Beperkingen aan medisch beroepsgeheim

Auteur Topic: Beperkingen aan medisch beroepsgeheim  (gelezen 11913 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 18 november 2010, 21:13:49
Wat zijn de grenzen? Waarom kan er geen informatie gegeven worden?  ???

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8257120/__OLVG_weigert_info_steker_te_geven__.html?sn=binnenland,buitenland

do 18 nov 2010, 18:17 | 47 reacties
OLVG weigert informatie Vondelparksteker te geven

Amsterdam -  De zogenaamde Vondelparksteker is waarschijnlijk behandeld in het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) in Amsterdam. Het ziekenhuis weigert echter met de politie mee te werken.

Dat zegt een woordvoerder van de politie tegen AT5. De nog onbekende verdachte begon zonder enige aanleiding in de nacht van 14 oktober in te steken op een 23-jarige man die op dat moment met zijn vriendin in het park zat. Het slachtoffer raakte zwaargewond.

De politie heeft aanwijzingen dat de Vondelparksteker zich diezelfde nacht heeft laten behandelen in het OLVG. Het ziekenhuis weigert echter iedere medewerking, omdat daarmee het medisch beroepsgeheim geschonden zou worden. De vader van het slachtoffer heeft hier geen enkel begrip voor.

Het ziekenhuis wil niet reageren op de kwestie zolang het nog in gesprek is met justitie.

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 18 november 2010, 21:25:51
Wat zijn de grenzen? Waarom kan er geen informatie gegeven worden?  ???
Dat staat er toch:
Citaat
Het ziekenhuis weigert echter iedere medewerking, omdat daarmee het medisch beroepsgeheim geschonden zou worden.

En zoals ik het lees is het ziekenhuis nog in gesprek met justitie om te kijken wat ze wel en niet mogen zeggen.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 18 november 2010, 21:29:21
Uit de oorspronkelijke eed van Hippocrates

Al hetgeen mij ter kennis komt in de uitoefening van mijn beroep of in het dagelijks verkeer met mensen en dat niet behoort te worden rondverteld, zal ik geheim houden en niemand openbaren

en de aangepaste versie van het knmg:
Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten. Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd. Ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen. Ik erken de grenzen van mijn mogelijkheden. Ik zal mij open en toetsbaar opstellen, en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving. Ik zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg bevorderen. Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk. Ik zal zo het beroep van arts in ere houden. Zo waarlijk helpe mij God almachtig / Dat beloof ik
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eed_van_Hippocrates

Als je het zo leest dan zijn er wel openingen om zonder het medisch beroepsgeheim te schenden toch de maatschappij ten dienste kunnen zijn.
Wellicht dat de medici onder ons hun visie hierover kunnen geven.

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 18 november 2010, 21:57:46
Of je kan je zelf even in de materie verdiepen, een simpele google-check maakt al een boel duidelijk:

http://knmg.artsennet.nl/Diensten/knmgpublicaties/KNMGpublicatie/Handreiking-beroepsgeheim-en-politiejustitie-2004.htm

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 18 november 2010, 22:08:17
Of je kan je zelf even in de materie verdiepen, een simpele google-check maakt al een boel duidelijk:

http://knmg.artsennet.nl/Diensten/knmgpublicaties/KNMGpublicatie/Handreiking-beroepsgeheim-en-politiejustitie-2004.htm

Als een arts bedreigt wordt dan is het medisch beroepsgeheim niet meer van kracht maar als de patiënt iemand anders mishandeld heeft dan mag de arts geen informatie geven? Er zit volgens mij een verschil tussen actief informatie geven over een patiënt of wanneer de politie bij een onderzoek naar de arts gaat omdat ze informatie hebben dat de arts de patiënt behandeld heeft.

Wat is de oorspronkelijke reden (waarom is dit wettelijk vastgelegd) dat een arts geen informatie mag geven over een patiënt. De politie komt toch niet vragen naar de medische gegevens van een patiënt maar probeert toch te achterhalen wie een misdrijf gepleegd heeft?

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 18 november 2010, 22:11:23

Nou dat maakt het helemaal niet duidelijk...

Al blijft het beroepsgeheim onverkort van kracht, in de praktijk blijkt de toepassing ervan vragen en onduidelijkheden op te leveren. Ook de KNMG-artseninfolijn krijgt steeds vaker vragen over wat artsen nu wel en niet mogen zeggen tegen de politie. Een voorbeeld: mag een arts aangifte doen bij de politie van bedreiging door een patiënt? Ja, dat mag. Het beroepsgeheim is hier niet aan de orde.

Het gaat hier om een discussie hierover en die kan niet met een simpele link worden afgedaan.  ;)

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 18 november 2010, 22:51:04
Nou dat maakt het helemaal niet duidelijk...

Al blijft het beroepsgeheim onverkort van kracht, in de praktijk blijkt de toepassing ervan vragen en onduidelijkheden op te leveren. Ook de KNMG-artseninfolijn krijgt steeds vaker vragen over wat artsen nu wel en niet mogen zeggen tegen de politie. Een voorbeeld: mag een arts aangifte doen bij de politie van bedreiging door een patiënt? Ja, dat mag. Het beroepsgeheim is hier niet aan de orde.

Het gaat hier om een discussie hierover en die kan niet met een simpele link worden afgedaan.  ;)

Leuk dat je hier een regel plakt van die site, maar misschien moet je eens op de link 'Handreiking beroepsgeheim en politie/justitie >' klikken en dat PDF-document doorlezen, dan kom je een stuk verder...

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 18 november 2010, 22:54:25
Leuk dat je hier een regel plakt van die site, maar misschien moet je eens op de link 'Handreiking beroepsgeheim en politie/justitie >' klikken en dat PDF-document doorlezen, dan kom je een stuk verder...

Maar heb naast het verwijzen naar linken misschien hier ook antwoord?

Als een arts bedreigt wordt dan is het medisch beroepsgeheim niet meer van kracht maar als de patiënt iemand anders mishandeld heeft dan mag de arts geen informatie geven? Er zit volgens mij een verschil tussen actief informatie geven over een patiënt of wanneer de politie bij een onderzoek naar de arts gaat omdat ze informatie hebben dat de arts de patiënt behandeld heeft.

Wat is de oorspronkelijke reden (waarom is dit wettelijk vastgelegd) dat een arts geen informatie mag geven over een patiënt. De politie komt toch niet vragen naar de medische gegevens van een patiënt maar probeert toch te achterhalen wie een misdrijf gepleegd heeft?

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 18 november 2010, 23:08:34

Vanuit mijn ervaring in de EHBO maak ik al mee dat bijvoorbeeld minderjarigen niet willen vertellen of/hoeveel ze gedronken hebben, buitenlandse toeristen niet willen vertellen of ze drugs hebben gebruikt omdat ze bang zijn met problemen met de politie of de bewaking van het evenement. Het helpt dan altijd als ik dan vertel dat wij die informatie alleen gebruiken voor de beoordeling voor de hulpverlening en niet delen met 'autoriteiten'.

Een patient moet er op kunnen vertrouwen dat hij naar een arts toe open kan praten. Anders zou deze verdachte wellicht niet naar het ziekenhuis durven en zich niet of door een kwakzalver laten behandelen. Net als dat een verdachte tegen zijn advocaat eerlijk moet kunnen zijn zonder bang te worden dat de advocaat wordt opgeroepen om te getuigen ever wat hij van zijn client heeft gehoord.

Zelf heb ik hier we eens een behoorlijke discussie over gehad toen de beveiliging en politie van mij de naam van een slachtoffer wilde hebben van een handgemeen op een personeelsfeest. Het slachtoffer had op mijn vraag of ze wilde dat ik politie op zou roepen om aangifte te doen expliciet aangegeven dat niet te willen.

Ik denk dat je als (medische) hulpverlener moet voorkomen dat men je als het verlengstuk van de politie gaat zien. Uiteraard is dit verhaal anders als je kennis verneemt over een toekomstig misdrijf. Als iemand tegen mij aangeeft dat ze weten wie de dader is en dat ze deze te grazen gaan nemen zodra ik hun hoofd verbonden heb zal ik wel bewaking/politie inschakelen om dat te voorkomen.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 18 november 2010, 23:15:00
Ach ja ik ken tig praktijkvoorbeelden waarin de communicatie heel bijzonder verloopt.....
De ene keer heeft het ziekenhuis gelijk, de andere keer de politie. Dat men zich beroept op het beroepsgeheim is prima maar volgens mij is het niet bedoeld om dit soort gasten/verdachten (lees: tikkende tijdbommen) te beschermen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.