GRIP 1 Omgeslagen sleepboot Berghaven - Hoek van Holland 11-11-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Omgeslagen sleepboot Berghaven - Hoek van Holland 11-11-2010  (gelezen 48630 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #90 Gepost op: 14 november 2010, 21:37:39
Check your facts....  :-X
Is inderdaad geen speld tussen te krijgen.
De brandweer incl. duikers is 51 seconden NA KNRM-HvH gealarmeerd.
Of kent de brandweer in Rotterdam-Rijnmond nog een andere alarmeringsmethode dan P2000?
Dacht het niet, toch?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #91 Gepost op: 14 november 2010, 21:42:22
Is inderdaad geen speld tussen te krijgen.
De brandweer incl. duikers is 51 seconden NA KNRM-HvH gealarmeerd.
Of kent de brandweer in Rotterdam-Rijnmond nog een andere alarmeringsmethode dan P2000?
Dacht het niet, toch?

Alles gaat in de brandweer regio's per p2000, behalve als een eenheid al op straat zit. De melding wordt dan soms via C2000 doorgeven. Maar dan gaat de melding ook meestal nog via p2000 als er nog andere voertuigen nodig zijn. Het voertuig is dan al aan het rijden voordat de p2000 melding er uitgaat maar dat is hoogstens ongeveer een minuut sneller.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #92 Gepost op: 14 november 2010, 21:45:34
En dat van die competentiestrijd tussen redders, daar geloof ik niks van!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #93 Gepost op: 14 november 2010, 21:52:41
En hij blijft er in volharden.... Het onderstaande is het zelfde als in het AD stond.

Mogen de plaatselijke vestigingen een eigen (on?)officiële website hebben naast de www.knrm.nl website?


http://www.knrmhvh.nl/

zaterdag 13  november  2010

0proep sleepramp vrij laat

Kritiek van de vrijwillige reddingdienst KNRM  

HOEK VAN HOLLAND - Drie drenkelingen van de omgeslagen sleper Bi Hoek van Holland zijn snel uit het water gevist. Maar dat was meer geluk dan wijsheid, zegt Ron Zegers van de KNRM. Hij klaagt dat zijn reddingsclub vaak te laat wordt opgeroepen. Frustrerend. zo noemt Ron Zegers van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) het onverbloemd. De redders arriveren bij een calamiteit op het water en zien dat de andere hulpdiensten ( ambulance. brandweer) al lang en breed aanwezig zijn.

Ook afgelopen donderdag, bij het ongeluk met de sleepboot bij Hoek van Holland, waarbij twee dodelijke slachtoffers zijn gevallen. ,,Gelukkig werden drie drenkelingen gered door passerende loodstenders."

Maar hij durft niet te zeggen wat er was  gebeurd als het Loodswezen niet toevallig in de buurt was. ,,Wij kregen de oproep te laat, terwijl wij gespecialiseerd zijn om mensen uit het water te halen en te verzorgen. Blijkbaar weet nog niet iedereen wat wij doen en kunnen. Ook niet bij de meldkamer van de Veiligheidsregio."

Voor de KNRM-vrijwilligers, afdeling Hoek van Holland, was het donderdag het vierde dodelijke ongeluk van dit jaar. Met veertien man. en drie schepen, bleven ze de hele avond zoeken naar de twee andere slachtoffers. ,,Het was eigenlijk al snel duidelijk dat het geen nut meer had, maar je blijft hopen op een wonder," zegt' Zegers, die zelf aan wal bleef en zich bezig hield met de crisiscommunicatie.

Gisteren kwam burgemeester Aboutaleb langs op de rampplek om alle hulpverleners te bedanken.

De reddingswerkers van het KNRM-reddingstation in Hoek van Holland varen gemiddeld vijftig keer per jaar uit om drenkelingen te zoeken,zieke zeelui te evacueren en schepen met motorproblemen te hulp te schieten.,,Het reddingswerk op zee geeft een apart, enerverend gevoel," legt Zegers uit. De reddingsactie bij Hoek van Holland was, naast een menselijk drama, ook een indrukwekkende gebeurtenis. Met vijftien schepen werd er gezocht. De havenmond werd afgesloten - geen schip kon er meer in of uit. Als je dat ziet, dan besef je dat een mensenleven nog steeds veel waard is.

Een voorlichter van de veiligheidsregio laat, in een eerste reactie op de kritiek, weten dat de KNRM wordt opgeroepen als dat nodig is. ,,Ons alarmeringssysteem is niet veranderd. We gaan bekijken wat  donderdag precies is gebeurd."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #94 Gepost op: 14 november 2010, 22:18:42
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8215942/__Kantelen_sleepboot_weer_mislukt__.html?sn=binnenland,buitenland

zo 14 nov 2010, 21:57
Kantelen sleepboot weer mislukt

ROTTERDAM -  Het kantelen van de sleepboot die donderdagmiddag omsloeg op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland, is zondag weer mislukt.

Dat heeft een woordvoerster van de politie gemeld. De operatie om de boot onder water te kantelen, is tot twee keer toe niet geslaagd door problemen met de kabels die het gezonken vaartuig weer recht moeten trekken.

Door de problemen met het kantelen is ook niet duidelijk wanneer de sleepboot gelicht kan worden. In eerste instantie stond dat voor maandagochtend gepland, maar door de complicaties durft de politie daar geen uitspraken meer over te doen.

Wel zijn alle voorbereidingen voor de kanteloperatie voltooid, waaronder het leegmaken van de tanks om milieuvervuiling te voorkomen.

De sleepboot werd vrijdag naar de Rotterdamse Waalhaven gesleept. Door het ongeval, vermoedelijk veroorzaakt door het stormachtige weer, kwamen de machinist en de kapitein om het leven. Het stoffelijk overschot van de kapitein is nog steeds niet gevonden. Drie andere opvarenden overleefden het ongeval.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #95 Gepost op: 14 november 2010, 22:32:25
(...) ,,Het was eigenlijk al snel duidelijk dat het geen nut meer had, maar je blijft hopen op een wonder," zegt' Zegers, die zelf aan wal bleef en zich bezig hield met de crisiscommunicatie.

(...)

Is de KNRM nu onderdeel/partner van de Veiligheidsregio en gaat men via de pers communiceren?

Is het trouwens de bedoeling dat iemand van één van de hulpdiensten met de pers gaat praten naast de officiële woordvoering vanuit het COPI? ??? Tijdens het incident was hij ook al te horen op de webradio over de stand van zaken.

Kruisgesprek over sleepboot

Zou hij hier zijn cursus omgaan met de pers gehad hebben? http://www.welovetheiraqiinformationminister.com 0098 0098


IBV

  • boa te aqua
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • IBV
Reactie #96 Gepost op: 14 november 2010, 23:31:48
Gossy ronny , e050
wat een zielige vertoning ,schaam je diep  :-X
wees een vent en feliciteer de mannen van de tenders  O0
doe als je functie "opstapper" 98uiye


pieter


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #97 Gepost op: 15 november 2010, 00:04:31
Trieste gebeurtenis, dat vooropgesteld. :'(

In de reportage met de KNRM wordt genoemd dat het in dit geval niets had uitgemaakt als de KNRM eerder ter plaatse was geweest.
Toch kun je daar over twijfelen:  wie weet had een eerder aanwezige KNRM de machinist of kapitein nog kunnen redden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #98 Gepost op: 15 november 2010, 00:29:28
De brittanica heeft toch ook de MOB boot? Is die nog gelanceerd? ???


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #99 Gepost op: 15 november 2010, 00:56:12
De brittanica heeft toch ook de MOB boot? Is die nog gelanceerd? ???
Dat heeft ook een aantal minuten nodig. Als er dan al een aantal lokale boten aanwezig zijn is het de vraag wat de meerwaarde is.


MOB van de Princess of Norway (North Shields)

Daarnaast lijkt Zegers in zoverre een punt te hebben dat het lijkt dat tussen het omslaan en het uitzenden van de eerste P2000-berichten 5-7 minuten heeft gezeten.
'Lijkt' omdat het lastig is om de tijden van verschillende bronnen naast elkaar te zetten, rekening houdende met eventuele afwijkingen.

Maar dan nog is het voor de KNRM geen haalbare tijd ten opzichte van sleepboten en loodstenders die al op het water zitten. In IJmuiden heb ik dat ook al meerdere keren gezien met hond van de pier. Op het moment dat de KNRM arriveert heeft de loodstender de hond al opgevist.