Tijdens de tweede wereldoorlog waren we juist afhankelijk van types die zich niet zomaar alles lieten zeggen. Ik zie voor me mijn opa, mijn oom Ben en mijn vader. Die zouden ook de bus niet uitgegaan zijn alleen maar omdat een politieagent dat vorderde als ze dachten in hun recht te staan. Mijn vader zou er niet voor zijn gaan vechten, mijn oom Ben en mijn opa wel. Alle drie in het verzet geweest, verzetsmensen met principes, waar een hoop mensen hun leven aan te danken hebben. Dus ja, ik ga zoeken of er andere misschien niet zo simpele oplossingen zijn, dan iemand een bus uitrossen die niet luistert.
Kijk, dat waren nog eens tijden!
Toen had je inderdaad nog mensen met principes en respect....
Met name respect cq. ontzag voor de wetsdienaren, waar je gewoon naar luisterde als die iets tegen je zeiden zonder daarover in discussie te gaan.
Want je wist dat als je niet luisterde of een grote mond had, dat je van oom agent een draai om je oren kon krijgen (overigens zonder consequenties voor de betreffende agent....)
En daarna bracht oom agent je naar huis, waar je ook nog eens een draai om je oren kon krijgen omdat je brutaal was geweest.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het toen allemaal zo goed was, maar het rare is wel dat er vaak wordt verwezen naar vroeger (want toen was alles beter ) terwijl de politie veel hardhandiger optrad dan tegenwoordig. Blijkbaar willen we wel dat de politie harder optreedt maar alleen als het ons uitkomt en ons niet persoonlijk raakt.
Wat betreft het filmpje, ik kan niet anders zeggen dan dat de collega's gezien de reeds ontstane situatie geen andere optie hadden.
Het stadium van praten was voorbij en dan rest alleen nog maar adequaat handelen.
En tegenwoordig is het een sport om vanaf de zijlijn cq. luie bank kritiek te leveren over de toegepaste handelswijze.
Tuurlijk zijn er achteraf eventuele leermomenten te herkennen, maar daar heb je op dat moment niets aan.
Ook de aanwezige buspassagiers vinden het prachtig om zich eens lekker verbaal af te reageren op de aanwezige agenten.
Maar o wee als ze daarop aangesproken worden.... dan keert iedereen zich ineens tegen de politie en gaat zich er daadwerkelijk mee bemoeien.
Vroeger (jawel!) werden dit soort figuren aangesproken op hun gedrag door de directe omgeving, maar toen bestond er nog zoiets als sociale controle....
En dat is inderdaad (helaas) verleden tijd!
Ach, wie om aandacht vraagt, kan deze aandacht krijgen
Grtz,
Marcel