SOSA Failliet

Auteur Topic: SOSA Failliet  (gelezen 12528 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 16 november 2010, 06:05:50
Persoonlijk ben ik van mening dat de SOSA zichzelf uit de markt heeft geprezen. Veel geld vragen voor opleidingen van een matige kwaliteit. Alleen de initiele opleding bleef overeind en ook die was niet zaligmakend: 10 jaar geleden niet en, als ik mijn cursisten moet geloven, nu nog steeds niet...
WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 16 november 2010, 08:02:41
Waren er alternatieven voor de SOSA dan? Zijn/waren er meer instituten die de SOSA-opleidingen aanbieden?

CM

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 16 november 2010, 09:37:33
Voor de initiele opleiding niet, wel voor de didactische cursussen bijvoorbeeld. Daarom zijn de inkomsten steeds gedaald.
WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Deesli

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 17 november 2010, 18:02:26
Maar hoe gaan ze nu de mensen opleiden die nieuw zijn, of de mensen die al werkzaam zijn..
Hoe moet je dan je profchecks afleggen.. neem aan dat die wel gewoon blijven bestaan..
Of staat dat los van de SOSA, want dat vind ik ook altijd zo vaag  :-X

CM

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 17 november 2010, 18:20:01
De profchecks zijn steeds meer in opspraak geraakt de laatste jaren. Men ziet er nu in dat dit niet het meest geschikte meetinstrument is. Wat de opleiding betreft, de bal ligt nu bij de individuele diensten. Er is nog niets over besloten. Waarschijnlijk zullen mensen intern worden opgeleid, al dan niet samen met buurregio's.

WM

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 18 november 2010, 00:14:56
En dan maar hopen dat er 1 landelijk en erkend diploma ambulanceverpleegkundige en ambulanchechauffeur blijft bestaan en er geen wildgroei aan opleidingen en diplomas gaat ontstaan... daar is de beroepsgroep niet bij gebaat. En wat vind onze beroepsvereniging er eigenlijk van,??!! akelig stil blijft het weer...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 18 november 2010, 12:51:30
Kan de 'ambulance academie' niet onder het NIFV gehangen worden? (waar ook de brandweeracademie en GHOR academie onder vallen).

Dat valt weliswaar volledig binnen het publieke domein, maar misschien is dat wel nodig om de continuïteit van het instituut te waarborgen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 18 november 2010, 19:34:19
Ik denk dat het misschien een goede ontwikkeling is dat de SOSA haar monopolie positie kwijtraakt zodat er enige vorm van concurentie ontstaat. Dit komt de kwaliteit van de opleiding naar mijn idee ten goede. Ik denk dat de overheid, of een beroepsvereniging eindtermen kan opstellen voor de opleiding, en er een staatsexamen komt. Zo kan iedere opleidingsinstelling de opleiding aanbieden volgens bepaalde richtlijnen.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 20 november 2010, 00:37:29
Ik denk dat het misschien een goede ontwikkeling is dat de SOSA haar monopolie positie kwijtraakt zodat er enige vorm van concurentie ontstaat. Dit komt de kwaliteit van de opleiding naar mijn idee ten goede. Ik denk dat de overheid, of een beroepsvereniging eindtermen kan opstellen voor de opleiding, en er een staatsexamen komt. Zo kan iedere opleidingsinstelling de opleiding aanbieden volgens bepaalde richtlijnen.

Leuk idee. maar de politieacademie isbijvoorbeeld ook (nog) geen private instelling. ER moet geen wildgroei optreden, en de ambulancesector is een kleine sector. Verschillende aanbieders van dezelfde opleiding zullen het dan wel moeilijk krijgen...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 20 november 2010, 01:25:16
De politieacademie is een instelling die mensen opleidt die in dienst van de overheid gaan werken. Zodoende is het erg onlogisch om dat te gaan privatiseren. De ambulancesector is een grotendeels geprivatiseerde sector. De vergelijking met de politie gaat in mijn ogen niet helemaal op. Ik denk dat iedere ambulancedienst vrij moet zijn om te kiezen door welke opleidingsinstelling zij hun personeel laten opleiden en bijscholen. Daarbij vind ik wel dat er een vorm van kwaliteitsbewaking door de overheid moet plaatsvinden zoals bij andere opleidingsinstellingen ook gebeurt.

"Wildgroei" hoeft niet altijd een negatief effect te hebben op kwaliteit. Een bepaalde instelling moet geen monopolie krijgen een dergelijke positie zorgt in mijn ogen juist voor daling van kwaliteit waarbij er steeds meer geld gevraagd wordt voor steeds minder. Dit is zeker het geval wanneer een instelling niet commercieel is. Er zijn een groot aantal voorbeelden. Een aantal van deze voorbeelden zijn te vinden in de zorgsector.