waar het mij om gaat met mijn opmerking peter is dat je in de theorie gelijk hebt, echter in praktijk hebben we allemaal dit soort situaties. Moet je een half uur na een ongeval nog met spoed erheen rijden omdat iemand die al die tijd rond loopt toch wat pijn in de nek krijgt, en ja dan doe je wel even een kraagje om en laat hem meelopen. maar de essentie van de opmerking van christian was dat de collega, ook door jouw ip werd beticht van een fout en je weet hoe dat valt in dit wereldje. en dat is het "gevaar" van zo foto's plaatsen
Ik ken de situatie niet van die foto. daarom spreek ik ook in algemeenheden.. En ik negeer de functie van het "placebo" effect niet..
Maar het gevaar van kinetische letsels en wervelletsels dat door vochtophoping in de wervelkanaal de symptomen bij een patient pas kunnen openbaren..
Dus een wervelletsel is niet buiten het ziekenhuis vast te stellen en zelfs niet in het ziekenhuis met alleen een rontgenfoto..
Dus als een patient daadwerkelijk klachten heeft dan is dat dus zeker (ook 2 uur later) een reden om goede immobilisatie te doen..
En soms lijkt het overdreven maar als je spinalcare doet, moet je het wel goed doen.. en zeker niet iemand laten lopen of zelf te gaan laten zitten..
Daarom mijn stellig je doet het goed of je doet het niet..
En ja de Dog-en-pony show, om dat er van de omgeving van je iets verwacht, kan ik me iets bij voorstellen.. Het staat wel interesant..
Maar een technische functie voor immobilisatie heeft het dus absoluut niet..
Maar ik zie wel te trend dat spinal-care soms als te overdreven word ervaren door ambulanceverpleegkundigen ook bij dit soort situaties.
Maar in dit soort situaties ben ik toch voorstander van. Doe het goed, of doe het niet.. En ik maak dan de overweging, we doen het goed..