Van een bekende journalist;
Torenkraan in Den Bosch verzakt door te licht uitgevoerde fundering
Tissink, Ad
's-HERTOGENBOSCH - Een te licht uitgevoerde fundering lijkt de oorzaak van het verzakken van een torenkraan in het centrum van 's-Hertogenbosch.
Dinsdagavond werden in allerijl tientallen woningen ontruimd langs de bouwput voor het Stedelijk Museum en het Noordbrabants Museum in het centrum van Den Bosch. De 45 meter hoge kraan begon vroeg in de avond aan één kant vervaarlijk te hellen. Een uur na middernacht meldde aannemingscombinatie De Bonth van Hulten en Stam de Koning (werkmaatschappijen van Volker Wessels) dat de situatie stabiel was. Toch duurde het toen nog bijna vier uur voor de kraan was ontmanteld en de 150 omwonenden weer terug konden naar hun woningen. De torenkraan was van de Duitse firma Wilbert en werd geleverd door Lammers Bouwmaterieel. Dezelfde combinatie was betrokken bij het ongeval bij de Rotterdamse Parktoren in de zomer van 2008, waarbij de kraanmachinist om het leven kwam. Maar directeur Anton van Loon van de brancheorganisatie BMWT benadrukt dat de twee zaken in de verste verte niet vergelijkbaar zijn. "Hier is de kraan niet in het geding, maar de fundering van de kraan. En dat is expliciet de verantwoordelijkheid van de hoofdaannemer. Dat was altijd al zo, maar dat hebben we naar aanleiding van het ongeval bij de Parktoren nog eens benadrukt in een aangescherpt protocol."
Akkoord
Alle bouwpartijen zijn daarmee akkoord gegaan, zodat daarover volgens Van Loon weinig discussie bestaat. De kraanverhuurder levert de lasten waar de fundering aan moet voldoen, de aannemer zorgt ervoor dat de fundering die belasting aankan. Ongeacht of het een torenkraan is met een onderwagen, met een grote ring met ballastblokken aan de voet of een kraan gefundeerd op ingestorte ankers. In 2002 vond in Cuijk een ongeval plaats met een torenkraan door een fout in de fundering. Daarbij kwamen twee mensen om het leven en raakte één zwaargewond. In de rechtszaak die volgde, werd de aannemer vrijgesproken. De constructeur werd verantwoordelijk gehouden voor de te lichte fundering en werd veroordeeld tot een boete van 25.000 euro. Volgens de Bossche website Bastion Oranje werd de kraan dinsdagochtend aangevoerd, Hij werd gemonteerd met hulp van een mobiele kraan van Van Riel. Twee kraanbouwers waren na vijven nog bezig met het opzetten. Zij zaten in de giek en ontwaarden een helling. De machinist meldde van de grond dat de kruisfundering zo'n 30 centimeter scheefstand vertoonde. Overwogen is de kraan recht te vijzelen.
De kraan was een Wilbert WT300, met een gieklenget van 65 meter, een capaciteit van 16 ton en een haakhoogte van 41,7 meter. Dat meldt Dorien Wietsma van Volker Wessels. Voor de kraan is een speciaal veiligheidsplan ingediend. Dat deelplan is goedgekeurd door de gemeente. Over de inhoud van het deelplan kan Wietsma geen mededelingen doen. In een brief aan de bewoners rond de bouwplaats laat Dorothé Gevers van de gemeente 's-Hertogenbosch weten dat voorlopig geen nieuwe kraan wordt geplaatst. Eerst wordt een gedegen onafhankelijk onderzoek verricht. De gemeente verwacht dat het onderzoek voor de jaarwisseling wordt afgerond. De rest van de bouwwerkzaamheden gaat gewoon door.
Bron; Cobouw 207, 18 november