Vuurwapens voor geldtransport?

Auteur Topic: Vuurwapens voor geldtransport?  (gelezen 79066 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #160 Gepost op: 10 maart 2014, 14:18:03
Citaat van: HIT link=msg=1249574 date=1394456264
Dus uiteindelijk toch gevallen, en zoals ik al aangeef vind een gemeente die dusdanige bouwwerken zal toestaan.  O0
Wanneer deze mensen de moeite nemen om zo'n gebouw aan te vallen, denk je dan niet dat ze ook niet de moeite nemen om de politie inzet af te slaan? Ik heb geen laag hangende pet tov. de politie maar wat kunnen die tegenwoordig nog doen tegen een AK47 of ander dergelijk wapen? De eerste verdediging zijn de aanwezigen zelf, maar die heeft geen middelen om zich te verdedigen.

Het is geen kwestie van niet willen investeren in andere gebouwen en/of middelen, maar wanneer je 1 onderdeel van een keten versterkt verzwak je een ander onderdeel. En zolang dat de baten van een overval nog lonken naar een overvaller zal dit vraagstuk ook niet snel opgelost zijn.
 Ik ga dan maar op de game toer en mis de Tesla torens.  O0
Hoe langer het duurt des te meer politie en/of arrestatieteams ter plaatse kunnen komen. Het doel van die overvallers is weg te zijn voordat de politie er is. Tijdens de overvallen konden ze erg eenvoudig bij een deur komen en deze eruit blazen als ik het goed onthouden heb. Ik heb liever dat gemeenten gedwongen worden een 'geldkasteel' toe te staan dan er bewakers overhoop geschoten gaan worden omdat ze weerstand moeten bieden tegen zware wapens zonder enige effectieve dekking. Er zijn al plaatsen waar dit soort muren worden gemaakt als geluidswal of gewoon als parkeer garage. Daar worden erg mooie oplossingen gevonden die best in te passen zijn. Zoek maar eens op maagjesbolwerk in Zwolle.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #161 Gepost op: 10 maart 2014, 14:29:18
Citaat van: JJ75 link=msg=1249588 date=1394457483
Zoek maar eens op maagjesbolwerk in Zwolle.

Ofterwel het oude Rode Torenplein, als oud Zwollenaar is mij deze plaats zeer bekend.
Maar leg mij eens uit wat het verschil is tussen een bewaker die zijn werk doet en daarbij om komt of een politieagent? Men schiet nu ook al op onbewapende bewakers dus in dat geval maakt bewapening niet uit. Hooguit vergroot het de kans dat de overvallers iets overkomt.
En waarom zal de aftocht lang duren? Zoals ik al eerder zei zijn dit de mensen die hun overvallen tot in de puntjes plannen en dan zien ze vluchtwegen of mogelijkheden echt niet over het hoofd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #162 Gepost op: 10 maart 2014, 14:37:02
Tis net zoals bij geldautomaten: maak je de kans veel kleiner dat je een buit kunt meenemen des te minder pogingen worden gedaan. Volgens mij zijn overvallers niks voor niks dat overgestapt op de gebouwen ipv de transportwagens. Daar is door de plofkoffers etc steeds minder mee te verdienen.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #163 Gepost op: 10 maart 2014, 17:31:25
Citaat van: Haageneesch link=msg=1249469 date=1394445214
Dus in plaats van zelf te betalen voor beveiliging en bewaking moet de belastingbetaler maar wat agenten betalen zodat een commercieel bedrijf goedkoper kan werken. Volgens mij snap je iets niet?

Je zou als overheid ook een belasting (retributie) kunnen invoeren voor bedrijven die een beroep willen doen op de politie voor dergelijke opdrachten.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #164 Gepost op: 10 maart 2014, 17:33:13
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1249710 date=1394469085
Je zou als overheid ook een belasting (retributie) kunnen invoeren voor bedrijven die een beroep willen doen op de politie voor dergelijke opdrachten.
Dat komt er op neer dat je zou kunnen betalen voor politiebewaking? Dus politie in commerciële dienst, en dus in de vaarweg van commerciële bedrijven. Dat klinkt ook niet als een oplossing.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #165 Gepost op: 10 maart 2014, 17:43:35
Citaat van: Haageneesch link=msg=1249711 date=1394469193
Dat komt er op neer dat je zou kunnen betalen voor politiebewaking? Dus politie in commerciële dienst, en dus in de vaarweg van commerciële bedrijven. Dat klinkt ook niet als een oplossing.

Je kan ook stellen dat het handhaven van de openbare orde en veiligheid van de burgers (zeker op openbare plaatsen) nu eenmaal een kerntaak van de politie is. Mij lijkt dit daarom geen taak (en dus geen concurrentie) voor commerciële bedrijven, te meer omdat ze letterlijk niet met dezelfde wapens strijden en ook helemaal niet dezelfde bevoegdheden hebben als de politie.

Het financiële aspect is een andere zaak maar ik denk dat daar zeker eens over mag worden nagedacht. Een beetje zoals de voorgestelde 'taks' voor voetbalclubs en hun hooligans.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #166 Gepost op: 11 maart 2014, 02:53:01
Bespiegeling van een Belgische wapenbroeder vanaf een ander plekje op het www.

Citaat:


 Het is alweer een tijd geleden, maar ik heb zelf een een paar jaar waardetransport gedaan. Hier in België ben je dan gewapend en toen - voor de invoering van de intiligente geldkoffers -werkten we met teams van 3 man omdat er in die periode een aantal zeer geweldadige overvallen waren.

Wij maakten ons echter niet veel illusies : als er een overval gepleegd werd door een proffesionele bende met zwaar oorlogsmateriaal - denk raketwerpers en dergelijke - dan ging je die echt niet stoppen met je pistooltje. Onze overval scenarios waren dan ook gericht op overleven in plaats van de overvallers Rambo stijl uit te schakelen.

En toch maakte dat pistool dat wij ons veiliger voelden. De crimineel maakt immers ook een risico analyse. De meeste zijn niet bereid zulke zware middelen in te zetten om kans te maken op een geslaagde overval.Of ze hebben gewoon de middelen niet. Het feit dat ze weten dat er ook op hun geschoten kan worden, maakt ze ook niet echt happig. Nee, dan zijn er eenvoudigere manieren om op criminele wijze aan geld te komen.

Blijft er inderdaad nog een groep criminelen over die wel de middelen hebben en toch het risico willen lopen. Dit is echter een zeer kleine groep.

Ruw gesteld kun je zeggen dat je de keuze hebt tussen veel overvallen met beperkt geweld, of een minimaal aantal incidenten met zwaar gelweld. Als eindbalans kun je volgens mij dus wel degelijk stellen dat je als waardetransporeur veiliger bent met een wapen.

Einde citaat

Voor de rest ben ik alleen benieuwd op welk moment iemand een verlof kan krijgen in het kader van zelfverdediging. Recentelijk was er ook een advocaat die graag een wapen vlakbij zijn hoofdkussen wil hebben tegen inbrekers en daarna aan schietsport zou willen gaan doen om zich te kunnen bekwamen in het gebruik. Ben ook benieuwd hoe brinks dit denkt op te gaan lossen. Ik ben de discipline Schiet een verdachte voor zijn raap grootkaliber vuistvuurwapen nog niet tegen gekomen in het KNSA wedstrijdreglement.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #167 Gepost op: 11 maart 2014, 08:37:59
Er is lang gediscussieerd over de pro's en con's van gewapende beveiligers aan boord van schepen ivm de piraterij in bepaalde gebieden.
Misschien is aan deze discussies het een en ander te ontlenen voor het geldtransport.


Folkert

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #168 Gepost op: 14 maart 2014, 20:45:13
Hmm, ergens heb ik het idee dat het bewapenen van een schip op volle zee (of buiten de 12-mijls zone) toch tegen andere zaken aanloopt dan het bewapenen van een waardetransport in de randstad. Maar had je iets specifiek in gedachten?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #169 Gepost op: 15 maart 2014, 03:56:33
Citaat van: Folkert link=msg=1250892 date=1394826313
dan het bewapenen van een waardetransport in de randstad.

Mij is niet duidelijk geworden dat het Brinks daar om gaat. Hoewel het niet geschreven wordt heb ik de indruk dat zij hun depot's willen beveiligen met gewapende beveiligers, en niet zo zeer de waardetransporten....