Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel

Auteur Topic: Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel  (gelezen 65143 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #20 Gepost op: 5 december 2010, 23:48:23
Eerlijk gezegd heb ik weinig ervaring met het werken zonder de mogelijkheid om rijstroken af te kruizen. In mijn werkgebied ben ik in de gelukkige omstandigheid dat er goed afgekruisd kan worden. Je moet trouwens niet denken dat er dan niemand meer rijdt... Al heel wat bonnen geschreven voor het berijden van een afgekruiste rijstrook.

Als je oranje vervangt door rood denk ik dat uiteindelijk hetzelfde gaat gebeuren als waarom je nu vind dat bergers rood moeten gaan voeren. Ook op blauw word niet meer zo goed gereageerd als dat je misschien denkt. We kunnen beter kijken naar de hoeveelheid zwaailampen die gevoerd worden bij incidenten. Als het minder "gewoon" is dat er wat zwaait of knippert, gaat vanzelf de attentiewaarde omhoog, omdat het dan meer opvalt dat er wat zwaait of knippert.

Aan de andere kant, zolang er mensen zijn die achterop een BOTS of pijlwagen rijden blijf ik toch maar gezond wantrouwend naar weggebruikers als ik een incident sta af te handelen.

Even een anekdote: Melding rotzooi op de weg, melder stond met schade op de vluchtstrook. Ter plaatse een vrouw (nee niet blond!) die zei:"Ze laten ook alles maar slingeren!"
"Maar u reed dus op een rijstrook waar een rood kruis boven stond?"
"Is dat zo, is me niet opgevallen"
"Maar heeft u die pijlwagen dan niet gezien?"
"Eh...nee niet echt"
"Nou die strips liggen er om te voorkomen dat u daar op rijdt en die hebben dus nu hun werk gedaan..."


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #21 Gepost op: 6 december 2010, 00:03:05
Citaat
Nog niet zo heel lang geleden op de A16; ambulancebemanning + s.o. op brancard geschept door automobilist welke de rode kruizen negeerde.  

Daarom is bij ons ook de afspraak: rood kruis negeren=bon. Ooit in 15 minuten er met een collega ruim 60 op kenteken geschreven. Uiteraard alleen als je geen andere bezigheden hebt bij het incident, maar dat spreekt voor zich.

Dit omdat het gaat om de veiligheid van de hulpverleners en wegwerkers ter plaatse.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #22 Gepost op: 6 december 2010, 00:18:49


Maar als we hier zitten om elkaar vliegen af te vangen of te zeuren over minder of meer zijn, hoor ik het graag, ik dacht dat we hier constructief met elkaar meedachten.

Dat wil ik niet hoor, maar net als bergers werken ook wegenwachters langs de weg. Als je de ene rode lampen laat voeren dan wil de andere dat ook en uiteindelijk hebben ze allemaal rood en begin je weer van vooraf aan. En ik heb niets tegen bergers, lijkt me zelfs best een mooi beroep om te doen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #23 Gepost op: 6 december 2010, 00:27:32
Natuurlijk, de theorie is prachtig, maar de praktijk leert jammer genoeg dat we soms, zeker op wegen zonder signalering/matrixborden, gewoon staan te werken met die 10 centimeter.
Ik neem aan dat er hier hoofdzakelijk praktijkmensen komen, die net zo goed als ik weten dat blauw of rood veel meer een waarschuwende werking heeft dan oranje.
Blauw is onzin voor bergers, maar rood zou een prachtig alternatief zijn.

Maar als we hier zitten om elkaar vliegen af te vangen of te zeuren over minder of meer zijn, hoor ik het graag, ik dacht dat we hier constructief met elkaar meedachten.

Theorie is in haast elk beroep prachtig maar 99 van de 100 keer werkt het in de praktijk anders. Eigen veiligheid staat nog steeds met stip op 1 lijkt me.
Als ik de werksituatie niet veilig zou vinden zou ik om ondersteuning van de politie vragen ter beveiliging van de werkplek en desnoods past men een tijdelijke verkeersstop toe zolang ik maar veilig kan werken en weer heelhuids naar huis kan na me werk.
Is dit misschien niet een idee wat jij zou kunnen gebruiken ?

En wat inderdaad al door anderen geopperd is men gaat vanzelf aan de rode lampen wennen en dan ben je weer terug bij af lijkt me.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


P2000man

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
  • At work
Reactie #24 Gepost op: 6 december 2010, 12:53:59
Maar wat maakt het uit dan hoeveel oranje zwaailichten er op 1 voertuig zitten? hoe beter zichtbaar hoe mooier en veiliger toch? Hier rijden ook verschillende strooiwagens, 1 met gewoon 1 losse oranje pit, en 5 minuten later 1 met een complete ledbalk op het dak met grilflitsers enz.


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #25 Gepost op: 8 januari 2011, 19:06:26
ik kan me herrineren van een aantal jaren geleden dat speciale transporten door "blauw" of te wel de politie werden begeleid. Gebeurt dat nu nog wel eens ?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #26 Gepost op: 9 januari 2011, 15:10:40
Dat gebeurt vrijwel niet meer (in Nederland). In principe worden alle transporten uitgevoerd met particuliere begeleiders. Alleen bij de heel uitzonderlijke gevallen (recent bijvoorbeeld het transport van transformatoren in het Westland of een transport dat de A7 moest kruisen) is er nog enige politiebegeleiding. Ik gok dat dit minder dan 1% van het totaal aantal transporten is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #27 Gepost op: 9 januari 2011, 22:28:51
het enige wat ik nog zou kunnen bedenken bij een politietransport is die van kernafval of kernbrandstof....maar die ben ik nog niet tegen gekomen ?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #28 Gepost op: 10 januari 2011, 13:56:09
Nucleair materiaal rijdt geheel zonder begeleiding; dit is geen ondeelbare lading en moet "gewoon" in kleine ladingen met gewone vrachtwagens worden vervoerd. Voor de oplettende snelwegrijder gemakkelijk te herkennen aan de soort oplegger.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Dabo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #29 Gepost op: 10 januari 2011, 15:37:13
Bij het transport van Coen Moulijn naar zijn laatste rustplaats was ook flink wat politiebegeleiding ;)

Serieuze modus:

Gebeurd inderdaad nog zelden, zal wel te duur zijn.