Beste mensen,
Geheel nieuw op het forum, en voornamelijk om onderstaande vraag die na het zoeken op het forum toch niet helemaal beantwoordt konden worden. Hier komt mijn verhaal... (excuses voor de lap tekst).
Ik heb bijna mijn studie afgerond…een studie tot Multimedia grafisch vormgever. Al een tijdje ben ik er achter dat dit niet is wat ik wil, maar na 3 jaar studeren wil ik dit HBO diploma gewoon binnenhalen. In april ben ik dan klaar en ben ik net 24 geworden. Daarna wil ik toch enorm graag de hulpverlening in.
Mijn daaropvolgende 180-graden-carriere-switch zou HBO-V moeten zijn, 4 jaar deeltijd. Na wat ervaring opdoen zou ik graag op de SEH terecht willen komen, om dan als er wat ervaring in zit rustig aan te gaan proberen om richting de ambulance te gaan. Kortom, ambulance verpleegkunde is mijn droom geworden, maar sowieso acute zorg is al iets waar mijn interesse ligt (daarom vind ik het ook geen probleem om bijvoorbeeld een ‘jaartje langer’ erover te doen...hoe meer ervaring hoe beter lijkt me). Na hier rondlezen zou dit wel de correcte route moeten zijn volgens mij.
Maar goed, een heel verhaal, maar ik heb nog een beetje onduidelijkheid over de mogelijkheden. Met name gezien mijn leeftijd (24) en eigenlijk nog moet gaan beginnen. De theoretische tijd van 0 tot ambulance verpleegkundige is weliswaar een jaar of 8 zover ik begrepen heb, en hoewel ik niet zo snel mogelijk in zo’n prachtige gele bus hoef te komen (het is immers mijn einddoel, de tussenstations lijken me ook mooi om rond te hangen) wil ik een goed beeld krijgen hoe realistisch mijn plan en toekomst is. Wat zijn ook een beetje de leeftijden wanneer men waar begint en wat is de praktische tijdsduur. En wellicht zijn er nog wat tips of punten waar ik moet op letten...
Een voordeel wel is dat ik door mijn “EHBO-hobby” naast pleisters plakken al lang bezig met allerlei zaken voor eerste hulp, zowel inlezen, cursussen en oefenen. Onder andere via mijn werk als eerste hulpverlener bij evenementen. Hier wordt altijd vanuit de ABCDE methodiek gewerkt en volgens LPA 7.1. Daar heb ik nu nog weinig ervaring in maar dit jaar ga ik ook een opleiding volgen volgens de PHTLS methodiek en moet daar verandering in komen.
Alvast bedankt voor het ‘aanhoren’ en eventuele reacties!