De Poolse machinist die bij het ongeluk om het leven kwam, is in de nacht van donderdag op vrijdag aangespoeld op het strand van 's-Gravenzande. De drie andere bemanningsleden konden worden gered.

'Late alarmering'
De zeesleper kapseisde donderdag bij Hoek van Holland, bij het binnenslepen van de veerboot Stena Brittannica. De KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij) heeft kritiek geleverd op het feit dat ze donderdag zo laat werden gealarmeerd.