Vuurwapens voor geldtransport?

Auteur Topic: Vuurwapens voor geldtransport?  (gelezen 80318 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #140 Gepost op: 7 maart 2014, 16:45:14
Dat klinkt als een zeer betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek.  ::)

Je zal dat soort cijfers af moeten zetten tegen het totale aantal incidenten. Je zal moeten kijken in hoeveel gevallen er een echt of een nep vuurwapen is gebruikt. (dat is gewoon een verschil, al ervaren aangevers dit niet zo)

En ik vermoed dat je de cijfers wil vergelijken met andere landen? Ik vind een lijstje met zelf verzamelde incidenten nou niet bepaald een betrouwbaar onderzoek.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #141 Gepost op: 7 maart 2014, 16:59:02
Aha, er van uitgaande dat jij agent bent vraag je dus eerst aan de meldkamer of de verdachte een nepvuurwapen heeft? Dat maakt voor het slachtoffer ook uit op dat moment?

De politie houdt in zijn algemeenheid de exacte cijfers angstvallig stil dus haal ik ze uit de publicaties zelf. Lijkt mij toch betrouwbaar.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #142 Gepost op: 7 maart 2014, 17:03:01
Als dat getal schrikbarend hoog is, hoe verhoudt dat zich dan tot landen waar vuurwapens ook verboden zijn? Zoals in België of Duitsland en dan in verhouding tot het aantal inwoners?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #143 Gepost op: 7 maart 2014, 17:12:14
Citaat van: SniperEye link=msg=1248717 date=1394207942
Aha, er van uitgaande dat jij agent bent vraag je dus eerst aan de meldkamer of de verdachte een nepvuurwapen heeft? Dat maakt voor het slachtoffer ook uit op dat moment?
Nee, dat geef ik toch al aan? Je moet wel even lezen. Het gaat er om dat je (nep) vuurwapens vaak "gewoon" kan kopen. Daar staat het vrijgeven van de wapenwetgeving los van. Die incidenten zou je dus eigenlijk niet mee moeten tellen in je cijfers.

Citaat van: SniperEye link=msg=1248717 date=1394207942
De politie houdt in zijn algemeenheid de exacte cijfers angstvallig stil dus haal ik ze uit de publicaties zelf. Lijkt mij toch betrouwbaar.
Op zoveel speculatie in een zin zou ik haast niet in moeten gaan. Maar de meeste publicaties komen voort uit politie pers berichten. Tot slot geeft de politie ieder jaar cijfers vrij over het aantal incidenten. Misschien moet je jezelf eerst eens fatsoenlijk verdiepen in hoe de wet en regelgeving werkt in dit land alvorens op basis van een eigen (onbetrouwbaar) lijstje stelling te nemen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #144 Gepost op: 7 maart 2014, 17:43:51
Nou, het aantal nepvuurwapens wordt er niet in meegenomen. Als dat wel zo is, dan zie ik die cijfers heel graag. Ik neem ze in mijn overzicht niet mee overigens.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #145 Gepost op: 7 maart 2014, 18:12:28
Edit lukt niet dus maar een nieuwe post: ik heb het overzicht van de gehele maand januari en kom tot ongeveer 82 incidenten met 2 doden en 9 gewonden tot gevolg. Eigenlijk is ook een winkelbediende na een overval slachtoffer, ook wanneer niet geschoten wordt, maar die heb ik toch weggelaten.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #146 Gepost op: 7 maart 2014, 18:21:08
Citaat van: SniperEye link=msg=1248763 date=1394212348
Edit lukt niet dus maar een nieuwe post: ik heb het overzicht van de gehele maand januari en kom tot ongeveer 82 incidenten met 2 doden en 9 gewonden tot gevolg. Eigenlijk is ook een winkelbediende na een overval slachtoffer, ook wanneer niet geschoten wordt, maar die heb ik toch weggelaten.

Maar goed, hoe verhoud zich dit tot het topic? Namelijk "vuurwapens voor geldtransport?". Volgens mij is iedereen het er wel mee eens dat overvallers van geldtransporten wapens gebruiken...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #147 Gepost op: 7 maart 2014, 20:21:44
Citaat van: zwelgje link=msg=1248765 date=1394212868
Maar goed, hoe verhoud zich dit tot het topic? Namelijk "vuurwapens voor geldtransport?".
Niet.

En dus weer on-topic.

Haageneesch,
Moderator.


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #148 Gepost op: 8 maart 2014, 20:04:52
Ik ben van mening eens dat een vuurwapen niet in die zin nodig is voor een geldloper. Ik spreek redelijk uit ervaring (zover ik de verhalen heb meegekregen) gezien mijn familie lid circa 25 jaar actief is bij een bekend geldtransport bedrijf. Natuurlijk zijn er pogingen tot, en agressie tot en met. Maar dat vind tegenwoordig overal plaats. Daarnaast ben ik van mening dat je niet tot slecht het probleem gaat verhelpen met een vuurwapen, sterker nog; in mijn ogen zal het agressie-peil alleen maar verergeren. Ik vind het een leuke discussie, maar ik denk dat iedereen weer een andere kijk op de zaak heeft.

Los van de speculaties; wel of geen vuurwapen? denk ik dat enig persoon die dit in zijn hoofd haalt sowieso begint aan missie "falen".. Je zult vrijwel geen buit ontvangen aangezien de veiligheid's overwegingen al dus danig hoog zijn. Zoals je misschien weet is elke koffer voorzien van een verf/inkt bom. Of terwijl een plofkoffer. Een plofkoffer of intelligente waardetransportkoffer is een koffer die de inhoud (papiergeld of andere waardepapieren), onbruikbaar maakt als de koffer op een gewelddadige of anderszins oneigenlijke manier wordt geopend. Neemt niet weg dat mensen het alsnog proberen, maar uit dit perspectief denk ik dat de drempel al redelijk hoog ligt.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #149 Gepost op: 9 maart 2014, 17:24:56
Citaat van: Breaky link=msg=1249054 date=1394305492
denk ik dat enig persoon die dit in zijn hoofd haalt sowieso begint aan missie "falen".. Je zult vrijwel geen buit ontvangen aangezien de veiligheid's overwegingen al dus danig hoog zijn. Zoals je misschien weet is elke koffer voorzien van een verf/inkt bom. Of terwijl een plofkoffer. Een plofkoffer of intelligente waardetransportkoffer is een koffer die de inhoud (papiergeld of andere waardepapieren), onbruikbaar maakt als de koffer op een gewelddadige of anderszins oneigenlijke manier wordt geopend. Neemt niet weg dat mensen het alsnog proberen, maar uit dit perspectief denk ik dat de drempel al redelijk hoog ligt.

Als je een beetje opgelet hebt, zijn het dus nu de depots/overslag centra van Brinks die de overvallers nu met grof geweld binnendringen, in de kennelijke hoop/verwachting dat het geld dan niet in plofkoffers zit....