Kinder IC

Auteur Topic: Kinder IC  (gelezen 3391 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Gepost op: 21 augustus 2013, 15:03:45
Wat ik me af vraag geldt de opleiding tot kinder IC verpleegkundige ook als mogelijke vooropleiding voor de opleiding tot ambulanceverpleegkundige?

gr senseihomer




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2013, 09:02:39
Citaat van: senseihomer link=msg=1194004 date=1377090225
Wat ik me af vraag geldt de opleiding tot kinder IC verpleegkundige ook als mogelijke vooropleiding voor de opleiding tot ambulanceverpleegkundige?

gr senseihomer

Nee, volgens mijn info wordt alleen de volwassen IC opleiding geaccepteerd, aangexien die patientnecategorie meer voorkomt in de ambulancezorg. Maar iedere dienst is vrij om daarin zelf te beslissen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2013, 09:25:55
IC

De patiënt op de IC heeft een grote diversiteit aan gezondheidsproblemen. De patiënt bevindt zich vaak in een levensbedreigende situatie, waarin een of meer vitale functies bewaakt, ondersteund en/of overgenomen zijn en hij afhankelijk is van zorgverleners en apparatuur. De patiënt en/of diens naasten staan door de kritieke én onzekere situatie van de patiënt onder grote druk. Door de ernstige mate van ziek-zijn en de daaruit voortvloeiende communicatieve beperkingen en een veranderd bewustzijn is de patiënt vaak niet in staat zelf de zorgvraag te stellen. De IC verpleegkundige bewaakt en interpreteert de vitale functies continu en ondersteunt en/of neemt de vitale functies over. De kans op al dan niet verwachte complicaties met ernstige, zo niet fatale gevolgen is groot. Bij langdurige bewaking blijft systematisch en geconcentreerd werken noodzakelijk. De IC verpleegkundige voert interventies uit ten behoeve van het voorkomen en/of reduceren van angst, stress en/of pijn bij patiënten, die zelf niet in staat zijn om dit via communicatie aan te geven. De IC verpleegkundige anticipeert op mentale- of gedragsveranderingen bij patiënten die, soms
langdurig, op de intensive care verblijven.

ICK

De ICK verpleegkundige combineert de specifieke verpleegkundige zorg zoals beschreven bij de IC verpleegkundige én de kinderverpleegkundige.

http://www.czo.nl/czo_dev/downloads/harmonisatie/Regeling_CZO_Ziekenhuisopleidingen_Deskundigheidsgebieden_en_Eindtermen.pdf


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2013, 10:53:45
Ik heb inmiddels contact gehad met ambulancezorg Nederland en tijdens vergaderingen voor het CZO traject is vanuit het CZO `gesteld` dat deze opleidingen inderdaad erg vergelijkbaar zijn.

De vraag is nu aan de opleidingsmanager uitgezet, dus het is even afwachten wat hier uit komt