Huisartsen te traag bij spoedoproep

Auteur Topic: Huisartsen te traag bij spoedoproep  (gelezen 3714 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 18 mei 2011, 10:18:19
Huisartsen te traag bij spoedoproep

AMSTERDAM - Bij een kwart van de 4400 huisartsenpraktijken wordt de telefoon bij een spoedoproep niet binnen de norm van dertig seconden opgenomen.
Dat blijkt uit een rapport dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg woensdag naar minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) stuurt.
De praktijken moeten de zaken binnen twee maanden op orde hebben, anders krijgen ze een boete van tweeduizend euro per week.
Ook komen ze op een openbare zwarte lijst van slecht bereikbare praktijken te staan als de situatie niet verbetert. Meer dan duizend praktijken zijn al aangeschreven.

Spoednummers
Bij het onderzoek werden de spoednummers van alle huisartsenpraktijken in Nederland gebeld. Bij een op de acht praktijken lukte het zelfs niet om binnen anderhalve minuut iemand aan de lijn te krijgen.
''Er is veel te weinig verbeterd in de telefonische bereikbaarheid van huisartsen. Er zijn hiervoor geen excuses. De inspectie gaat strakker handhaven, en terecht. Zorg moet voor iedereen beter bereikbaar en toegankelijk zijn", aldus minister Schippers. Vanaf 1 juli volgt een nieuwe belronde.

Teleurgesteld
De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) is teleurgesteld over de resultaten van het onderzoek. ''Huisartsen moeten in geval van spoed binnen 30 seconden bereikbaar zijn. Dat is een harde eis die de sector zichzelf heeft opgelegd en waaraan elke huisartspraktijk moet voldoen. Concessies aan deze norm zijn niet mogelijk", aldus de LHV.
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) zegt de uitslag onacceptabel te vinden. ''De maat is nu vol. Het is volkomen ontoelaatbaar dat patiënten in een situatie terechtkomen waarin ze met hun spoedvraag niet bijtijds te woord worden gestaan."

Spoednormen
In 2008 bleek al dat huisartsen vaak slecht bereikbaar zijn. Daarom werden toen spoednormen ingevoerd.
http://www.nu.nl/binnenland/2517717/huisartsen-traag-bij-spoedoproep.html




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2011, 16:02:24
‘Onderzoek IGZ spoedbereikbaarheid huisartsen deugt niet’
Slechts twaalf procent van de gebelde huisartsen is het eens met de conclusie van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) dat een op de vier huisartsenpraktijken een spoedoproep niet beantwoordt binnen de gestelde norm van dertig seconden. Dat blijkt uit een peiling naar de legitimiteit van dit onderzoek van Huisarts Vandaag.
Volgens huisarts Mitrasing van huisartsenpraktijk Mitrasing deugt het onderzoek niet.  Op 2 mei kreeg de praktijk een brief met de mededeling dat de praktijk niet goed bereikbaar was. Maar, zegt de huisarts, het telefoonnummer, vermeld in de brief van IGZ, dat gebeld werd, is niet van de praktijk. Bij een collega werd de herhaalreceptenlijn gebeld en dezelfde conclusie getrokken.

Risico's
De IGZ stelt dat bij een op de acht praktijken het niet lukt om binnen negentig seconden iemand aan de lijn te krijgen. Dit levert volgens de Inspectie serieuze risico’s op voor de patiëntveiligheid, zeker in levensbedreigende situaties.

Niet pro-actief
'Het zou de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV)gepast hebben om navraag te doen naar de onderzoeksopzet en bij een aantal praktijken het hoe en waarom van de onbereikbaar. Dat zou pro-actief geweest zijn maar kennelijk komt dit niet bij de LHV op terwijl een ruime meerderheid het niet eens is met de conclusie van IGZ,' aldus Mitrasing.
http://www.mednet.nl/nieuws/id5143-onderzoek-igz-spoedbereikbaarheid-huisartsen-deugt-niet.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2011, 13:36:01
Inspectie biedt ‘onbereikbare’ huisartsen excuus aan
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft schriftelijk excuus aangeboden aan 147 huisartsen, zo meldt Medisch Contact. De huisartsen werden in het recente naar bereikbaarheid bij spoed door de inspectie als ‘slecht bereikbaar’ beoordeeld, terwijl er een verkeerd telefoonnummer was gebeld.

Twijfels
Uit onderzoek van de IGZ naar de bereikbaarheid bleek onlangs dat een kwart van de 4400 onderzochte huisartsen niet binnen 30 seconden de spoedlijn opneemt. Skipr meldde vorige week dat bijna negen van de tien huisartsen twijfels hadden over de opzet en uitvoering van het onderzoek. Volgens een groot aantal klagers heeft de inspectie in het onderzoek verkeerde telefoonnummers gebruikt. De inspectie heeft deze beschuldiging nagetrokken en in voorkomende gevallen een excuusbrief gestuurd.

Onvermijdelijk
“In totaal is bij 147 van de 4400 huisartsen het verkeerde nummer gedraaid”, aldus woordvoerder Wilbert Ransz van de inspectie tegenover Medisch Contact. “Dat is geen verwaarloosbaar aantal, maar het doet evenmin iets af aan de uitkomst van het onderzoek.” Volgens Ransz is het onvermijdelijk dat er bij een groot onderzoek fouten optreden. “De foute nummers zijn afkomstig uit het Geneeskundig Adresboek, van de site kiesBeter.nl of van de website van de huisarts zelf. En een klein deel van de fouten is veroorzaakt door de onderzoekers.”

Dwangsom
De slecht bereikbare praktijken hebben van de inspectie een waarschuwing gekregen. Ze krijgen twee maanden de tijd om aan de normen te voldoen. Als ze de bereikbaarheid niet op orde krijgen, kunnen ze een dwangsom van 2000 euro per week krijgen, oplopend tot een maximum van 30 duizend euro.
http://www.skipr.nl/actueel/id7671-inspectie-biedt-onbereikbare-huisartsen-excuus-aan.html