Tegenwoordig wordt er veel achteruitvarend gesleept
de kont is lager dan de kop en schept dus makkelijk tonnen water
waarna het zwaartepunt hoger komt te liggen en dat gaat tenkoste van de stabiliteit
en ook hoe hoger de opbouw hoe minder stabiel
Is dit type wel geschikt voor haven werk denk ik dan
de tijd zal het leren
Wat een wijsheden allemaal. De 22 stond nog niet vast aan de Britannica toen ze kenterde, het slepen over de kop of over de kont zal daar nu dus niets mee te maken hebben.
Overigens zal een sleepboot niet kenteren van het water dat ze aan dek krijgt, de zwaartepunten (GM), liggen in de regel zo laag dat daar toch echt iets meer voor nodig is, zoals een kracht van buitenaf bijvoorbeeld. Ook de opbouw heeft daar niet zoveel invloed op, de Fairplay 22 is een boot met een diepgang van om en nabij de 5 meter, daar onderin liggen alle tanks en staan de zware onderdelen (motoren, asd units ed). Deze zijn veel zwaarder dan de opbouw. Verder vaart de 22, en haar zusterschepen al sinds 1998 in de havendienst en dit is de eerste die om gaat, om dus direct het ontwerp van het schip in twijfel te trekken lijkt me wat kort door de bocht.
Overigens heeft het slepen over de kop het havenwerk alleen maar veiliger gemaakt. Sla maar eens twee spijkers in een stukje hout, een in het midden en een aan het eind. Bind nu eens een stukje touw aan de spijkers en ga er dan eens aan trekken, wat je dan ziet is dat de het stukje hout gemakkelijker omtrekt als de spijker in het midden zit, bij de spijker aan het uiteinde zal je dit niet zo gemakkelijk lukken (het kan natuurlijk wel, maar het gaat lastiger).
Wat, in mijn opinie, een groter gevaar is is het grote verrmogen in de relatief kleine schepen. Als je op de fotos kijkt zie je dat beide asd thrusters helemaal dwars staan, geef daar een dikke por kracht op en je brengt heel veel beweging en slingering in het schip.
Ik wacht de uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart dan ook met spanning af om te zien wat hier allemaal mis gegaan is.
Jan