Mexico, Puerto Vallarta 2004. Ik zie een geldwagen stoppen bij een winkel. Stappen uit twee man met US M6
en colt 357
aan de riem. Daarna stapt er een geldloper uit met drie tassen geld en een doorgeladen Baretta
in zijn handen.
Duitsland, Munchen 2007 vliegveld. Stopt een geldwagen. Stoppen voor en achter twee motoren en de chauffeurs blokeren voor iedereen de doorgang. Dan stappen er twee man uit met zichtbaar wapens op de heup
, daarna gaat de geldloper naar binnen.
Ik heb in beide kansen de kans gekregen om vragen te stellen later aan de bedrijven.
In Mexico schijnt het zo door het hele land heen te gebeuren en op Mexico City na waren op dat moment bijna geen overvallen op geldlopers meer. De laatste in Puerto Vallarta was 24 jaar daarvoor, toen was er geen bewapening.
In Duitsland bleek het om een auto van de overheid te gaan, waarbij de motoren wel bewapend zijn maar niet zichtbaar mogen voeren. Ook dit transport schijnt eerder veel te zijn overvallen, nu niet meer.
Overigens, geldlopers op Curaçao hebben maar een kans van 0.5% op overvallen te worden. Je loopt daar meer kans op het overlijden aan ouderdom als geldloper
Zoals ik al zei het is vreemd dat het in de Staat der Nederlanden wel mag, maar in Nederland zelf niet.