Eerlijk gezegd heb ik weinig ervaring met het werken zonder de mogelijkheid om rijstroken af te kruizen. In mijn werkgebied ben ik in de gelukkige omstandigheid dat er goed afgekruisd kan worden. Je moet trouwens niet denken dat er dan niemand meer rijdt... Al heel wat bonnen geschreven voor het berijden van een afgekruiste rijstrook.
Als je oranje vervangt door rood denk ik dat uiteindelijk hetzelfde gaat gebeuren als waarom je nu vind dat bergers rood moeten gaan voeren. Ook op blauw word niet meer zo goed gereageerd als dat je misschien denkt. We kunnen beter kijken naar de hoeveelheid zwaailampen die gevoerd worden bij incidenten. Als het minder "gewoon" is dat er wat zwaait of knippert, gaat vanzelf de attentiewaarde omhoog, omdat het dan meer opvalt dat er wat zwaait of knippert.
Aan de andere kant, zolang er mensen zijn die achterop een BOTS of pijlwagen rijden blijf ik toch maar gezond wantrouwend naar weggebruikers als ik een incident sta af te handelen.
Even een anekdote: Melding rotzooi op de weg, melder stond met schade op de vluchtstrook. Ter plaatse een vrouw (nee niet blond!) die zei:"Ze laten ook alles maar slingeren!"
"Maar u reed dus op een rijstrook waar een rood kruis boven stond?"
"Is dat zo, is me niet opgevallen"
"Maar heeft u die pijlwagen dan niet gezien?"
"Eh...nee niet echt"
"Nou die strips liggen er om te voorkomen dat u daar op rijdt en die hebben dus nu hun werk gedaan..."