GRIP 1 Omgeslagen sleepboot Berghaven - Hoek van Holland 11-11-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Omgeslagen sleepboot Berghaven - Hoek van Holland 11-11-2010  (gelezen 49305 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

DistrictZuid

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • brandweer vrijwilliger & verpleegkundige
Reactie #120 Gepost op: 16 november 2010, 16:26:29
Inmiddels is hij weer boven water:







Foto's: JaWiBo


RPA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #121 Gepost op: 16 november 2010, 18:02:41
De kans is idd groot dat de melding niet direct via kanaal 16 naar de kustwacht is gegaan. Als dit het geval was geweest hadden zij zonder twijfel direct de Janine gealarmeerd. Grote kans dat de melding via kanaal 14 bij de RPA terecht is gekomen en dat deze vervolgens de kustwacht heeft gebeld.

Het maakt niet uit welk kanaal je gebruikt. De 2e sleeptboot die bij de Fairplay 22 was heeft het zien gebeuren en dan kan hij ook een gil geven over het sectorkanaal. Hierbij maakt het niet uit welk kanaal hij gebruikt hiervoor zijn procedures geschreven die de VTS'er volgt.  Die melding wordt ten ellertijden doorgezet naar het HCC. De RPA 16 was de OSC en was snel TP samen met de loodstenders.
Het HCC werkt nauw samen met Rescue Den Helder. En de SAR inzet is via kanaal 67 gegaan samen met Rescue Den Helder. Uiteraard wordt ook het HCC constant op de hoogte gehouden over het eigen calamiteiten kanaal.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #122 Gepost op: 16 november 2010, 23:05:08
Ook in onderstaand filmpje gaat iedereen er vanuit dat de KNRM later als de brandweer gealarmeerd is door de meldkamer... Check your facts for you speek...

Terugblik ongeval Fairplay 22.mp4


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #123 Gepost op: 17 november 2010, 00:10:17
Ook in onderstaand filmpje gaat iedereen er vanuit dat de KNRM later als de brandweer gealarmeerd is door de meldkamer... Check your facts for you speek...

Terugblik ongeval Fairplay 22.mp4
Maar Jan benadrukt wel dat de loodstenders het goed hebben gedaan ;-)

En dat de KNRM niet in de rampenplannen zit heeft mogelijk te maken met het feit dat de Nieuwe Waterweg geen SAR-gebied is. Opnemen in de plannen lijkt mij voor de hand liggen want de KNRM ligt tenslotte op de drempel van de Nieuwe Waterweg.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #124 Gepost op: 17 november 2010, 00:14:08
Dat lijkt mij ook prima maar voed het publiek dan niet met info die niet strookt met openbare bronnen... Dat gaat tegen je werken...


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #125 Gepost op: 17 november 2010, 00:38:40
Zie ik dat nou goed op die foto's van de berging:  allen hebben veiligheidshelmen op, behalve de politiebeambten... :-\
En wie dient ook al weer een voorbeeldfunctie uit te dragen??? :-X


RPA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #126 Gepost op: 17 november 2010, 10:28:41
Maar Jan benadrukt wel dat de loodstenders het goed hebben gedaan ;-)

En dat de KNRM niet in de rampenplannen zit heeft mogelijk te maken met het feit dat de Nieuwe Waterweg geen SAR-gebied is. Opnemen in de plannen lijkt mij voor de hand liggen want de KNRM ligt tenslotte op de drempel van de Nieuwe Waterweg.


Deze beroepsschipper spreekt inderdaad beter dan de andere KNRM lid die voor de camera verscheen.
Alleen is op radio rijnmond te horen dat het werkgebied van de KNRM buiten de pieren begint. En ook daar komt de ZHP en RPA er achter aan.
Binnen de pieren wordt het door RPA en ZHP gedaan. Met assistentie van andere vaartuigen.
Ergens paar maanden geleden is er een overeenkomst getekend tussen de VRR en de KNRM over de inzet van de KNRM.
Verhaal wordt waziger.

Overigens opgevallen dat de eerste duikers aanboord stappen van de RPA 11.... rechts van haar behoort de KNRM boot te liggen en dies al weg!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #127 Gepost op: 17 november 2010, 11:54:50
Blijkbaar is 'IJmuiden' nodig om de berichten over de alarmering recht te zetten... Ben benieuwd wat er komt te staan op de webpagina's van het station... Excuses richting meldkamer? ???


http://www.telegraaf.nl/binnenland/8235012/__Duikers_meden_sleper_vanwege_instabiliteit__.html?sn=binnenland,buitenland

wo 17 nov 2010, 05:30
Duikers meden sleper vanwege instabiliteit
Van onze Rotterdamse redactie

ROTTERDAM -  Omdat de gekantelde sleepboot Fairplay 22 te instabiel was, konden duikers tijdens de reddingsoperatie niet afdalen om te zoeken naar de twee mannen die op dat moment nog vermist waren.

Het risico van kantelen belette het zoeken naar de toen nog twee vermiste bemanningsleden. De Poolse machinist spoelde later aan bij 's-Gravenzande en de Belgische kapitein is nog altijd niet gevonden. Bergers van Smit zijn er gisteren in geslaagd om de sleper rechtstandig weer boven water te krijgen. De avond ervoor was de Fairplay 22 al gekanteld.

Volgens de bergers leek de hele gang van zaken voor buitenstaanders lang te duren, maar was het karwei niet tijdrovender dan gebruikelijk. De hoop dat het schip alsnog het lichaam van de vermiste kapitein zou prijsgeven, was gisteravond nog altijd niet bewaarheid.

Tekeningen

Een woordvoerster van de Veiligheidsregio Rotterdam bevestigt dat duikers van de brandweer Rotterdam-Rijnmond het omgeslagen schip niet in konden toen er nog hoop was overlevenden in het vaartuig aan te treffen en er dus nog sprake was van een reddingsoperatie. Zij ontkent echter geruchten dat het niet tijdig voorhanden hebben van tekeningen van het schip de reden daarvoor zou zijn geweest. Aan de hand van die tekeningen kunnen duikers zich onder water oriënteren.

"Er waren wel degelijk plattegronden aanwezig. De enige reden dat er niet kon worden afgedaald, was het niet stabiel zijn van de Fairplay 22. Te gevaarlijk dus."

Berichten als zou de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij niet tijdig over het omslaan van de sleper op de Nieuwe Waterweg zijn geïnformeerd, zijn volgens Kees Brinkman van deze organisatie onjuist. "Met de alarmering van het omslaan van de Fairplay 22 was niets mis."

Nu de sleper weer boven water is, kan het onderzoek beginnen naar de oorzaak van het plotselinge omslaan. De Fairplay 22 wilde vorige week donderdagmiddag samen met een andere sleper de superferry Britannica de haven van Hoek van Holland binnenhalen vanwege een opstekende storm toen de boot omsloeg.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #128 Gepost op: 17 november 2010, 11:55:43
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/schagen/article6577435.ece/Familie-overlevende-sleepbootramp-woest-om-filmpje-%C2%91DWDD%C2%92

Familie overlevende sleepbootramp woest om filmpje ‘DWDD’

Familie van de 37-jarige overlevende uit Hippolytushoef van het sleepbootdrama bij Hoek van Holland is razend op het tv-programma ‘De Wereld Draait Door' (DWDD).

Het als grappig bedoelde fragment eindigt, na beelden van de gekapseisde sleepboot, met een shot van een aangespoeld sinterklaaskostuum. Als ware de pakjesboot vergaan.

,,Schandalig. Dit overschrijdt alle grenzen van fatsoen en hakt er diep in. Volstrekt smakeloos'', stelt de vader van de Wieringer, die het drama met twee andere bemanningsleden ternauwernood overleefde. ,,Wanneer je zoiets uitzendt, moet je een hele zieke geest hebben. Onbegrijpelijk.''


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #129 Gepost op: 17 november 2010, 20:47:55
Zie ik dat nou goed op die foto's van de berging:  allen hebben veiligheidshelmen op, behalve de politiebeambten... :-\
En wie dient ook al weer een voorbeeldfunctie uit te dragen??? :-X

Volgens mij moet je eerst even goed kijken voor je commentaar geeft .... Politie loopt gewoon met blauwe veiligheidshelmen op  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !