GRIP 1 Omgeslagen sleepboot Berghaven - Hoek van Holland 11-11-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Omgeslagen sleepboot Berghaven - Hoek van Holland 11-11-2010  (gelezen 48621 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

IBV

  • boa te aqua
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • IBV
Reactie #100 Gepost op: 15 november 2010, 00:59:31
lees het uitruk bericht en kijk naar de tijden
waren ze te laat op het water misschien
wat maakt het uit wie wie red
hem wel kennelijk en dat maakt misselijk bijzonder misselijk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #101 Gepost op: 15 november 2010, 01:03:15
Trieste gebeurtenis, dat vooropgesteld. :'(

In de reportage met de KNRM wordt genoemd dat het in dit geval niets had uitgemaakt als de KNRM eerder ter plaatse was geweest.
Toch kun je daar over twijfelen:  wie weet had een eerder aanwezige KNRM de machinist of kapitein nog kunnen redden.

De beschuldigende vinger hanteer je niet in hulpverleningsland. Bovendien is het gehalte koffiedik kijken bij "als" en "dan" zeer groot.

"we zijn veel te laat gewaarschuwd" is een loze, amateuristische kreet. Ik ben een groot bewonderaar van Ron Zegers en begrijp zijn frustratie. Maar de manier waarop hij daar mee om gaat begrijp ik weer niet. Wie heeft de KNRM dan te laat gewaarschuwd. En hoeveel te laat is "te laat". Als je iemand niet kon redden ben je te laat geweest. Maar "te laat" staat niet gelijk aan "gefaald hebben", want dat is het gevoel dat de bevlogen Ron bij mij overbrengt. En daar moet iemand de schuld van hebben kennlijk.

"Ze" hebben ons te laat gewaarschuwd.  We zijn eigenlijk voor het redden op zee, en aan de binnenkant redt meestal de waterpolitie en Rotterdam Portconrol, maar in dit soort ernstige gevallen moet je bij uitstek gebruik maken van de vrijwillige professionals van de KNRM. Een gemiste kans voor de KNRM dat een pilotboot de drenkelingen gevonden heeft? De KNRM zou een oorkonde moeten uitreiken aan mensen die kans zagen drenkelingen uit het water te vissen omdat ze eerder ter plaatse konden zijn dan zij. En dat ligt echt niet aan de alarmering. Er zijn daar mensen aan het werk en vaak dus al op het water, en daar is niet tegen te alarmeren. Fijn dat die mensen er zijn, die alles laten vallen en een collega te hulp schieten!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #102 Gepost op: 15 november 2010, 01:05:54
In de reportage met de KNRM wordt genoemd dat het in dit geval niets had uitgemaakt als de KNRM eerder ter plaatse was geweest.
Toch kun je daar over twijfelen:  wie weet had een eerder aanwezige KNRM de machinist of kapitein nog kunnen redden.

Dan hadden ze toevallig al op het water moeten zijn, had het verschil willen maken denk ik. Die gasten van het loodswezen liggen in dezelfde haven als de KNRM (Berghaven) en varen veel in dat gebied. Vlotte kans dus dat zij er als eerste bij zijn, zeker als ze al op het water zitten. En als ze het bericht over de marifoon hoorden, konden ze direct reageren. Daar gaat geen seconde alarmeringstijd overheen.

Vandaar dat Zegers ook zegt dat het niets had uitgemaakt denk ik.

Ik zie alleen niet in hoe ze nóg eerder gealarmeerd hadden willen worden. Dan moeten ze de marifoon continu gaan uitluisteren o.i.d.? ??? Feit is dat hun alarmering via het KWC sneller is gegaan dan de alarmering van brandweer en ambulance via de VRR ::)


Edit: Ko had iets dergelijks al gezegd zie ik nu, dat had ik over het hoofd gezien.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #103 Gepost op: 15 november 2010, 01:15:24
Dan hadden ze toevallig al op het water moeten zijn, had het verschil willen maken denk ik. Die gasten van het loodswezen liggen in dezelfde haven als de KNRM (Berghaven) en varen veel in dat gebied. Vlotte kans dus dat zij er als eerste bij zijn, zeker als ze al op het water zitten. En als ze het bericht over de marifoon hoorden, konden ze direct reageren. Daar gaat geen seconde alarmeringstijd overheen.

Vandaar dat Zegers ook zegt dat het niets had uitgemaakt denk ik.

Ik zie alleen niet in hoe ze nóg eerder gealarmeerd hadden willen worden. Dan moeten ze de marifoon continu gaan uitluisteren o.i.d.? ??? Feit is dat hun alarmering via het KWC sneller is gegaan dan de alarmering van brandweer en ambulance via de VRR ::)


Edit: Ko had iets dergelijks al gezegd zie ik nu, dat had ik over het hoofd gezien.

Is de binnenhaven wel SAR gebied? Valt dat dan wel onder de kustwacht? Ik maak me sterk dat de melding niet eens initieel over 16 gebeurd is...


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #104 Gepost op: 15 november 2010, 01:16:52
lees het uitruk bericht en kijk naar de tijden
waren ze te laat op het water misschien
wat maakt het uit wie wie red
hem wel kennelijk en dat maakt misselijk bijzonder misselijk
Lees wat ik zeg: "Het lijkt dat tussen het omslaan en het uitzenden van de eerste P2000-berichten 5-7 minuten heeft gezeten".

Ik baseer mij dus niet op de uitruktijden maar juist op gegevens die daar aan vooraf gaan. Het laatste AIS-signaal van de Fairplay 22 was om 15:48.19 lokale tijd. Daaraan voorafgaand zie je dat de Fairplay 22 om de 2 minuten een AIS-signaal geeft. Het omslaan is dan gebeurd binnen twee minuten na 15:48:19.

Maar het is geen hard bewijs. Ik moet de websites op hun blauwe ogen geloven dat ze de binnengekomen tijden doorzetten zonder modificatie en dat AIS en P2000 geen tijdsafwijking hebben.

Kijkend naar de verzamelde P2000-berichten is de KNRM als eerste gelarmeert op 15:55:44 binnen een minuut gevolgd door de brandweer van Rotterdam-Rijnmond.

Zie: Laatste AIS-signalen van de Fairplay 22


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #105 Gepost op: 15 november 2010, 01:27:32
Is de binnenhaven wel SAR gebied? Valt dat dan wel onder de kustwacht? Ik maak me sterk dat de melding niet eens initieel over 16 gebeurd is...
Ik vermoed dat het SAR-gebied de kustlijn volgt. Dan is het nét aan nog SAR-gebied. Maar in de praktijk zal die grens er niet toe doen en mag je verwachten dat men datgene doet wat nodig is. De vraag is wel of het havenoperatiecentrum in Hoek van Holland zelfstandig de KNRM kan waarschuwen of dat er een telefoontje/marifoontje naar de Kustwacht gaat.

De Nieuwe Waterweg overigens is geen SAR-gebied want die valt onder RPA, Havenpolitie, etc (De rotterdammers kunnen dat beter uitleggen).


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #106 Gepost op: 15 november 2010, 01:39:47
Is de binnenhaven wel SAR gebied? Valt dat dan wel onder de kustwacht? Ik maak me sterk dat de melding niet eens initieel over 16 gebeurd is...

Feit is dat de KNRM door het KWC is gealarmeerd (zie de P2000 berichten). Daarmee zeg ik niet dat de melding over 16 is gegaan. Wellicht is de melding als eerste opgevangen door de verkeerscentrale van het Havenbedrijf en vervolgens via de telefoon naar het KWC doorgemeld.


Op hoeveel afstand was die Stena Britannica eigenlijk van de sleepboot en hoe is deze uiteindelijk de haven binnengelopen? ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #107 Gepost op: 15 november 2010, 01:59:03
Op hoeveel afstand was die Stena Britannica eigenlijk van de sleepboot???

5 tot 15 meter. Je moet tenslotte de hiewlijn vangen. Maar wel altijd naast de kop, nooit recht er voor:



hoe is deze uiteindelijk de haven binnengelopen? ???
Zie AIS-signaal Stena Britannica
Ze heeft de gang er uitgehaald maar is uiteindelijk doorgevaren. Kompleet stilleggen is gezien het weer meestal geen mogelijkheid. Mogelijk heeft ze assistentie gekregen van een andere sleepboot.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #108 Gepost op: 15 november 2010, 07:50:52
De Britannica heeft twee andere sleepboten gehad.

Vanmorgen om 08.00 uur volgt een nieuwe poging om de Fairplay22 rechtop te krijgen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #109 Gepost op: 15 november 2010, 13:48:42
Heeft iemand ook de AIS gegevens van de KNRM wanneer deze uitgevaren is? Kan je deze nog ergens terug vinden?

Ook in dit interview: http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2010%2Fnovember%2FZoekactie%20naar%20vermiste%20sleepbootkapitein%20gaat%20door (radio interview 2 vanaf 30 seconden) wordt stellig gezegd dat de brandweer en ambulance al aanwezig was toen de KNRM bij de boot aankwam. Nu is de kazerne van Hoek van Holland niet ver weg dus die kan best snel aanwezig was. Als er toevallig een ambulance in het dorp reed kan die er ook snel zijn. Het lijkt me sterk dat de duikers van Vlaardingen/ Schiedam er al waren. :)

Kan iemand in zijn eigen P2000 monitor terug vinden of onderstaande meldingen echt de eerste meldingen waren?

(...)

p2kflex
15:56:35 11-11-10GROUP-2PRIO 1 TS133 HGL_HV6570 HW121 WO131 WO141 OD101 Berghaven (Water) Hoek Van Holland HV personen te water Vak: 5990160
1400100BRW Waterweg (OvD - OD 10.1)
1400111BRW Waterweg (Hoek van Holland) (Blusploeg)
1400112BRW Waterweg (Hoek van Holland) (Bevelvoerders)
1400117BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Infocode Haaglanden Maasdijk)
1400121BRW Waterweg (Maassluis) (Korpsalarm)
1400135BRW Waterweg (Vlaardingen) (Duikers)
1400136BRW Waterweg (Vlaardingen) (Kazernealarm)
1400141BRW Waterweg (Schiedam) (Kazernealarm)
1400852Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (AC Havenbedrijf)
1400853Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OD Havenbedrijf)
1400999BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)

p2kflex
15:55:44 11-11-10GROUP-1VAARTUIG OMGESLAGEN,PRIO1,STATION HVH
1735067Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Rijnmond)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735178Kustwachtcentrum (KNRM Hoek van Holland) (Bemanning Jeanine Parqui)

Er zit daar bij Hoek van Holland toevallig ook geen 'Henk' figuur die kanaal 16 opneemt?  ???