GRIP 2 Middelbrand elektriciteitsruimte Prorail Mineurslaan - Utrecht 19-11-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Middelbrand elektriciteitsruimte Prorail Mineurslaan - Utrecht 19-11-2010  (gelezen 20780 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Nee dat gaat niet zo makkelijk.

Dat hoop ik dan maar, Johan. Of moeten we Alberto Stegeman ff langs sturen?  0098
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
@Palmpie...

Een voor mij schokkend citaat!!

Het is voor mij niet te begrijpen dat het geen economische schade betekent.
Het is niet alleen een nationaal probleem als het spoor/treinen in heel NL uitvalt maar zelfs internationaal. Wat te denken aan de goederenstroom naar het achterland vanuit Rotterdam.
Volgens mij is dat hele verhaal opgesteld in een tijd dat er nog stoomtreinen reden!!  0098
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
@Palmpie...

Een voor mij schokkend citaat!!

Het is voor mij niet te begrijpen dat het geen economische schade betekent.
Het is niet alleen een nationaal probleem als het spoor/treinen in heel NL uitvalt maar zelfs internationaal. Wat te denken aan de goederenstroom naar het achterland vanuit Rotterdam.
Volgens mij is dat hele verhaal opgesteld in een tijd dat er nog stoomtreinen reden!!  0098

Het gaat in dit verhaal niet zozeer over de economische schade, maar meer over economische ontwrichting. Uiteraard zal er bij uitval van belangrijke spoorlijnen schade zijn aan de economie, maar er zijn voldoende alternatieven die de klap kunnen opvangen in de vorm van weg- en watertransport.

In de tijd van de spoortreinen waren de spoorwegen juist veel belangrijker dan nu. Interregionaal wegvervoer was er gewoon nog niet en de economie draaide grotendeels op kolen die uit Limburg of Duitsland moesten worden aangevoerd. Dat ging vaak per boot maar bij hoog- of laag water en in de winter was het erg lastig varen. Toen waren de spoorwegen echt het enige alternatief en daarmee van vitaal belang.


Brilsmurf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • NRK
livep2000
00:26:48 24-11-10BRANP 2 OMS-BRANDALARM MINEURSLAAN 9 a UTRECHT (UTR) Prorail Eenh: UTR802  
0708443BRW Utrecht-Centrum ( TS-802 Tolsteeg )
0708442BRW Utrecht-Centrum ( Kazernealarm Tolsteeg )
0706001BRW Utrechts Land ( Monitorcode )
livep2000
20:23:48 22-11-10BRANP 1 OMS-BRANDALARM MINEURSLAAN 9 A UTRECHT (UTR) Prorail Eenh: UTR802  
0708443BRW Utrecht-Centrum ( TS-802 Tolsteeg )
0708442BRW Utrecht-Centrum ( Kazernealarm Tolsteeg )
0706001BRW Utrechts Land ( Monitorcode )



Het brandalarm hebben ze kennelijk wel wat scherper afgesteld nu  :D
Rode Kruis Utrecht Midden


Johan Beck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
Ha, die Johan.

Bedoel je dan dat er een capaciteitsprobleem is in het systeem als er zich een calamiteit voordoet? Of ligt het ook aan personele problemen dat je de poppetjes niet op het juiste moment beschikbaar hebt?
Tja beide zeg maar. In de systemen moet heel veel gemuteerd worden. Dat treinstel staat niet hier maar daar, die conducteur zit niet hier maar daar, die machinist zit niet hier maar daar. Dan moet er heel veel gescand worden in de systemen om te zien of je om een bepaalde trein te kunnen rijden wel personeel hebt. Dit komt bij verstoringen natuurlijk wel vaker voor maar afgelopen vrijdag was natuurlijk wel heel extreem, zo heb ik het nog nooit meegemaakt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/543446/2010/11/24/Kamer-Hef-Prorail-maar-op.dhtml

Kamer: Hef Prorail maar op

DEN HAAG - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil spoorbeheerder Prorail opheffen. Het spoorverkeer werd vrijdag ernstig ontregeld door een brand in een verkeersleidingspost in Utrecht en dat was de druppel.

Meer partijen steunen nu het plan van de ChristenUnie om de taken van Prorail onder te brengen bij Rijkswaterstaat. Dat meldt De Telegraaf.
 
Op die manier moet minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) meer te zeggen krijgen over het beheer van het spoor. "Prorail staat te veel op afstand van de minister en de Kamer", zegt CU-Kamerlid Arie Slob in de krant.
 
Hij stelt dat er jaarlijks miljarden naartoe stromen zonder dat duidelijk is wat daar precies mee gebeurt. Ook wijst hij op de miljoenen die zijn geïnvesteerd in spoorbeveiliging. "Maar kennelijk is de spoorbeveiliging nog steeds kwetsbaar."
 
De VVD steunt het plan van de ChristenUnie. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot spreekt in de krant van een vertrouwenscrisis en wijst op de chaotische taferelen door het winterse weer vorig jaar, de talrijke computerstoringen en de 'absurde salariseisen' van de directie.
 
Ook de SP, D66, GroenLinks en de PvdD zouden interesse hebben. PVV-Kamerlid Richard de Mos houdt een slag om de arm. Prorail terug onder de vleugels van het rijk brengen past volgens hem 'niet in ons straatje van een kleinere overheid'. (NOVUM/EBO)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Geweldig idee (not)... dat ze wat aan de bonussen willen doen, prima. Maar ik zie mij het doemscenario al ontstaan dat ProRail weer terug gaat naar het rijk, waarna er bij een zoveelste bezuingingsrondje het budget van ProRail mag worden gekort. Gevolg: nog slechtere infrastructuur en nog meer politiek gesteggel om niks.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
We zijn het er toch allemaal over eens dat het nu niet goed gaat?
Hoe deden ze dat ook al weer zo'n 25 jaar geleden,ging allemaal prima! O0
Dat kan ik me nog wel herinneren!


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Geweldig idee (not)... dat ze wat aan de bonussen willen doen, prima. Maar ik zie mij het doemscenario al ontstaan dat ProRail weer terug gaat naar het rijk, waarna er bij een zoveelste bezuingingsrondje het budget van ProRail mag worden gekort. Gevolg: nog slechtere infrastructuur en nog meer politiek gesteggel om niks.

Probleem van privatisering is commercieel interessant, Return on investment, winstmaximalisatie, etc. Persoonlijk vind ik dat een organisatie die een dienst levert die van het ultieme belang is voor de samenleving NOOIT als "normaal winstgevende" organisatie MAG functioneren (als is het alleen maar omdat veel zaken vanuit monopolie komen).

Dat betekent dat dit een organisatie moet zijn zonder winstoogmerk (stichting?), waarbij de overheid minimaal een gouden aandeel moet hebben.

Prorail is er daar een van. Maar voor mij ook openbaar vervoer, Energiemaatschappijen, noodnetvoorziening, etc.

Waarom; Uit efficiency en winst oogpunt worden beslissingen genomen waar we allemaal iets van begrijpen, maar de gevolgen niet willen of kunnen dragen. Een commercieel opererend openbaar vervoer gaat echt geen onrendabele lijnen in stand houden. Als dat verplicht wordt, halen ze die kosten ook direct terug bij de klant. De winstgevendheid is immers leidend. Het slachtoffer is de persoon die aangewezen is op het OV. Je kan moeilijk zeggen "verhuis maar naar een plaats waar wel een bushokje is"

Prorail is er ook zo een. Zij hebben het beheer over het spoornetwerk, en dat moet gewoon binnen de budgetten zo goed mogelijk zijn. Bij een nieuw inzicht moet niet eerst gekeken worden naar de winst voordat er een aanpassing gemaakt moet worden. Dat is nu wel.

Ik heb liever dat ze Holland Casino er uit mikken en uit de overheid zetten en prorail er weer in.

Laat de basis van de samenleving komen uit goede samenwerkingen tussen overheid en bedrijfsleven, waarbij de overheid bepaald. En de uiteindelijke diensten vanuit de commerciele hoek.
Dus:
- Prorail publiek
- Goederenvervoer privaat
- Personenvervoer publiek (wellicht via non-profit deelnemingen)
- Energienet privaat
- Energiedienst publiek
- Kabelnetten publiek (zijn we van die discussie ook af, niet echt essentieel)
- Kabeldiensten privaat
Etc, etc

Voordeel is; Winst verdwijnt niet in bonussen, maar in verbetering.....

Dat is mijn kopje thee (En nee dit verhaal strookt niet geheel met mijn politieke voorkeur)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Al zou dat technisch al mogelijk zijn, je moet er dan nog wel de mensen voor hebben.

Om even terug te komen op die informatievoorziening... ;)

Als dagelijkse treinreiziger verbaas ik mij ook regelmatig over de informatievoorziening. Nou weet ik niet van de hoed en de rand bij de spoorwegen dus wil ik niet te snel oordelen. Maar als ik bijvoorbeeld zoals afgelopen dinsdag 40 minuten op een trein sta te wachten vanaf 23:40 en gedurende die tijd geen enkele keer de vriendelijke stem van de omroep hoor, heb ik daar toch wel mijn vraagtekens bij (no offence, shit happens). Maar dat voorbeeld even terzijde.

Is het mogelijk voor NS servicemedewerkers, die op sommige stations aanwezig zijn, om voor dat betreffende station dingen om te roepen? De 'centrale omroep' blijft namelijk wel eens achterwege en dan zie ik die servicemedewerkers tig keer hetzelfde verhaal moeten vertellen. Dat zou m.i.al een hoop kunnen schelen :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s