Botsing tankschip door dronken schipper Beneden Merwede - Sliedrecht 14-11-2010

Auteur Topic: Botsing tankschip door dronken schipper Beneden Merwede - Sliedrecht 14-11-2010  (gelezen 3397 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
:-X Komt dit wel vaker voor dat schippers van blauwe kegel schepen dronken varen? Op de weg raak je dan volgens mij je rijbevoegdheid kwijt, artikel 5, maar op het water kan dit gewoon en mag je na 5 uur weer doorvaren? ??? ???

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fnovember%2FBotsing%20door%20dronken%20schipper%20op%20Beneden%20Merwede

14 november 2010


Een 67-jarige schipper uit Duitsland heeft zondag op de Beneden Merwede bij Sliedrecht een aanvaring veroorzaakt. Het motortankschip botste op een aantal lege duwbakken.


De Duitse schipper had te veel gedronken. Hij kreeg een vaarverbod van vijf uur en een boete van 2000 euro. Ook de stuurman had te veel gedronken.

De schipper voer zondagochtend rond 6 uur tegen een aantal lege duwbakken, die lagen afgemeerd bij een scheepswerf. De aanvaring ging volgens de politie gepaard met een hoop lawaai, waardoor omwonenden wakker schrokken.

Het schip raakte beschadigd en aan de wal sneuvelden een steiger en een meerpaal. Het Duitse schip was geladen met 12-honderd ton gasolie, er is geen olie gelekt.

Na de aanvaring voer het schip door. Na herhaaldelijke oproepen van de verkeerspost van Rijkswaterstaat in Dordrecht besloot de schipper ter hoogte van Werkendam voor anker te gaan.




Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
:-X Komt dit wel vaker voor dat schippers van blauwe kegel schepen dronken varen? Op de weg raak je dan volgens mij je rijbevoegdheid kwijt, artikel 5, maar op het water kan dit gewoon en mag je na 5 uur weer doorvaren? ??? ???
Een aantal jaren geleden een kerosinetanker op de Blauwe Beugel bij Rijsenhout een jachtsteiger ingevaren. Uit mijn hoofd gezegd was deze schipper ook dronken.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Helaas komt het bij de binnenvaart  ook nog regelmatig voor dat schippers met drank op gewoon doorvaren, wat men vervoert is blijkbaar geen verantwoording voor dit soort mannen  >:(
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
maar waarom raakt zo iemand niet zijn 'vaarbevoegdheid' kwijt?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Op het water mag je promillage hoger zijn dan op de wal. Althans, in mijn vaartijd nog wel. Tegenwoordig? Ik meen dat het maximum voor op het water ook is verlaagd, sedert een jaar of 2, 3. (?)

Off-topicje: blauwe kegels hebben vaak voorrang bij sluizen, daarom bonden wij vaak een blauwe doek om onze verlichting, zodat de sluismeester ons voorrang gaf op het overige binnenvaartverkeer.  0098


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Iemand een idee hoelaat dit gebeurt is?  :)

Deze melding zal er wel bij horen..

p2kflex
06:26:05 14-11-10GROUP-1Prio 1 OD590 TS513 HV:VAARTUIG AAN DE GROND (Soort Schip: overig) (slachtoffer: nee) RIVIERDIJK 332 SLIEDRECHT
1403066BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD Drechtsteden Noord)
1405028BRW Sliedrecht (Staflid van Dienst)
1405031BRW Sliedrecht (Bevelvoerder)
1405036BRW Sliedrecht (Blusploeg B)
1405038BRW Sliedrecht (Blusploeg A)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Helaas komt het bij de binnenvaart  ook nog regelmatig voor dat schippers met drank op gewoon doorvaren, wat men vervoert is blijkbaar geen verantwoording voor dit soort mannen  >:(
De term regelmatig suggereert nogal wat. Wees daar voorzichtig mee. In het verleden zijn er ook controles gedaan waarbij niemand had gedronken.

maar waarom raakt zo iemand niet zijn 'vaarbevoegdheid' kwijt?
en
Op het water mag je promillage hoger zijn dan op de wal. Althans, in mijn vaartijd nog wel. Tegenwoordig? Ik meen dat het maximum voor op het water ook is verlaagd, sedert een jaar of 2, 3. (?)

Citaat
26 juli 2010: Alcoholpromillage naar 0,5 promille

Het maximaal toegestane alcoholpromillage waarmee een schip mag worden bestuurd is verlaagd van 0,8 naar 0,5 promille.

Het lagere promillage gold al voor de Rijn, Waal en Lek en wordt nu uitgebreid naar de overige wateren. De maatregel geldt voor zowel beroeps- als pleziervaart.

De verlaging van het toegestane alcoholpromillage is een van de consequenties van de wijziging van de Scheepvaartverkeerswet. De Nederlandse regels worden hiermee in overeenstemming gebracht met omringende landen en met de regels voor het wegverkeer.

Intussen heeft de ministerraad, op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat, ook ingestemd met een wetsvoorstel waarin het mogelijk wordt het vaarbewijs in te nemen van schippers die de regels overtreden. Dit wetsvoorstel ligt nu bij de Raad van State. De huidige wetswijziging voorziet nog niet in deze mogelijkheid.

Vaarweggebruikers worden de komende weken geïnformeerd over de wijzigingen. Rijkswaterstaat verspreidt een flyer in onder meer jachthavens. Bij een aantal regionale zenders is een radiospotje te horen. (EvH)
Bron: http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid14237-alcoholpromillage-naar-05-promille.html

Overigens krijgt men wel een vaarverbod van een aantal uren.


Off-topicje: blauwe kegels hebben vaak voorrang bij sluizen, daarom bonden wij vaak een blauwe doek om onze verlichting, zodat de sluismeester ons voorrang gaf op het overige binnenvaartverkeer.  0098
Foei!! ;-)

Blauwe kegels geven aan dat het gaat om een schip met gevaarlijke stoffen. Het verlenen van voorrang is niet het primaire doel maar men wil niet dat deze schepen te lang in een vaarwater drijven of aan moeten leggen aan remmingwerken/wachtsteigers.
Bruggen die tijdens de spits gesloten blijven om het wegverkeer door te laten stromen gaan tijdens de spits wel vaak (of altijd??) open voor kegelschepen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Foei!! ;-)

Blauwe kegels geven aan dat het gaat om een schip met gevaarlijke stoffen. Het verlenen van voorrang is niet het primaire doel maar men wil niet dat deze schepen te lang in een vaarwater drijven of aan moeten leggen aan remmingwerken/wachtsteigers.
Bruggen die tijdens de spits gesloten blijven om het wegverkeer door te laten stromen gaan tijdens de spits wel vaak (of altijd??) open voor kegelschepen.

Correct! Zulke grapjes haalden we meestal uit buiten Nederland, 's nachts.  e050 O0