Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)

Auteur Topic: Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)  (gelezen 8293 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Gepost op: 12 november 2010, 11:23:41
Graag wil ik weten hoe bij jou in de regio wordt omgegaan met het vakbekwaam houden van de brandweerchauffeurs?

Gaat bijvoorbeeld elke chauffeur 1 keer per jaar naar een goedgekeurde baan van een verkeersveiligheidcentrum?

Waarom ik dit graag wil weten is omdat er wettelijk niks geregeld is volgens mij, althans ik heb niks kunnen vinden.
Er staat wel wat in de brancherichtlijn maar feitelijk is dat niet bindend.


“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #1 Gepost op: 14 november 2010, 15:07:55
klein beetje offtopic, maar volgens de informatie die wij via Reddingsbrigade Nederland hebben gekregen staat er in de wet wel dat een brancherichtlijn voor iedere hulpdienst verplicht is en dat die ook nageleefd moet worden. Daarmee is het dus indirect wel bindend wat in de brancherichtlijn staat....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #2 Gepost op: 14 november 2010, 15:14:31
[offtopic]Joost, ik ben erg benieuwd waar dat staat. De ontheffing van de politie (wanneer ze zonder OGS rijden) is inderdaad wettelijk verbonden aan de brancherichtlijn. De ambulance en brandweer hebben naar mijn weten alleen vrijstelling als ze rijden met OGS, en die vrijstelling halen ze direct uit het RVV art. 91. In het RVV wordt nergens gesproken over de brancherichtlijn, dus die is hier niet wettelijk verankerd. Denk je dat je kunt achterhalen waar in de wet de brancherichtlijn van brandweer en ambulance zijn opgenomen?[/offtopic]

@Tosa, hoe is dat in G&V dan?
Wout


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #3 Gepost op: 14 november 2010, 17:39:07
[offtopic]Joost, ik ben erg benieuwd waar dat staat. De ontheffing van de politie (wanneer ze zonder OGS rijden) is inderdaad wettelijk verbonden aan de brancherichtlijn. De ambulance en brandweer hebben naar mijn weten alleen vrijstelling als ze rijden met OGS, en die vrijstelling halen ze direct uit het RVV art. 91. In het RVV wordt nergens gesproken over de brancherichtlijn, dus die is hier niet wettelijk verankerd. Denk je dat je kunt achterhalen waar in de wet de brancherichtlijn van brandweer en ambulance zijn opgenomen?[/offtopic]

@Tosa, hoe is dat in G&V dan?


Joost heeft wel gelijk, in de regeling ogs staat dat er een brancherichtlijn moet zijn, en die is er ook. In de brancherichtlijn staat weer een verwijzing naar de opleiding en in stukken van nbbe en nivf staat ook het een en ander. al met al is het heel vaag en onduidelijk. Er is geen wet te vinden waar het duidelijk in staat. Het is voor de "gewone" beroepschauffeur geregeld die moet 35uur in 5 jaar verplicht onder toezicht van een erkend instructeur onderricht krijgen, in die regeling staat juist weer dat de brandweerchauffeur vrijstelling hiervan heeft. Heel vaag vandaar mijn vraag.

In G&V is het niet goed geregeld op dit moment, er zijn posten die al langere tijd niet op een erkend verkeersveiligheidscentrum zijn geweest.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #4 Gepost op: 4 december 2010, 15:09:02
Dit is ook een Arbo-regel. Men moet opgeleid en getraind zijn om de opgedragen werkzaamheden uit te voeren.


jemming

  • Hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
    • Brandweer Emmer-Compascuum
Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2011, 20:51:02
Wij trainen ieder jaar 4 keer 2 uur met rij instructeur. Het ene jaar gaan we naar de slipbaan en ander jaar naar een simulator waar we met prio 1 rijden.
Het is natuurlijk vastgesteld. We moeten geoefend blijven en dat kan alleen met rij instructeur.
Rij instructie is niet het enige wat een brandweerchauffeur moet weten, er zit ook een oefening met pompbediening in.
Dat houdt in met open water, brandkranen, geboorde putten ga zo maar door. Maar 1 van deze aspecten komt aan de beurt.
dit allemaal naast het gewoon oefenen, brandweerchauffeur is leuk maar komt meer bij kijken dan alleen rijden.
JJ Emming Hoofdbrandwacht Brandweer Emmen Post Emmer-Compascuum www.brw-emmer-compascuum.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2011, 23:56:09
Uit de brancherichtlijn (optische en geluidssignalen) zelf:

Deze brancherichtlijn is opgesteld om de werkgevers en het personeel van de
brandweerkorpsen een handreiking te bieden bij het op verantwoorde wijze
toepassen van de regelgeving inzake vooral het gebruik van de optische en
geluidssignalen en de opleiding daarvoor. De inhoud van deze brancherichtlijn
is niet verplichtend
.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2011, 22:30:56
De inhoud van deze brancherichtlijn is niet verplichtend.
Maar wordt wel op getoetst door de rechter  ;)

Ik ken niet het beleid, maar weet dat er in Kennemerland posten zijn waar de chauffeurs regelmatig "wegleren" en daarbij ook gecontroleerd worden op hun rijvaardigheid. Als dat "ondermaats" mogen chauffeurs tijdelijk niet operationeel rijden en eerst "bijlessen" krijgen.

Vorig jaar zijn alle (piket)officieren en aanverwante functies verplicht op herhaling naar een slipcursus geweest.


termei

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #8 Gepost op: 20 oktober 2011, 21:57:51
Hoi,

Ook bij ons in de gemeente doen we trainingen om de vakbekwaamheid van de chauffeurs op peil te houden. Vorig jaar zijn er theorielessen geweest (oa verkeersregels etc. weer eens opfrissen). Dit jaar zijn de praktijk oefeningen aan de beurt.

Nu heb ik de volgende vraag. Is er een regel/richtlijn of gewoon jullie eigen gevoel, of je de praktijk training in je eigen ts moet doen, of dat je dat ook met een andere (dus vreemde) ts kan doen.

Ik hoor/zie graag jullie reactie.
Groeten


Damian

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2011, 12:02:34
Misschien een beetje offtopic: Hoe zit het dan met chauffeur op overigen voertuigen? HV, HW, HA etc.. die volgen toch het zelfde stukje opleiding als chauffeur op de ts en dus ook gelijk pompbediende of zitten tussen die opleidingen een heel verschil? Correct me if im wrong!
Als elke seconde telt, waarom lees je dit dan?