Vuurwapens voor geldtransport?

Auteur Topic: Vuurwapens voor geldtransport?  (gelezen 80277 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #180 Gepost op: 18 maart 2014, 11:28:19
Citaat van: DiNozzo link=msg=1251689 date=1395133788

Om eerder genoemde reden zag je ook ineens grote kraken op de gelddepots met veel meer buit, en vaak met militaire precisie uitgevoerd. Die jongens kijken niet op een explosief meer of minder en weten heel goed wat ze wel en niet kunnen doen.

Dat zijn echt geen gelegenheidsclubjes die even een overval gaan doen. Deze figuren hebben al veel eerder op een of andere manier en vorm samengewerkt, ergens terdege geoefend en de nodige voorbereidingen getroffen. Informatie verzamelen afleggen en de munitie bij elkaar krijgen en dan als het goed uitkomt toeslaan.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #181 Gepost op: 18 maart 2014, 12:25:26
En denk je dat een beveiliger met een vuistvuurwapen (of een M4 wat mij part) dat gaat stoppen? Ik niet!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #182 Gepost op: 18 maart 2014, 12:28:21
Citaat van: SniperEye link=msg=1251705 date=1395136899
Jezelf verdedigen met vuurwapen mag al,

In welke wet staat dat dan?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #183 Gepost op: 18 maart 2014, 12:32:53
Citaat van: DiNozzo link=msg=1251730 date=1395141926
En denk je dat een beveiliger met een vuistvuurwapen (of een M4 wat mij part) dat gaat stoppen? Ik niet!
Ik ook niet. Effect is alleen dat overvallers eerder gericht moeten vuren om hun doel te behalen. Nu kun je nog met een salvo te hoog gericht 'boe roepen'.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #184 Gepost op: 18 maart 2014, 12:46:58
Citaat van: SniperEye link=msg=1251705 date=1395136899
Jezelf verdedigen met vuurwapen mag al.
Behoorlijk kort door de bocht, en bovendien niet correct. Het mag namelijk niet. Het blijft een strafbaar feit, maar je kan je, soms!, rechtmatig beroepen op een strafuitsluitingsgrond: Noodweer.

Echter zullen dit soort zaken vrijwel altijd getoetst worden bij een rechter en het is maar de vraag of die er in mee gaat.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #185 Gepost op: 18 maart 2014, 13:53:20
Ik mag mijzelf verdedigen in geval van noodweer, ook als dat met een vuurwapen kan. Ik zal niet veroordeeld worden voor moord, doodslag of welk delict dan ook. Enige waar ik een veroordeling op zal krijgen is het dragen van een vuurwapen, dat mag namelijk niet.

Bijlmer-arrest is daar een voorbeeld van. De stewardess werd toen enkel veroordeeld voor verboden wapenbezit.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #186 Gepost op: 18 maart 2014, 14:01:41
Citaat van: SniperEye link=msg=1251763 date=1395147200
Ik mag mijzelf verdedigen in geval van noodweer, ook als dat met een vuurwapen kan. Ik zal niet veroordeeld worden voor moord, doodslag of welk delict dan ook. Enige waar ik een veroordeling op zal krijgen is het dragen van een vuurwapen, dat mag namelijk niet.
Je verkondigd weer complete lariekoek, zoals wel vaker.

Het gebruik van een vuurwapen ter afwending van noodweer zal altijd beoordeeld moeten worden of dit rechtmatig is. Er zal worden gekeken of er alternatieven waren en of het gebruik van het wapen proportioneel is en in verhouding staat tot hetgeen je anders zou overkomen.

Per definitie beweren dat je niet veroordeeld wordt is echt de grootst mogelijke onzin. Er zijn inderdaad zaken waarin er vrijspraak is geweest, maar er zijn er meer waarbij een beroep op noodweer niet terecht is bevonden en waarbij mensen toch veroordeeld zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #187 Gepost op: 18 maart 2014, 15:15:25
Citaat van: Red link=msg=1251767 date=1395147701
Per definitie beweren dat je niet veroordeeld wordt is echt de grootst mogelijke onzin.

Dat schrijf ik toch ook: in geval van noodweer. Jij doet hier nu aannames, niet ik. Ik schrijf nergens dat dit per definitie het geval is.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #188 Gepost op: 18 maart 2014, 15:18:07
Citaat van: SniperEye link=msg=1251763 date=1395147200
Bijlmer-arrest is daar een voorbeeld van. De stewardess werd toen enkel veroordeeld voor verboden wapenbezit.

Bijlmer-arrest is volgens mij juist een voorbeeld dat je bij vuurwapengebruik niet zonder meer een beroep op Noodweer kan doen. De verdachte werd uiteindelijk op gronden van Noodweerexces vrijgesproken van doodslag, en poging tot doodslag.  (Maar ik ben geen jurist, dus laat me graag verbeteren door mensen die wel deskundig zijn op dit gebied..)

Met andere woorden, je moet echt naar de details en omstandigheden kijken voor dit soort zaken. Roepen dat "schieten mag" geeft echt een verkeerd beeld van rechtszaken over dit soort incidenten.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #189 Gepost op: 18 maart 2014, 15:19:17
Citaat van: SniperEye link=msg=1251787 date=1395152125
Dat schrijf ik toch ook: in geval van noodweer. Jij doet hier nu aannames, niet ik. Ik schrijf nergens dat dit per definitie het geval is.
Jawel dat doe je wel. Jij beweert dat schieten in een noodweer situatie altijd leid tot vrijspraak.
Citaat van: SniperEye link=msg=1251763 date=1395147200
Ik mag mijzelf verdedigen in geval van noodweer, ook als dat met een vuurwapen kan. Ik zal niet veroordeeld worden voor moord, doodslag of welk delict dan ook.
En dat is gewoonweg niet waar.

Citaat van: zwelgje link=msg=1251789 date=1395152287
Met andere woorden, je moet echt naar de details en omstandigheden kijken voor dit soort zaken. Roepen dat "schieten mag" geeft echt een verkeerd beeld van rechtszaken over dit soort incidenten.
Juist!  O0
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.