Nekkraag zonder fixatie

Auteur Topic: Nekkraag zonder fixatie  (gelezen 9821 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 25 augustus 2004, 21:26:46
Peter, ik begrijp jouw enthousiasme wat betreft het planken , daar je er ook cursussen in geeft, maar je moet een ambulance pleeg niet onderschatten!
Ze moeten regelmatig (bij)scholing volgen en werken volgens landelijk vastgestelde protocollen.
In het ziekenhuis borduren we verder op dat protocol.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 26 augustus 2004, 15:36:43
Peter, ik begrijp jouw enthousiasme wat betreft het planken , daar je er ook cursussen in geeft, maar je moet een ambulance pleeg niet onderschatten!
Ze moeten regelmatig (bij)scholing volgen en werken volgens landelijk vastgestelde protocollen.
In het ziekenhuis borduren we verder op dat protocol.

Beste SEH zusterje, Ik onderschat een ambu-pleeg absoluut niet... Alleen die doen wat hun geleerd is, en soms een beetje meer..

En op het gebied van Spinal Care, zijn er een paar ommisies en een paar sprookjes die hoog nodig het land uit moeten.. En ik hoor veelste vaak over Spinal Care, zoveel sprookjes vertellen, dat ik dat wel serieus neem.
Niet alleen van uit theorie, maar ook van uit de praktijk.

En het verbaasd me soms echt dat simpel mechanica en simpel bewegingsleer, word vergeten bij Spinal Care.
Gelukkig veranderd er veel, en heb ik ook een flink aantal SOSA docenten mogen opleiden..

Maar zoals alles in de zorg, duren veranderingen ongeveer 8 jaar.. dus ik heb ff geduld.. ;D
Het enige wat me verbaasd is dat ik het zelfde roep als de ATLS, PHTLS en de vereniging van traumatologie.

het jammere is dat met betrekking tot spinal care de echte basis niet geleerd word. En ja, ik ken het lesprogramma van de SOSA. en gelukkig word er weet wat verbeterd.. Soms denk ik, dit kan toch 1 een keer goed.. waarom dat dan niet doen..

Ik ben bereid voor elke groep van samenstelling van ongeveer minimaal 6 tot 12 personen een training gratis ter beschikking te stellen, om te laten zien, dan sommigen handelingen eenvoudiger en slimmer en sneller kunnen, als je de basisregels maar vast houdt.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #32 Gepost op: 26 augustus 2004, 15:47:16
Soms denk ik, dit kan toch 1 een keer goed.. waarom dat dan niet doen..

Nou dat is vrij simpel, de definitie van "goed" is aan verandering onderhevig
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 26 augustus 2004, 19:14:19
Nou dat is vrij simpel, de definitie van "goed" is aan verandering onderhevig

Yep, je hebt gelijk... ;D

wicher

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 26 augustus 2004, 19:50:14
Peter,
draai jij niet een beetje door, alles moeten planken kom op zeg!!!!Ik zie het al helemaal voorme, melding oude dame komen te vallen vermoeden collum # en die dan op de plank doen? Ik denk het niet en zo denken mijn collega's er ook over. Volgens het boek van de PHTLS moet het wel want iedereen die is komen te vallen moet op de plank. Gewoon het gebruik van je gezonde verstand daat heb je veel meer aan en niet aan die achterlijke Amerikaans praktijken. Kijk maar eens op de tv hoe die amerikanen werken, soms niet te filmen ik hoop echt dat wij in de nederlendse ambulancewereld niet zo gaan werken en zo denken ook een helboel van mijn collega's erover. Dus nogmaald PETER overdrijf nu niet!!!!!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 26 augustus 2004, 20:18:42
Nee, in dit voorbeeld hoef je niet te planken, maar als het oudere dametje nu op een trap van 2meter stond, moet je toch echt het ongevalsmechanisme meelaten weten in je beoordeling..

Wat ik zeg is , Als je iemand immobiliseerd doe het dan goed, want anders werkt het tegen... en vaak zelfs ten nadele van de patient..

Nee, echt amerikaanse toestanden hoef ik dus niet.. maar het gemak, waarmee sommige zware kinetische ongevallen er alleen maar een nekkraag word omgelegd (voor de show, want een ander nut heeft het dan niet).

Verder als je kijkt hoeveel tijd men bezig is om een patient te immobiliseren en moeilijk doet, terwijl het ook veel makkelijker en sneller kan..

Er zijn  zoveel aangepaste rapid extracation technieken.. waarbij je op verantwoorde wijze iemand uit een auto haalt zonder het hele dak er af moet.. En het verbaasd me dat er dan in eens erg veel tijd is..

Met een beetje meer juiste training, kunnen jullie het (ik chargeer) 2x of 4x zo snel als nu.. en super verantwoord en weet je juist te improviseren wanneer het moet..

Niet iedereen planken, wel op een gezonde wijze kijken naar het ongevalsmechanisme..