Ik hoorde vandaag van een huisarts, dat de borden die zij gebruiken met visite-arts en het bekende slangetje eigenlijk helemaal niet rechtsgeldig zijn maar worden gedoogd door de plaatselijk politie. Wie kan hier meer duidelijkheid in geven?
Om als voorbeeld het 'bekende slangetje', de esculaap dus, te nemen: dat is geen beschermd symbool. Dat betekent in principe dat iedereen het symbool mag voeren, dus het spreekt voor zich dat het niet rechtsgeldig is. Ook een bordje met "visite-arts" is niet rechtsgeldig, simpelweg omdat iedereen zo'n ding kan maken en een agent zomaar niet een foutparkeerder mag negeren, omdat er een dergelijk bordje in zijn auto ligt.
Wanneer de betreffende agent er echter van op de hoogte is dat de auto - met de esculaap en het bordje - die fout geparkeerd staat, wel degelijk van een huisarts is, kan hij ervoor kiezen om de beste man niet te bekeuren. Dit is dan echter wel een persoonlijke keuze, die niets te maken heeft met de wetgeving op dat gebied. Tenminste, als er op dat gebied niets geregeld is door de huisarts.
Ik zou me voor kunnen stellen dat dit in dorpen aanzienlijk meer voorkomt dan in grotere steden, omdat er in de laatste groep vaak meer huisartsen en meer agenten te vinden zijn. In de kleinere dorpen gaat het dan vaak om één huisarts die iedereen kent, en dan zie je vaak dat bovenstaande situatie voorkomt.