Beste freudsap,
In onze organisatie gaan we eerst melden, dan coördineren, en dan pas overwegen om een brand te bestrijden...
Ik denk dat dit erg organisatiespecifiek is.
Bij een vuurwerkopslag wil je alleen ontruimen en hooguit automatisch blussen.
Bij een raffinaderij of een schip wil je naar een veilige situatie regelen, gecontroleerd ontruimen, compartimenteren en dan bestrijden.
Bij een kantoor paniek voorkomen en ontruimen. Het kantoor zelf is volledig vervangbaar. (Mijn bureau in ieder geval
)
Bij een ziekenhuis geldt voor elke afdeling weer een eigen afweging.
Ik hoop dat dat bij de Intensive Care de ontruiming anders gaat als bij de beddencentrale* ...
Op
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandpreventie wordt ook gewezen op het brandprotocol: Melden-Ontruimen-Blussen.
Omdat de BHV uit leken bestaat, moet het ook niet veel ingewikkelder, maar via de RIE komen wij tot 4 protocollen voor situaties in een kantoorpand:
een protocol voor brand, voor ontruiming, voor een bedrijfsongeval/EHBO, voor overige noodsituaties (terreurdreiging ,onheil van buiten etc)
Over het brandprotocol:
De eerste 5 punten gaan over rust/waarschuwen/melden.
Dan 1 punt over compartimenteren, 1 punt over handblusmiddelen en dan: ontruimen.
Bij ons is een het indrukken van een glaasje voldoende om de brandweer hier te krijgen.
Maar bij een TBS-inrichting gaat men meestal even kijken of het serieus is...
Kortom, de situaties verschillen per organisatie...
* De beddencentrale ligt bij de linnenkamer en bevat een buffervoorraad opgemaakte ziekenhuisbedden...