Vrachtschip in problemen - Noordzee 12-11-2010

Auteur Topic: Vrachtschip in problemen - Noordzee 12-11-2010  (gelezen 5640 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 12 november 2010, 17:41:27
Vrachtschip in problemen op de Noordzee. 12 november 2010.
Het vrachtschip Western, varende onder Panamese vlag, is afgelopen nacht op de Noordzee op drift geraakt. Voor de kust van IJmuiden heeft het vrachtschip problemen gekregen aan de hoofdmotor. Gevolg is dat het schip geen voortstuwing meer heeft en  manoeuvreren hierdoor niet meer mogelijk is.
Afgelopen nacht heeft het vrachtschip enige offshore platformen op redelijk korte afstand gepasseerd. De NOGEPA offshore SAR Helikopter is vanochtend ingezet om uit voorzorg een tweetal bemanningsleden van een zogenoemd satelliet – platform te evacueren.
Momenteel, 16.00 uur, is het schip nog steeds aan het driften. Omstreeks 11.45 uur is er een sleepboot nabij het vrachtschip geweest. Deze sleepboot heeft getracht een sleepverbinding tot stand te brengen. Wegens technische problemen heeft de sleepboot deze poging moeten staken.
In de driftbaan van de Western bevonden zich wederom een aantal bemande en onbemande offshore platforms. Zes van de negen bemanningsleden van het dichtstbijzijnde platform zijn vanmiddag omstreeks 13.30 uur uit voorzorg door de NOGEPA offshore SAR Helikopter geėvacueerd. Zij zijn afgezet op een ander, buiten de driftbaan gelegen, offshore platform.
Op dit moment is het gevaar geweken en worden zij weer terug gebracht naar hun eigen platform.
Een aantal sleepboten zijn onderweg naar het vrachtschip Western en op dit moment is de eerste sleepboot nabij het vrachtschip Western. Een tweede sleepboot bevindt zich op korte afstand.
Gegevens vrachtschip Western
Type containerschip
Panamese vlag
Lengte 140 meter
Bijzonderheden: geen containers aan boord, geen gevaarlijke stoffen, bulklading Betonite.
Weer
Afgelopen 24 uur zuid – zuidwester storm
Windkracht 8 tot 9 Bft , de komende uren afnemend tot 6 tot 7 Bft.
Golfhoogte op de Noordzee afgelopen 24 uur 4 tot 6 meter, de komende uren afnemend.




Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1 Gepost op: 12 november 2010, 18:08:24
Momenteel ligt het schip op zo'n 20 mijl west van Bergen (NH). De zeesleper Tempest van ITC en de bergingsboot Hurricane van Noordgat (Terschelling) zijn ter plaatse. De Hunter van Noordgat is halverwege omgedraaid.
De Tempest is door Svitzer ingehuurd aangezien de Svitzer Marken panne heeft gekregen. Deze ligt nu in IJmuiden met een duiker er onder. Mogelijk iets in de schroef gekregen.
Overigens werken Svitzer en Noordgat wel vaker samen.

De Tempest stuiterde vanmiddag IJmuiden uit:



De Hurricane in ruste:



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 12 november 2010, 18:12:44
Is het ook te volgen op ATIS?  ???


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #3 Gepost op: 12 november 2010, 18:25:20
Is het ook te volgen op ATIS?  ???

AIS bedoel je? Ja, via o.a. marinetraffic.com.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 12 november 2010, 18:36:01
AIS bedoel je? Ja, via o.a. marinetraffic.com.

Zo te zien hangt hij achter de Tempest :)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #5 Gepost op: 12 november 2010, 19:17:32
Zo te zien hangt hij achter de Tempest :)

Klopt. Laatste bericht van de Kustwacht (18:21):

Citaat
Vrachtschip in problemen op Noordzee. 12 november 2010. Info nr 2

Rond 17.00 uur heeft de sleepboot Tempest een sleepverbinding met het vrachtschip Western tot stand gebracht.
Het plan is het schip vannacht gaande te houden op een veilige plaats op de Noordzee en morgen bij daglicht de zaak verder te bekijken.

De geėvacueerde bemanning van het platform is door de Offshore SAR helicopter terug gebracht.

Alle ingezette eenheden zijn terug op station.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #6 Gepost op: 12 november 2010, 19:30:21
Evacuatie platform om op drift geraakt schip DEN HELDER -  Een boorplatform op de Noordzee is vrijdag gedeeltelijk geėvacueerd, omdat een op drift geraakt vrachtschip er recht op afstevende. Dat meldde een woordvoerder van de Kustwacht in Den Helder vrijdag.
Het gaat om het containerschip Western, dat onder Panamese vlag vaart en twintig mensen aan boord heeft. Het schip kreeg in de nacht van donderdag op vrijdag motorproblemen en is sindsdien stuurloos.
Vrijdag leek het schip lange tijd recht op het boorplatform af te varen en werd besloten zes van de negen mensen op het platform te evacueren. In de loop van de middag veranderde het schip bij het keren van het tij van koers. Hierdoor week het gevaar.
Volgens de woordvoerder van de Kustwacht is inmiddels een sleepboot bij het containerschip gearriveerd. Die gaat proberen een sleepverbinding tot stand te brengen. Eerdere pogingen daartoe mislukten vrijdag.
Het containerschip bevindt zich ongeveer 38 kilometer uit de kust bij Callantsoog. Het drijft in een gebied waar zich relatief veel boorplatforms bevinden. Die zijn deels onbemand. www.telegraaf.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 12 november 2010, 20:12:16
Vraag van een leek, waarom is het kustwacht wachtschip niet ingezet? :)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #8 Gepost op: 12 november 2010, 22:01:39
Vraag van een leek, waarom is het kustwacht wachtschip niet ingezet? :)
Die ligt boven de Waddeneilanden. En de Western begon te driften toen hij in de buurt van IJmuiden zat. Een sleepboot uit IJmuiden is dan sneller aanwezig. Dat de Svitzer Marken vervolgens een tros in de schroef krijgt was uiteraard niet te voorzien:



Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #9 Gepost op: 17 november 2010, 10:09:09
Zeesleper Tempest redt driftende Western
Vrijdagochtend vroeg, tijdens de zuid-zuidwester storm (8-9 Bft) met golfhoogten van 4-6 meter, raakte het Panamese vrachtschip Western met een bulklading bentoniet op drift op de Noordzee ter hoogte van IJmuiden. Ze werd uiteindelijk gered door de ITC-zeesleper Tempest.
Het schip kreeg 's nachts problemen aan de hoofdmotor, kon daardoor niet meer manoeuvreren en kwam gevaarlijk dichtbij enkele boorplatforms. Twee personen van een satellietplatform werden 's ochtends met de NOGEPA offshore SAR Helikopter geėvacueerd.
Aan het eind van de ochtend probeerde een sleepboot een sleepverbinding tot stand te brengen, maar moest de poging staken wegens technische problemen. 's Middags driftte de Western opnieuw dicht langs een aantal bemande en onbemande offshore platforms. Zes van de negen bemanningsleden van een platform werden uit voorzorg geėvacueerd.
Hollands Glorie
Pas aan het eind van de middag werd een sleepverbinding met de Western tot stand gebracht door de Tempest, een onder Nederlandse vlag varende zeesleper van ITC te Heemstede (120 ton bollard pull) onder gezag van kapitein Arjan Vos. Hwtk Don Veerhuis deelde vol trots zijn foto's en ervaringen met Schuttevaer: ‘Huizenhoge golven bemoeilijkten de uitvaart door de pieren. Maar de Tempest worstelde zich hier doorheen en bereikte 4 uur later de Western. Succesvol werd met de ervaren bemanning vastgemaakt, waarna het gevaar geweken was en de Western de volgende ochtend bij daglicht werd binnengehaald in IJmuiden. Een staaltje Hollands Glorie als vanouds en aan boord van de Tempest werd de naam Western bijgeslagen op koperen plaat met een lange lijst van geborgen schepen.' (DvdM)
www.schuttevaer.nl

 O0 O0