GRIP 1 Hulpverlening Hoge kraan dreigt om te vallen De Mortel - 's-Hertogenbosch 16-11-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Hulpverlening Hoge kraan dreigt om te vallen De Mortel - 's-Hertogenbosch 16-11-2010  (gelezen 8901 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Dat ben ik met je eens, maar vaak zie je in dit soort situaties dat een ambu dan met A2 ter plaatse wordt gevraagd. De emoticon kan ik mij (al is het wat voorbarig) dus wel enigsinds voorstellen.
Ik zie juist vaak dat een dergelijke ambulance met A1 komt, maar laten we het geen welles-nietesspelletje maken. Ik begrijp wat je bedoelt :)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Een citaat uit de brief namens de burgemeester van 's-Hertogenbosch:


Geachte heer/mevrouw,

Zoals bekend is gisteravond om nog onduidelijke redenen een bouwkraan op de Weversplaats gaan hellen. Hierdoor ontstond een onveilige situatie, waardoor wij genoodzaakt waren direct omwonenden te evacueren. De bouwer heeft de bouwkraan inmiddels weggehaald. De situatie is nu weer veilig. Naar mijn mening is er adequaat gehandeld door de bouwer en de hulpdiensten.

Het spreekt voor zich dat ik het voorval zeer betreur. Ik ben blij dat de situatie ter plekke weer veilig is, zodat iedereen vanochtend weer naar huis kon gaan. Ik hoop dat u geen onoverkomelijke overlast heeft ervaren.

Graag stel ik u op de hoogte van een aantal feiten rondom de bouwkraan. De kraan was nodig voor de nieuwbouw van het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch. De plaatsing van de bouwkraan voldeed aan de wettelijke voorschriften. De gemeente heeft voor plaatsing een bouwveiligheidsplan van de kraan getoetst en geconcludeerd dat alles in orde was. Het is nog niet duidelijk wat de helling van de kraan heeft veroorzaakt.

Voorlopig komt er geen nieuwe bouwkraan. Eerst wordt een gedegen en onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar de oorzaak van het scheefzakken van de kraan. Wij verwachten dat het onderzoek nog voor de jaarwisseling is afgerond. Wij informeren u zo spoedig mogelijk over de resultaten hiervan.

Pas wanneer zeker is dat herhaling is uitgesloten, wordt een nieuwe kraan geplaatst. Wij verwachten dat dit in januari 2011 is. De rest van de bouwwerkzaamheden gaat gewoon door.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Van een bekende journalist;

Torenkraan in Den Bosch verzakt door te licht uitgevoerde fundering

Tissink, Ad

's-HERTOGENBOSCH - Een te licht uitgevoerde fundering lijkt de oorzaak van het verzakken van een torenkraan in het centrum van 's-Hertogenbosch.

Dinsdagavond werden in allerijl tientallen woningen ontruimd langs de bouwput voor het Stedelijk Museum en het Noordbrabants Museum in het centrum van Den Bosch. De 45 meter hoge kraan begon vroeg in de avond aan één kant vervaarlijk te hellen. Een uur na middernacht meldde aannemingscombinatie De Bonth van Hulten en Stam de Koning (werkmaatschappijen van Volker Wessels) dat de situatie stabiel was. Toch duurde het toen nog bijna vier uur voor de kraan was ontmanteld en de 150 omwonenden weer terug konden naar hun woningen. De torenkraan was van de Duitse firma Wilbert en werd geleverd door Lammers Bouwmaterieel. Dezelfde combinatie was betrokken bij het ongeval bij de Rotterdamse Parktoren in de zomer van 2008, waarbij de kraanmachinist om het leven kwam. Maar directeur Anton van Loon van de brancheorganisatie BMWT benadrukt dat de twee zaken in de verste verte niet vergelijkbaar zijn. "Hier is de kraan niet in het geding, maar de fundering van de kraan. En dat is expliciet de verantwoordelijkheid van de hoofdaannemer. Dat was altijd al zo, maar dat hebben we naar aanleiding van het ongeval bij de Parktoren nog eens benadrukt in een aangescherpt protocol."

Akkoord
Alle bouwpartijen zijn daarmee akkoord gegaan, zodat daarover volgens Van Loon weinig discussie bestaat. De kraanverhuurder levert de lasten waar de fundering aan moet voldoen, de aannemer zorgt ervoor dat de fundering die belasting aankan. Ongeacht of het een torenkraan is met een onderwagen, met een grote ring met ballastblokken aan de voet of een kraan gefundeerd op ingestorte ankers. In 2002 vond in Cuijk een ongeval plaats met een torenkraan door een fout in de fundering. Daarbij kwamen twee mensen om het leven en raakte één zwaargewond. In de rechtszaak die volgde, werd de aannemer vrijgesproken. De constructeur werd verantwoordelijk gehouden voor de te lichte fundering en werd veroordeeld tot een boete van 25.000 euro. Volgens de Bossche website Bastion Oranje werd de kraan dinsdagochtend aangevoerd, Hij werd gemonteerd met hulp van een mobiele kraan van Van Riel. Twee kraanbouwers waren na vijven nog bezig met het opzetten. Zij zaten in de giek en ontwaarden een helling. De machinist meldde van de grond dat de kruisfundering zo'n 30 centimeter scheefstand vertoonde. Overwogen is de kraan recht te vijzelen.

De kraan was een Wilbert WT300, met een gieklenget van 65 meter, een capaciteit van 16 ton en een haakhoogte van 41,7 meter. Dat meldt Dorien Wietsma van Volker Wessels. Voor de kraan is een speciaal veiligheidsplan ingediend. Dat deelplan is goedgekeurd door de gemeente. Over de inhoud van het deelplan kan Wietsma geen mededelingen doen. In een brief aan de bewoners rond de bouwplaats laat Dorothé Gevers van de gemeente 's-Hertogenbosch weten dat voorlopig geen nieuwe kraan wordt geplaatst. Eerst wordt een gedegen onafhankelijk onderzoek verricht. De gemeente verwacht dat het onderzoek voor de jaarwisseling wordt afgerond. De rest van de bouwwerkzaamheden gaat gewoon door.

Bron; Cobouw 207, 18 november


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
En van dezelfde bekende journalist;

Bossche kraan zakte door schroefpaal

Tissink, Ad |  DEN BOSCH - Een fout bij de productie van een van de mortelschroefpalen is de oorzaak van het verzakken van de torenkraan in Den Bosch in november vorig jaar.

Een van de vier palen was bijna 30 centimeter verzakt. Dat blijkt uit onderzoek door Bartels Ingenieurs. Het bureau werkte in opdracht van de gemeente. Aannemingscombinatie De Bonth van Hulten en Stam de Koning (de Volker Wessels-dochters) bouwen in het centrum van Den Bosch aan het Museumkwartier. Tijdens de opbouw van de 45 meter hoge kraan op 16 november begon die plotseling zo sterk over te hellen dat hij dreigde om te vallen. De woningen rondom moesten worden ontruimd, 150 mensen moesten de nacht elders doorbrengen. De verdenking ging al meteen uit naar één van de mortelschroefpalen onder de kraan die 280 millimeter in de grond was gedrukt. De onderzoekers van Bartels maten de paal door met de hamertje-tik-methode en troffen daarbij een iets zwakkere reflex bij de punt aan. Dat wijst op geroerde grond direct onder de punt. Een sondering pal naast de 11,5 meter lange paal wees uit dat de zandlaag plaatselijk 1 meter dieper zat dan bij de andere drie palen, maar dat is volgens de onderzoekers niet de oorzaak van bezwijken. Er zat voldoende reserve in het geotechnische ontwerp. De meest voor de hand liggende oorzaak is dat de avegaar al iets getrokken was voordat de betonpomp voor de funderingspaal op druk was. Daardoor is een soort vacuüm onder de paal ontstaan.

Wapeningsstaaf
Het kan ook zijn dat de wapeningsstaaf in het hart door de klep van de boorbuis is geslagen, waardoor zand naar binnen is gedrongen en afgevoerd. Het feit dat de staaf niet tot boven in de kop kwam en extra stekwapening nodig was, ondersteunt dat scenario. Volker Wessels laat een compleet nieuwe fundering maken voor de torenkraan. ABT heeft daarvoor een nieuw ontwerp gemaakt dat uitgaat van verbuisde schroefinjectiepalen. Die voeren geen grond af zoals de avegaarpalen, maar spannen de bodem juist extra op.