Voor mij was het eerst heel simpel: nee, je doet niks tegen zwaar bewapende overvallers, echter in hoe verre is dit idee niet juist bedoeld tegen straatrovers en kleine criminelen?
Ik ben en blijf tegen het verstrekken van vwpns aan geldlopers. Zal ook uitleggen waarom uiteraard.
De geldloper zal ten allen tijden te laat zijn om zijn vwpn te pakken. Als je bedreigd word met een mes of vwpn en je gaat dan naar je vwpn grijpen loop je een hele grote kans dat je het zelf niet overleefd of iig zwaar gewond raakt. Je overvaller staat namelijk 9 van de 10 binnen aanvalsafstand en komt altijd uit een niet verwachte hoek. Hij is je dus 9 v/d 10 keer te snel af.
Ga je wel naar je vwpn grijpen, ga je misschien ongewilde schietpartijen krijgen waardoor omstanders weer een veel te groot risico gaan lopen.
De chauffeur kan/mag je niet helpen, aangezien die zijn vtg niet uit mag.
Buiten bovenstaande komt er voor de geldtransporteurs nog meer bij kijken.
Men moet een vernieuwd aannamebeleid gaan voeren bij de transporteurs, want wat mijn ervaring is met die geldlopers/chauffeurs is dat er een groot gros tussen zit die dat niet zal gaan halen. De screening zal nog hoger moeten worden. De geldlopers/chauffeurs zullen allemaal hun BOA diploma moeten gaan halen. Ieder jaar weer naar school voor een module(nwe BOA opl), men moet worden opgeleid voor het vwpn, men moet minimaal 4x p/jr trainen/schieten. Wie gaat die training/schietlessen geven?
Dat zal de geldtransporteurs ook een flinke duit gaan kosten. Wie gaat dat betalen(de transporteur zal willen dat de overheid dit gaat vergoeden)
Dus GEEN vwpns voor geldtransporteurs.