Als ik mijn voertuig op de rijstrook neerzet, uitstap en het verkeer regel in de juiste kleding dan is er geen regel die ik overtreed. Zo ook de opleider en examinator die mij dit heeft aangeleerd.
Akkoord. In jouw geval met de botser of in de meeste gevallen met een fatsoenlijke en opvallende (bedrijfs)auto kan ik me daar ook alles bij voorstellen. Ik vraag me echter af of je een motorfiets daadwerkelijk zou willen gebruiken als buffervoertuig / afzettingsvoertuig.
Bij mijn weten is het niet alleen het begeleiden van transporten echter het regellen van verkeer uberhaupt.
De discussie ging over het gebruik van motorfietsen en/of daarop gelijkende voertuigen (Piaggio's) als transportbegeleidingsvoertuig. Ja, je kunt een motorfiets of Piaggio dwars op een rijstrook zetten, je kunt er mee van A naar B, allemaal prima. Mijn punt is dat dit absoluut niet toegestaan is voor de begeleiding van uitzonderlijke transporten. Men mag met een motor of Piaggio niet voor een uitzonderlijk transport uitrijden om 'm dwars op de straat te zetten. Dit is geen "gewoon" verkeer regelen meer, maar transport begeleiden. En dat doen wij tegenwoordig met voertuigen die aan bepaalde eisen voldoen. Een motor of Piaggio (o.a.) voldoen niet aan die eisen.
Terechte opmerking is dat het regelen van het verkeer vanaf zo'n ding sowieso verboden is, uitgezonderd voor politie/KMar en weginspecteurs van RWS (hoewel er ook in de Regeling staat dat op Rijkswegen te voet het verkeer geregeld moet worden).
Bij ons in de regio, o.a. werkende voor de Graafschap, zijn een groep motorrijders die op hun motoren zwaailampen e.d. voeren. Echter werken zij vrij nauw samen met politie. Zal er in dit geval dit gedoogd worden? zij begeleiden namelijk ook regelmatig met politie de suportersbussen van de tegenpartij.
Dit mag niet. Particuliere motoren met zwaailichten en toestanden mogen niet worden ingezet voor begeleidingstaken, dat staat immers niet als toegestane omstandigheid in de Regeling OGS. Dit is denk ik een typisch geval van het welbekende "oom agent weet het ook niet precies, dus laat het maar gaan; en stiekem zijn ze best handig die lui". Overigens heel bijzonder dat de politie het begeleiden van supportersbussen van de tegenpartij overlaat aan private partijen. In het kader van de openbare orde zou ik als politie die taak niet willen uitbesteden, en ik zou als private partij die taak niet willen hebben...