Data van c2000 mee te lezen ivm lek beveiliging

Auteur Topic: Data van c2000 mee te lezen ivm lek beveiliging  (gelezen 2317 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

p.i.m.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Gepost op: 12 november 2010, 15:09:53
hallo iedereen,

Na een bezoekje aan de site van fmc kan ik alleen de conclusie trekken, dat het mogelijk is om het dataverkeer vanuit de gmk naar een eenheid op straat in de vorm van data over het zogenaamde ram data systeem is mee te bekijken, beperking is alleen dat je maar 1 kanaal kan uitlezen. Deze info is van 4 okt. , dus een goede maand geleden, het lijkt me sterk dat men binnen een maand het systeem zodanig heeft beveiligd om niet meer mee te kunnen kijken. Helaas ben ik niet zo pc-figuur, dus laat ik het meekijken aan anderen over. dotnet service/frequentie monitor center is de bron. zoek de site op via startpagina o.i.d. lees en kijk wat je er van vindt.
pim




Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 12 november 2010, 15:39:17
Na een bezoekje aan de site van fmc kan ik alleen de conclusie trekken, dat het mogelijk is om het dataverkeer vanuit de gmk naar een eenheid op straat in de vorm van data over het zogenaamde ram data systeem is mee te bekijken, beperking is alleen dat je maar 1 kanaal kan uitlezen. Deze info is van 4 okt. , dus een goede maand geleden, het lijkt me sterk dat men binnen een maand het systeem zodanig heeft beveiligd om niet meer mee te kunnen kijken. Helaas ben ik niet zo pc-figuur, dus laat ik het meekijken aan anderen over. dotnet service/frequentie monitor center is de bron. zoek de site op via startpagina o.i.d. lees en kijk wat je er van vindt.

Dat heeft niets, helemaal niets met C2000 te maken. Het gaat namelijk om de mobiele dataterminals en dat is een separaat systeem naast de communicatiemiddelen. Veel regio's hadden dat al voor C2000, dus het staat echt 100% los van elkaar.

Bovendien wordt de soep beslist niet zo heet gegeten als men pretendeert. Het gaat alleen om berichten van politie waarvan de inhoud per regio verschilt. Sommige regio's gebruiken dit systeem helemaal niet, andere regio's gebruiken het wel, maar onleesbaar, weer andere regio's zenden alleen navigatie-informatie (Dorpsstraat 125 te Zoetermeer), en een laatste categorie kan ook incidentinformatie meesturen. Dit laatste is dus niet vanzelfsprekend, dat hangt puur van de regio af en voor zover ik weet gebeurt dit landelijk gezien erg weinig.

Er is op dit forum al eerder een topic geweest over dit systeem, iets met Mobitex (zo heet het protocol, RAM is de netwerkoperator).


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #2 Gepost op: 12 november 2010, 15:52:32
Dit is nog maar 6 jaar bekend, toch Hunter? ;)
343, never forget.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 12 november 2010, 15:55:41
Dit is nog maar 6 jaar bekend, toch Hunter? ;)

Ik vraag me af waar die 6 vandaan komt, toch een relatie met C2000? Mensen die bekend zijn met dit systeem konden dit in de jaren 90 al meelezen. Elke vergelijking met P2000 zal echter uitlopen op een teleurstelling, aangezien 90% van de data onleesbaar is. Het gaat immers om "computer-data" en niet om semafoonberichten. Af en toe zit er iets tussen wat (deels) leesbaar is en ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook niet interessant genoeg vindt om mee te lezen, misschien zegt dat genoeg? ;)