Vuurwapens voor geldtransport?

Auteur Topic: Vuurwapens voor geldtransport?  (gelezen 80320 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #100 Gepost op: 15 mei 2013, 15:18:56
Onderzoek van de Universiteit Twente aangaande delicten waarbij vuurwapens is gebruikt heeft uitgewezen dat bij delicten waarbij een vuurwapen wordt gebruikt men zeer terughoudend is in gebruik ervan. Mogelijke reden hiervan is dat de crimineel weet dat gebruik ervan grote gevolgen heeft (vooral in strafvervolging als voor het slachtoffer; namelijk de dood).


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #101 Gepost op: 15 mei 2013, 19:36:19
Dat onderzoek is er wel degelijk en is beschreven in het boek "More guns less crimes" (als e-book te downloaden op Amazon). Is inmiddels aan zijn 4e druk toe. Gaat over de VS, dat dan weer wel.

Gelukkig is de situatie wat vuurwapengebruik betreft totaal niet te vergelijken met de situatie in Europa en zelfs niet met Canada, waar net als in de VS een zeer 'soepele' vuurwapenwetgeving is. Dit onderzoek betreft een vergelijking van statistieken binnen de VS en gaat dan voornamelijk over het verdekt dragen van vuurwapens door burgers. Laten we hier dus geen appels met peren gaan vergelijken en de zaak ook vooral rationeel bekijken.  

Onderzoek van de Universiteit Twente aangaande delicten waarbij vuurwapens is gebruikt heeft uitgewezen dat bij delicten waarbij een vuurwapen wordt gebruikt men zeer terughoudend is in gebruik ervan. Mogelijke reden hiervan is dat de crimineel weet dat gebruik ervan grote gevolgen heeft (vooral in strafvervolging als voor het slachtoffer; namelijk de dood).

Over welke vormen van criminaliteit hebben we het dan? Dit zijn niet je alledaagse overvallers of gelegenheidscriminelen, dit betreft georganiseerde misdaad waarbij er ook gericht op politiemedewerkers wordt geschoten. Kortom ook hier zie ik de relevantie niet van.  ::)

Ik snap dat men meningen of ideeën wil onderbouwen met literatuur, kijk dan echter wel goed naar de relevantie tot het onderwerp en trek vooral niet te snel conclusies. Bronverwijzing kan verder ook geen kwaad.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #102 Gepost op: 15 mei 2013, 22:52:42
Klopt zeker dat het om de VS gaat. Soms zijn data uit onderzoeken ook bruikbaar, zeker als het op gedrag aankomt. Maar goed, terug on topic en naar Nederland ;)


Iv0

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Monsieur Cannibale
Reactie #103 Gepost op: 16 mei 2013, 17:02:38
Dat is dus juist het probleem. sla diegene over die geen wapen heeft en die koopt vanzelf een wapen.
Tot je in een soort idiote situatie komt dat de één een groter wapen wil dan de ander..
Je komt in een geweldsspiraal, die helemaal in deze tijd van elektronisch betalen onnodig is.
et Voila


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #104 Gepost op: 17 mei 2013, 09:21:21
Recent ben ik terecht gewezen op de vaak verkeerde juridische uitleg van een geweldsmonopolie van de overheid. Deze slaat niet op het feit dat een beveiliger van een geldtransport een aanval afslaat, maar op het feit dat deze bijvoorbeeld na overmeestering van een overvaller zelf besluit om hem in elkaar te slaan teneinde hem te straffen. Bij de eerste is sprake van zelfverdediging, bij de tweede doorbreking van het geweldsmonopolie door de overheid.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #105 Gepost op: 17 mei 2013, 10:00:25
Als ik mij de laatste grote overvallen voor de geest haal dan werden daarbij bewapende en getrainde agenten overklast door de vuurkracht van de overvallers. Hoe zwaar moet je een geldwagen en depot bewapenen om deze overvallers te stoppen? Kwamen in beide gevallen de overvallers niet binnen met explosieven? Of te wel zouden deze depots niet 'steviger' gebouwd moeten worden?  Verder zou de waarde per transport misschien omlaag moeten zodat een overval minder oplevert?

Nog wat zotte ideeën: onze uitgerangeerde leopardtanks rondom de depots op te stellen?
Er gaan rupspantservoertuigen weg (ypr?). Deze voortaan inzetten voor geldtransport?


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #106 Gepost op: 17 mei 2013, 10:33:10
Als ik mij de laatste grote overvallen voor de geest haal dan werden daarbij bewapende en getrainde agenten overklast door de vuurkracht van de overvallers. Hoe zwaar moet je een geldwagen en depot bewapenen om deze overvallers te stoppen? Kwamen in beide gevallen de overvallers niet binnen met explosieven? Of te wel zouden deze depots niet 'steviger' gebouwd moeten worden?  Verder zou de waarde per transport misschien omlaag moeten zodat een overval minder oplevert?

Nog wat zotte ideeën: onze uitgerangeerde leopardtanks rondom de depots op te stellen?
Er gaan rupspantservoertuigen weg (ypr?). Deze voortaan inzetten voor geldtransport?


Dat wilde ik nu ook gaan zeggen. Hoever wil je inderdaad gaan. Op de YPR wel een .50 zetten als boordgeschut.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #107 Gepost op: 17 mei 2013, 10:34:49
Primair is het natuurlijk pakkans vergroten, secundair voorkomen dat men bij de buit kan komen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #108 Gepost op: 17 mei 2013, 10:45:04
Primair is het natuurlijk pakkans vergroten, secundair voorkomen dat men bij de buit kan komen.

Even voor jou. Het was sarcastisch bedoeld. Ik ben namelijk absoluut tegen vuurwapens voor geldtransporten. Er zijn namelijk te veel verschillende bedrijven die de werkzaamheden verrichten. Daarnaast moet het niveau echt een heel stuk hoger. Maar dat is al meerdere malen besproken.

Verder wat ook al gezegd is, als ze vuurwapens krijgen.. Dan doen ze nog niks tegen de lui die de overvallen doen. Deze worden steeds professioneler en zitten steeds hoger in de geweldsspiraal. Als ze al met Ak's op de politieschieten. Wat verwacht je dan dat ze tegen G4S of Brinks doen?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #109 Gepost op: 17 mei 2013, 11:02:33
Primair is het natuurlijk pakkans vergroten, secundair voorkomen dat men bij de buit kan komen.

Dat moet subtieler kunnen. Ik gaf al eerder in dit topic aan dat er rookmachines bestaan die in een paar tellen het totale zicht in een pand wegnemen. Waarom word er niet in zo'n systeem ingevesteerd?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens