Als je in eerste instantie inzet op een kostentechnisch niet te dure variant zou ik beginnen met 2x bord A1-50 km/u in combinatie met J-37 en onderbord 'evenement' voor de bocht (aan beide zijden van de weg), en 2x een bord J-23 met onderbord '<- ->' op korte afstand voor de oversteek (ook beide zijden van de weg), waarbij de oversteek fysiek gemarkeerd is met 2x schrikhek 2,50 meter (aan beide zijden van de weg). Twee verkeersregelaars (een paar goede evenementenverkeersregelaars) maken het zaakje compleet. Schematisch (niet op schaal):
O|> |> | | <| <|O
-------------------------------------------| |-------------------------------------------
X
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
X
-------------------------------------------| |-------------------------------------------
O|> |> | | <| <|O
J37+A1-50 J23 hek hek J23 J37+A1-50
X = verkeersregelaar
Als het inderdaad een drukke weg is met een hoge snelheid dan zal deze maatregel misschien niet genoeg zijn voor de wegbeheerder. Dan moet je overwegen om:
- in twee stappen de maximumsnelheid terug te brengen naar 30 km/u, waarbij dus op 200-300 meter een bord 50 staat en op 100 meter nog een bord 30, daartussen eventueel informatiebord J-37 of tekstbord,
- bij het bord J-37/A-01 een knipperbol te plaatsen (zo'n knipperende lamp die ook wel eens voor een verkeerslicht staat), misschien zelfs aan beide kanten van de weg,
- de weg visueel te versmallen met geleidebakens die net in de berm staan (de weg wordt er fysiek niets smaller van maar de automobilist
denkt door die roodwitte bakens dat de weg smaller is) waardoor de weggebruiker langzamer gaat rijden,
- de weg fysiek te versmallen met bakens en/of hekken om op die manier het verkeer te verplichten om af te remmen en om en om door te rijden (sterk afhankelijk van de drukte of dit goed kan werken),
- beroepsverkeersregelaars in te huren (meer ervaring met verkeer ook op dit soort wegen),
- tijdelijke verkeerslichten te plaatsen (volgens mij kunnen deze inderdaad handbediend worden, maar dat zou je bij de plaatselijke bordenboer kunnen navragen).
Tijdelijke verkeerslichten plaatsen is hiervan waarschijnlijk wel de duurste variant, zeker omdat het eigenlijk maar voor heel beperkte tijd nodig is.
Belangrijkste is: ga in overleg met de betreffende overheid (en eventueel de verkeersadviseur van de politie), leg je probleem uit en waarom je niet anders kan, geef aan wat je denkt dat een werkende oplossing is en dan zie je vanzelf hoe het gaat. De meeste ambtenaren willen best meewerken zolang je openstaat voor de visie van de ambtenaar. Direct roepen van "ja maar daar heb ik geen geld voor" werkt in elk geval niet