Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel

Auteur Topic: Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel  (gelezen 65268 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #90 Gepost op: 9 oktober 2011, 14:23:05
Zo bedoelde ik het ook lt. col. dat het voertuig word gebruikt als "afzethek" en vervoermiddel aldus Mammoet zelf.
Dat kan Mammoet wel zeggen, maar als ik de beschrijving van Martin lees, dan krijg ik eerder het idee dat een Piaggio wordt ingezet als extra en illegaal begeleidingsvoertuig. Dat zou een beetje jammer zijn.

Echter, RWS heeft geen vrijstelling van deze regel buiten de "verkeersstop" dit staat duidelijk beschreven hoe ze dat moeten doen en onder welke regelling. Franka zal dat wel kunnen vertellen waar dat staat.
RVV art. 83: stopteken middels "STOP" op een verlicht transparant aangebracht op een Rijkswaterstaat voertuig. Wel jammer dat diverse verkeersregelaarsbureaus en aannemers ook zo'n verlicht transparant (= autodrip) hebben en dan menen ook stoptekens te mogen geven...

Jij hebt wel ff een puntje van denken gegeven, mijn bussen zijn manschapsbussen (dubbelcabine) maar veel van de bussen gebruikt in mijn omgeving zijn puur enkelcabine voertuigen. Ook Brinks verkeer en diverse andere organisatie's gebruikt deze..... Maar eigenlijk zijn ze dus niet goed voor begeleidende werken. Ff voor er een wijsneus is, ja mijn voertuigen zijn wit, dus zowieso niet toerijkend.
Zolang het een bedrijfsauto is (grijs kenteken dus) en de daklijnhoogte over minimaal 2,50 meter tenminste 1,75 meter hoog is, is er niks aan de hand. Een caddy voldoet dus niet, een transporter wel. Een pickup voldoet weer niet. Een camper voldoet ook niet (is geen bedrijfsauto), en een personenauto voldoet niet vanwege beide eisen.
Het begeleidingsvoertuig moet inderdaad wel geel zijn en zijn voorzien van de verplichte striping. Voertuigen van Brink Verkeer, Traffic Support etc. etc. voldoen daar allemaal niet aan en mogen dus geen begeleidingen uitvoeren. Genoemde bedrijven doen dit volgens mij ook niet.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #91 Gepost op: 9 oktober 2011, 14:29:31
Ik mis de referentie naar het artikel in je bericht, maar als je doelt op de Regeling Voertuigen waarin dit staat vermeld: dat geldt niet alleen voor motorfietsen, maar ook voor alle andere voertuigen. Het is verboden om te hebben (Regeling Voertuigen) maar je moet het in bepaalde omstandigheden wel voeren (Regeling OGS). Net als het verlichte transparant: die mag je wel hebben (Regeling Voertuigen) maar je mag 'm niet voeren (RVV).

Oeps, combinatie van vermoeidheid en een caps-lock die uitstond  e050 Toch mijn postings beter doorlezen voortaan...

Had inderdaad niet naar de regeling OGS gekeken, kende daarvan alleen de "blauwe gedeeltes". Ik heb weer wat geleerd, thnx!


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #92 Gepost op: 24 oktober 2011, 10:56:20
Dan heb ik gelijk nog een puntje mbt de eisen van die bedrijfsauto....."een bedrijfsauto te zijn en over een lengte van 2,50 meter een minimale daklijnhoogte te hebben van 1,75 meter", RWS heeft geen enkelle vrijstelling van deze eis, dus elke navara voldoet niet aan deze eis, maar zo ook niet de navara's gebruikt door enkelle grote "jongens" in het begeleiden. Ik zou liever zien dat men deze regel aan pakt en de eisen vereenvoudigd, te meer omdat niet voor elke begeleiding zulke grote voertuigen benodigd zijn.

Even hierop terugkomend, want ik denk dat je dit bedoelde: RwS heeft heen ontheffing in het kader van transportbegeleiding nodig, want dat is geen taak van ons. Wél hebben wij diverse ontheffingen voor het uitvoeren van onze RwS taak, genoemd in de wet Beheer Rijkswaterstaatwerken en in het kader van IM+. Hier zijn diverse bevoegdheden geregeld om ons ons werk goed uit te kunnen laten voeren.
Dit betreft oa. het verkeerregelen vanuit en vanaf het voertuig, ook op Rijkswegen (N en A wegen).
Op kruispunten moeten wij ook uitstappen, maar mogen in het kader van IM+ weer wel het voertuig als buffer / geleiding gebruiken.
Een ander voorbeeld is, dat wij wel een voertuig mogen "begeleiden" in het kader van calamiteiten/IM+. Dit is dus nadrukkelijk GEEN transportbegeleiding.

Ik krijg de indruk door vele opmerkingen en aannames op het forum, dat een aantal mensen de weginspecteur van RwS teveel vergelijkt met particulieren en bedrijven. Wettelijk ligt onze status heel verschillend en in mijn ogen is dit appels met peren vergelijken.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


sylvester1986

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 7 december 2011, 21:04:07
(Het piept wel een beetje)
zwaartransport westdijk
natas366


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #94 Gepost op: 7 december 2011, 21:55:52
(Het piept wel een beetje)
zwaartransport westdijk
natas366
een beetje zand in de remmen  ;) kan verder geen kwaand O0
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #95 Gepost op: 9 december 2011, 14:10:11
...... Voertuigen van Brink Verkeer, .......voldoen daar allemaal niet aan en mogen dus geen begeleidingen uitvoeren. Genoemde bedrijven doen dit volgens mij ook niet.

Ik gebruik de auto wel eens als schrikhek op kort durende plekken maar transportbegeleiding doen wij ook niet.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


sylvester1986

  • Gast
Reactie #96 Gepost op: 17 april 2012, 23:18:01
12.05.09 - Superload - US 441 @ Hollywood Blvd.
CertifiedPilotCars


De gebruiker heeft nog vele andere Convoi Exeptionnel filmpjes uit Amerika.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #97 Gepost op: 18 april 2012, 10:18:49
Twee weken geleden in Emmeloord kwam ik het volgende tegen.

http://www.youtube.com/watch?v=7v6xsD1daqc

door bertusk2008

Dit transport kwam ikzelf tegen en ergerde mij groen en geel.
Wat ging er fout in mijn ogen?
 1) Geen éénduidigheid van voertuigen en/of stripinig. Ik heb meerdere type's van voertuigen gezien. Personenauto's, bestelauto's en een busje. Sommigen met nieuwe striping van het bedrijf andere met oude.
 2) Er werd verkeer geregeld vanuit het voertuig dat niet voldeed aan de eisen. Dit had als resultaat dat een motorrijder zich bijna klem reed op een caddyachting voertuig dat ineens midden op de weg gaat staan. Deze motorrijder reed een stadsbus voorbij die bij een bushalte ging stilstaan. Met een hoger voertuig had de motorrijder signaalverlichting door de ramen van de bus heen kunnen zien.
3) Niet alle straten werden gereged waardoor (brom)fietsers het transport doorsneden.
 
Ik vraag mij eigenlijk wel eens af of VKR bedrijven op het moment de randen van de wet aan het opzoeken zijn, maar dat zal ik wel verkeerd zien.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #98 Gepost op: 18 april 2012, 10:54:28
Wat er voor het transport plaats vind kan ik niet over oordelen om dat ik dat niet kan zien.
Wat betreft de 2 voertuigen die er achter rijden die hebben geen enkele wettelijke status want het is niet meer dan een
bedrijfsvoertuig met wat amber verlichting. Dan had men een transportbegeleider als staartvoertuig moeten laten rijden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #99 Gepost op: 18 april 2012, 12:00:03
Wat ik zo aan het laatste voertuig kan zien zijn er in het geheel geen transportbegeleiders betrokken (voertuig is van een verkeersregelaarsfirma). Op zich prima, maar zorg dan wel voor de juiste afzettingen en omleidingen en geen geïmproviseerde rijdende begeleiding...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill