Vuurwapens voor geldtransport?

Auteur Topic: Vuurwapens voor geldtransport?  (gelezen 80947 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 14 mei 2013, 14:44:04
Ik ben en blijf tegen het verstrekken van vwpns aan geldlopers. Zal ook uitleggen waarom uiteraard.

De geldloper zal ten allen tijden te laat zijn om zijn vwpn te pakken. Als je bedreigd word met een mes of vwpn en je gaat dan naar je vwpn grijpen loop je een hele grote kans dat je het zelf niet overleefd of iig zwaar gewond raakt. Je overvaller staat namelijk 9 van de 10 binnen aanvalsafstand en komt altijd uit een niet verwachte hoek. Hij is je dus 9 v/d 10 keer te snel af.
Ga je wel naar je vwpn grijpen, ga je misschien ongewilde schietpartijen krijgen waardoor omstanders weer een veel te groot risico gaan lopen.
De chauffeur kan/mag je niet helpen, aangezien die zijn vtg niet uit mag.

Buiten bovenstaande komt er voor de geldtransporteurs nog meer bij kijken.

Men moet een vernieuwd aannamebeleid gaan voeren bij de transporteurs, want wat mijn ervaring is met die geldlopers/chauffeurs is dat er een groot gros tussen zit die dat niet zal gaan halen. De screening zal nog hoger moeten worden. De geldlopers/chauffeurs zullen allemaal hun BOA diploma moeten gaan halen. Ieder jaar weer naar school voor een module(nwe BOA opl), men moet worden opgeleid voor het vwpn, men moet minimaal 4x p/jr trainen/schieten. Wie gaat die training/schietlessen geven?

Dat zal de geldtransporteurs ook een flinke duit gaan kosten. Wie gaat dat betalen(de transporteur zal willen dat de overheid dit gaat vergoeden)

Dus GEEN vwpns voor geldtransporteurs.

Inderdaad, je slaat de spijker op zijn kop. Sowieso vind dat de kosten volledig zijn voor het particuliere beveiligingsbedrijf.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 14 mei 2013, 15:24:32
Ik ben en blijf tegen het verstrekken van vwpns aan geldlopers. Zal ook uitleggen waarom uiteraard.

De geldloper zal ten allen tijden te laat zijn om zijn vwpn te pakken. Als je bedreigd word met een mes of vwpn en je gaat dan naar je vwpn grijpen loop je een hele grote kans dat je het zelf niet overleefd of iig zwaar gewond raakt. Je overvaller staat namelijk 9 van de 10 binnen aanvalsafstand en komt altijd uit een niet verwachte hoek. Hij is je dus 9 v/d 10 keer te snel af.
Ga je wel naar je vwpn grijpen, ga je misschien ongewilde schietpartijen krijgen waardoor omstanders weer een veel te groot risico gaan lopen.
De chauffeur kan/mag je niet helpen, aangezien die zijn vtg niet uit mag.

Buiten bovenstaande komt er voor de geldtransporteurs nog meer bij kijken.

Men moet een vernieuwd aannamebeleid gaan voeren bij de transporteurs, want wat mijn ervaring is met die geldlopers/chauffeurs is dat er een groot gros tussen zit die dat niet zal gaan halen. De screening zal nog hoger moeten worden. De geldlopers/chauffeurs zullen allemaal hun BOA diploma moeten gaan halen. Ieder jaar weer naar school voor een module(nwe BOA opl), men moet worden opgeleid voor het vwpn, men moet minimaal 4x p/jr trainen/schieten. Wie gaat die training/schietlessen geven?

Dat zal de geldtransporteurs ook een flinke duit gaan kosten. Wie gaat dat betalen(de transporteur zal willen dat de overheid dit gaat vergoeden)

Dus GEEN vwpns voor geldtransporteurs.

Ik ben het met de strekking van je verhaal helemaal eens.
Enige detail is dat men niet per sé BOA hoeft te zijn, je hebt immers geen opsporingsbevoegdheid nodig om een wapen te hebben cq te gebruiken. Als ik het goed heb is schieten uit noodweer ook bij de politie geen bevoegdheid, maar een strafuitsluitingsgrond (klopt dat?). Denk verder aan de gewapende beveiligers van bijv DBBO welke geen BOA-status hebben.
Senior GGP / Oost-Brabant

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 14 mei 2013, 15:33:56
Enige detail is dat men niet per sé BOA hoeft te zijn, je hebt immers geen opsporingsbevoegdheid nodig om een wapen te hebben cq te gebruiken. Als ik het goed heb is schieten uit noodweer ook bij de politie geen bevoegdheid, maar een strafuitsluitingsgrond (klopt dat?). Denk verder aan de gewapende beveiligers van bijv DBBO welke geen BOA-status hebben.

Het is een bevoegheid om een wapen te dragen, daarom moet je AOA of BOA* zijn.

*Mits de minister je wapens toe kent bij je aanstelling

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 14 mei 2013, 15:36:06

DBBO valt onder defensie bij mijn weten, dus die vallen dan weer onder een andere regeling.

Verder zijn bij mij weten alle vwpn dragende mensen/collega's in NL BOA, but correct me if i'm wrong

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 14 mei 2013, 15:40:10
DBBO valt onder defensie bij mijn weten, dus die vallen dan weer onder een andere regeling.

Verder zijn bij mij weten alle vwpn dragende mensen/collega's in NL BOA, but correct me if i'm wrong

Maar er zijn dus andere regelingen mogelijk ;). Ben benieuwd of iemand met het antwoord komt, interessant vraagstuk!
Verder sluit ik me bij je aan: lijkt me op het eerste gezicht een ongewenste ontwikkeling en vraag me af wat het effect ervan zou zijn.
Senior GGP / Oost-Brabant

Pully

• agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #85 Gepost op: 14 mei 2013, 16:08:05

Nu weet ik niet hoe het zit met de beveiligers van DNB. Want die zijn gewapend en moeten voldoen aan de RTGP. Wat verder hun bevoegdheden zijn mbt het vuurwapen ga ik hier niet openbaar maken. Maar die zijn volgens mij geen BOA.

Wat ik begrepen heb, is dat de DNB de enige uitzondering is. Zij zijn de enige particuliere beveiliging die wapens mogen dragen in Nederland. Verder mag het alleen bij overheidsinstantie's. DBBO is overheid.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #86 Gepost op: 14 mei 2013, 17:22:46
Nu weet ik niet hoe het zit met de beveiligers van DNB. Want die zijn gewapend en moeten voldoen aan de RTGP. Wat verder hun bevoegdheden zijn mbt het vuurwapen ga ik hier niet openbaar maken. Maar die zijn volgens mij geen BOA.

Wat ik begrepen heb, is dat de DNB de enige uitzondering is. Zij zijn de enige particuliere beveiliging die wapens mogen dragen in Nederland. Verder mag het alleen bij overheidsinstantie's. DBBO is overheid.

En ook de DNB is overheid. Weliswaar met een bijzondere status, maar de medewerkers aldaar worden betaald uit belastinggeld. Kortom er is geen enkele niet-overheidsorganisatie in Nederland die wapendragende medewerkers heeft.

Daarbij als particuliere beveiligers wapens gaan dragen moeten de eisen omhoog, kost meer geld, gaan de transporteurs doorberekenen en uiteindelijk wordt alles doorberekend aan de consument.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Pully

• agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #87 Gepost op: 14 mei 2013, 17:43:39
En ook de DNB is overheid. Weliswaar met een bijzondere status, maar de medewerkers aldaar worden betaald uit belastinggeld. Kortom er is geen enkele niet-overheidsorganisatie in Nederland die wapendragende medewerkers heeft.

Daarbij als particuliere beveiligers wapens gaan dragen moeten de eisen omhoog, kost meer geld, gaan de transporteurs doorberekenen en uiteindelijk wordt alles doorberekend aan de consument.

RemRoof

DNB is geen overheid. Tenminste ten tijde dat ik door mijn werk veel samen werkte. Het was toen een semi overheid. Daardoor werden de beveiligers niet erkend alszijnde ambtenaar en dus ook niet als medewerker van de overheid.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.

sylvester1986

• Gast
Reactie #88 Gepost op: 14 mei 2013, 17:45:49

DBBO'ers zijn geen AOA/BOA.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 14 mei 2013, 18:02:35
DBBO'ers zijn geen AOA/BOA.

Als ik het goed heb is er een aparte regeling/wet voor de geweldsbevoegheden van de DBBO? Dit dan buiten de reguliere militaire regelingen om, maar dat zal jij beter weten dan ik. ;)