Bespiegeling van een Belgische wapenbroeder vanaf een ander plekje op het www.
Citaat:
Het is alweer een tijd geleden, maar ik heb zelf een een paar jaar waardetransport gedaan. Hier in België ben je dan gewapend en toen - voor de invoering van de intiligente geldkoffers -werkten we met teams van 3 man omdat er in die periode een aantal zeer geweldadige overvallen waren.
Wij maakten ons echter niet veel illusies : als er een overval gepleegd werd door een proffesionele bende met zwaar oorlogsmateriaal - denk raketwerpers en dergelijke - dan ging je die echt niet stoppen met je pistooltje. Onze overval scenarios waren dan ook gericht op overleven in plaats van de overvallers Rambo stijl uit te schakelen.
En toch maakte dat pistool dat wij ons veiliger voelden. De crimineel maakt immers ook een risico analyse. De meeste zijn niet bereid zulke zware middelen in te zetten om kans te maken op een geslaagde overval.Of ze hebben gewoon de middelen niet. Het feit dat ze weten dat er ook op hun geschoten kan worden, maakt ze ook niet echt happig. Nee, dan zijn er eenvoudigere manieren om op criminele wijze aan geld te komen.
Blijft er inderdaad nog een groep criminelen over die wel de middelen hebben en toch het risico willen lopen. Dit is echter een zeer kleine groep.
Ruw gesteld kun je zeggen dat je de keuze hebt tussen veel overvallen met beperkt geweld, of een minimaal aantal incidenten met zwaar gelweld. Als eindbalans kun je volgens mij dus wel degelijk stellen dat je als waardetransporeur veiliger bent met een wapen.
Einde citaat
Voor de rest ben ik alleen benieuwd op welk moment iemand een verlof kan krijgen in het kader van zelfverdediging. Recentelijk was er ook een advocaat die graag een wapen vlakbij zijn hoofdkussen wil hebben tegen inbrekers en daarna aan schietsport zou willen gaan doen om zich te kunnen bekwamen in het gebruik. Ben ook benieuwd hoe brinks dit denkt op te gaan lossen. Ik ben de discipline Schiet een verdachte voor zijn raap grootkaliber vuistvuurwapen nog niet tegen gekomen in het KNSA wedstrijdreglement.