GRIP 2 Middelbrand elektriciteitsruimte Prorail Mineurslaan - Utrecht 19-11-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Middelbrand elektriciteitsruimte Prorail Mineurslaan - Utrecht 19-11-2010  (gelezen 20206 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Even voor de duidelijkheid, er is al jaren een scheiding tussen de NS die het materieel en personeel in dienst heeft en ProRail die de wissels en seinen bedient. De brand was in een relaisruimte onder de ProRail VL post Utrecht. De brand heeft oa schade toegebracht aan accu's, bekabeling en zorgde voor een defecte voeding die alle wissels bedient. Dus al kan een andere VL post de bediening van de post Utrecht overnemen dan nog zal er niks bedient kunnen worden als er een voeding defect is.

De systemen die uitvielen waren niet op de VL posten maar op de Regelcentra van de NS. Dit kwam door overbelasting want er moest heel veel materieel en personeel bijgestuurd worden.

Groeten, Johan

Hallo beste Johan,

Dank voor je duidelijkheid. Echter ik schreef dat de NS een overheidsinstelling WAS. :-)
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat ik het vreemd vind dat er geen back-up is zoals in bijna alle overheidsinstellingen. Men had dit dus vroeger kennelijk ook al niet.
Is dat dan vanwege het geld wat hiermee gemoeid is of een verkeerde inschatting dat zoiets waarschijnlijk nooit kon gebeuren?
Of is er bewust een keuze gemaakt om geen back-up te maken voor dergelijke situaties?
Kan zo'n dergelijke verstoring ook op andere plaatsen gebeuren?
En worden er nu wel maatregelen getroffen om dergelijke ernstige verstoringen te voorkomen?

Ik weet het... veel vragen maar goede discussie.  :)

Groetjes terug,
Skippy02 (jouw wel bekend)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Het blijft lastig, je kunt onmogelijk alles dubbel uitvoeren. Als een meldkamer plat gaat dan kan een andere meldkamer de communicatie met een beetje geluk overnemen. Stel dat -om wat voor reden dan ook- bepaalde masten volledig uitvallen, dan kunnen ze 10 meldkamers inschakelen maar dan valt er gewoon een gat. Zo zijn er wel meer voorbeelden. Niet alles is dubbel uit te voeren, hoe vervelend het ook is als de onderdelen in kwestie uitvallen. Wellicht wordt dit onderwerp nu overwogen door NS cq ProRail, maar  de bovenleiding kan ook niet dubbel worden uitgevoerd, voor als hij een keer breekt. Of twee treinen achter elkaar laten rijden, mocht er eentje uitvallen. Bovendien, als die voedingen/accu's/kabels/besturing/etc dubbel uitvoerd zouden worden, dan moet alles dus logischerwijs een andere kant op lopen, anders heeft het totaal geen zin. 1 kabel kapot, alles kapot. Ook zal die backup bediening op een totaal andere lokatie moeten staan, ook weer dubbelop dus. Zo eenvoudig is het dus allemaal niet, dit lijkt me typisch een gevalletje van hopen dat het nooit gebeurt, maarja....(n)ooit...


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Helemaal mee eens, Hunter.

Ik wil ook geen beschuldigende vinger richting NS/Prorail wijzen.
Maar waar ik wel aan zit te denken is dat bij de afsplitsing en overgang naar een private sector een aantal mensen wel wisten waar de schoen wringde.
De overheid heeft volgens mij jaren lang geen onderhoud en vernieuwing uitgevoerd aan het spoorwegennet en over innovatieve snufjes maar helemaal niet te spreken.
Het is ooit gebouwd en er zullen best wel een paar zaken beter geregeld zijn in de tijd vlak voor de overname. De tijd erna heeft NS/Prorail alleen maar op z'n kop gekregen van kritische reizigers. Misschien wel terecht want om nou te zeggen dat alles zo prima ging was ook niet zo.
Nu gebeurd er iets wat "men" waarschijnlijk nooit verwacht had of nooit had gehoopt dat het gebeuren zou.
Leiden is in last en half NL staat stil. Communicatie is al een van de punten waar kritisch over geschreven is. Dit is volgens mij een van de eerste en essentiële zaken die zonder al te veel geld kunnen gebeuren.
De aanpak van materiaal/materieel en voorzieningen is een tweede. Dit gaat veel geld kosten en natuurlijk kun je niet op alles voorbereid zijn.
Om alles dubbel uit te voeren gaat mij ook een beetje te ver maar een aantal zaken zouden toch beter geregeld moeten zijn.
Zeker voor zo'n grote organisatie als de NS/Prorail.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8280613/___Controlecentrum_voorkwam_erger___.html?sn=binnenland,buitenland

zo 21 nov 2010, 19:30 | 0 reacties
'Controlecentrum voorkwam erger'

UTRECHT -  Het nieuwe controlecentrum voor de spoorwegen (OCCR) heeft kunnen voorkomen dat de treinstoring op station Utrecht Centraal zich vrijdagavond als een olievlek over het land verspreidde. Dat zei een woordvoerder van Prorail zondag in reactie op de kritiek van reizigersvereniging Rover op de dienstverlening rond het vastgelopen treinverkeer.

„Bij een vergelijkbare storing in 2005 op station Utrecht stond binnen korte tijd het treinverkeer in vrijwel het hele land stil. Het nieuwe coördinatiecentrum heeft dit scenario voorkomen door het treinverkeer vanuit een centraal punt aan te sturen”, zei de woordvoerder.

Prorail zegt geen maatregelen te nemen naar aanleiding van de grootschalige treinstoring, die werd veroorzaakt door een brand in een verkeersleidingspost. „We moeten eerst de oorzaak van de brand kennen”, aldus de woordvoerder.

Volgens hem zouden meer back-ups in de stroomvoorziening geen verschil hebben gemaakt. „De brandweer heeft vrijdag nu eenmaal besloten de stroom eraf te halen, waardoor seinen en wissels niet meer werkten. Ook met back-ups hadden de treinen niet gereden”, aldus de woordvoerder. Het duurde tot zaterdag voor de stroom weer kon worden ingeschakeld en het treinverkeer weer op gang kwam.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
rijden de treinen weer?

p2kflex
20:33:22 21-11-10GROUP-1P 1 AANRIJDING-SPOOR STATIONSHAL 12 UTR Station Utrecht-Centraal (TIS: 3-1) Eenh: UTR602 UTR767
TIS 30706001BRW Utrecht (Monitorcode)
TIS 30708441BRW Utrecht (OvD)
TIS 30708450BRW Utrecht (Noord) (Kazernealarm)
TIS 30708452BRW Utrecht (Noord) (TS 602)
TIS 30708460BRW Utrecht (Voordorp) (Kazernealarm)
TIS 30708463BRW Utrecht (Voordorp) (HA 767)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Je had even op ov9292 kunnen kijken ;)

Treinverkeer van en naar Utrecht volledig hervat

Geplaatst op 21 november 2010 door 9292

ProRail meldt op de website dat het treinverkeer van en naar Utrecht vandaag volledig hervat is. Zaterdagavond reed al 70 procent van de treinen.
De uitgelopen werkzaamheden rijden er tussen Amsterdam Muiderpoort en Bijlmer Arena geen treinen. Een overzicht van verstoringen staat op 9292ov.nl

http://9292ov.wordpress.com/


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ben er vanavond met de trein doorheen gereden. Geen problemen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


1964Frank

  • particulier beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • 1 dag niet gelachen is 1 dag niet geleefd.
UTRECHT - Op station Utrecht Centraal is zondagavond een persoon onder een trein gekomen.

Het incident vond even voor half negen plaats op perron 5. De politie is aanwezig voor verder onderzoek. Of het om een ongeluk of zelfdoding gaat is nog niet bekend.

Verschillende getuigen hebben het zien gebeuren en zijn opgevangen. De brandweer heeft het lichaam inmiddels van onder de trein gehaald.

Het treinverkeer tussen Utrecht en Amersfoort, Utrecht en Den Haag en Utrecht en Rotterdam is door de aanrijding gestremd. Reizigers moeten rekenen op een uur vertraging.

Het spoor is naar verwachting rond elf uur vanavond weer vrij.


  reageer op dit artikel  |  print artikel
© RTV Utrecht
 
rijden de treinen weer?

p2kflex
20:33:22 21-11-10GROUP-1P 1 AANRIJDING-SPOOR STATIONSHAL 12 UTR Station Utrecht-Centraal (TIS: 3-1) Eenh: UTR602 UTR767
TIS 30706001BRW Utrecht (Monitorcode)
TIS 30708441BRW Utrecht (OvD)
TIS 30708450BRW Utrecht (Noord) (Kazernealarm)
TIS 30708452BRW Utrecht (Noord) (TS 602)
TIS 30708460BRW Utrecht (Voordorp) (Kazernealarm)
TIS 30708463BRW Utrecht (Voordorp) (HA 767)


Johan Beck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
Hallo beste Johan,

Dank voor je duidelijkheid. Echter ik schreef dat de NS een overheidsinstelling WAS. :-)
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat ik het vreemd vind dat er geen back-up is zoals in bijna alle overheidsinstellingen. Men had dit dus vroeger kennelijk ook al niet.
Is dat dan vanwege het geld wat hiermee gemoeid is of een verkeerde inschatting dat zoiets waarschijnlijk nooit kon gebeuren?
Of is er bewust een keuze gemaakt om geen back-up te maken voor dergelijke situaties?
Kan zo'n dergelijke verstoring ook op andere plaatsen gebeuren?
En worden er nu wel maatregelen getroffen om dergelijke ernstige verstoringen te voorkomen?

Ik weet het... veel vragen maar goede discussie.  :)

Groetjes terug,
Skippy02 (jouw wel bekend)
Hoe dat precies zit met die backupsystemen bij ProRail weet ik helaas niet. Maar zoals ik al zei, je kan wel vanuit andere verkeersleidingcentra de bediening van seinen en wissels over willen nemen, als de voeding daar naar toe defect is dan kan je nog niks.
De verstoring zoals die in Utrecht plaats vond kan overal in Nederland gebeuren. En hoe men bij ProRail nu te werk gaat om dergelijke verstoringen in de toekomst te voorkomen weet ik dus helaas ook niet.

Bij de NS zelf ging dus ook wat systemen down en dat kwam gewoon omdat er heel veel bijgestuurd moest worden. De systemen werden dus heel veel gebruikt op de 5 regionale regelcentra en het landelijk regelcentrum.

Groeten, Johan
Ik zag in je profiel waar je vandaan komt dus je bent me nu bekend ;-)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8301223/___Betere_backup_spoorsysteem___.html?sn=binnenland,buitenland

di 23 nov 2010, 19:17
Kamer wil betere achtervang spoorsysteem

DEN HAAG -  Als er zich een probleem voordoet in de verkeersleidingspost van ProRail in Utrecht moet de achtervang daarvan beter worden geregeld. Dat vinden veel fracties in de Tweede Kamer. De Kamer vergadert woensdag met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) over de staat van het spoor in Nederland.

Vrijdag woedde er brand in de verkeersleidingspost, waardoor het spoorvervoer ernstig ontregeld werd. „Ze beweren dat ze een back-upsysteem hebben, maar dat draait op hetzelfde stroomnet als het hoofdsysteem”, schetst PvdA-Kamerlid Jacques Monasch. „Ik ga aan de minister vragen of dat niet veel beter kan.”

Ook CDA'er Maarten Haverkamp wil duidelijkheid. „Vrijdag verliep niet goed. Wij willen weten hoe het alternatieve systeem functioneert. De spoorbedrijven moeten niet al hun eieren in één mandje stoppen.” Haverkamp brengt in herinnering dat in 2009 een motie van zijn partij werd aangenomen waarin werd gevraagd om een back-up. „Ik besef dat zo'n systeem niet meteen morgen is geregeld, maar ik wil weten hoe het er mee staat.” Verder wil hij dat de informatievoorziening bij grote treinstoringen wordt verbeterd. „Nu is Twitter nog sneller en beter.”

VVD'er Charlie Aptroot vindt dat de service van de NS beneden de maat is. „Schande dat ze niet meteen excuus hebben aangeboden, dat gebeurde pas veel later. De betrouwbaarheid van het spoor moet beter. Ik vind dat de minister volledig moet gaan uitzoeken hoe dit soort dingen fout gaan.”

In de tussentijd wil hij niet horen dat de leiding van NS en ProRail bonussen opstrijken. „Verleden jaar hadden we al dat gedoe met winterweer, nu weer die brand. Een bonus is nu even niet aan de orde. Het is tijd om schoon schip te maken.”

Kamerleden vragen de minister verder nog aandacht voor het ontbreken van toiletten in sommige treinen. Ze vinden dat die wc's moeten worden ingebouwd, of dat de toiletvoorziening op stations beter moet worden. GroenLinks vraagt aandacht voor de Flevolijn. Die spoorlijn moet volgens Ineke van Gent worden verdubbeld bij Almere, maar het kabinet ziet dat niet zitten.