Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel

Auteur Topic: Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel  (gelezen 64571 keer)

0 gebruikers (en 32 gasten bekijken dit topic.

Mota

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #100 Gepost op: 28 mei 2012, 03:07:19
Mierenneuker,

Ik zal me even voorstellen, want volgens een recente uitspraak van een rechter mag ik deze term bezigen. Dus voor u, als Moderator, deze tekst verwijderd lees dit even goed door.

Door de wijze van organiseren van dit forum kan ik geen commentaar geven over zaken die mij aan gaan. Vanwege dit gegeven ben ik dus lid moeten worden van dit forum.

Ik ben de bestuurder/eigenaar van de door jullie gespotte Piaggio MP3 uitgevoerd als begeleidingsvoertuig. Dit voertuig staat op naam van onze VOF en is een bedrijfsvoertuig, immers de wet stelt geen eis aan een ingeschreven voertuig qua soort.
Dit kan een A, B, C of D gekentekend voertuig zijn, ook stelt de wet geen eis of het grijs of geel gekentekend is.
Bedrijsvoertuigen bestaan alleen bij de belastingdienst.

Door een ander forumlid is aan gegeven dat het gebruik van een MP3 misschien kan wegens een maas in de wet. Dit klopt inderdaad. Rond 1996 is de transportbegeleider in het leven geroepen door de overheid in het bijzonder door de KLPD wegens het steeds drukker worden in het begeleiden van exceptionele transporten.

De toen gestelde eisen aan een begeleidingsvoertuig waren: een voertuig op meer dan 2 wielen vallend onder de rijbewijs cat B, opvallende kleur geel, voorzien aan bijde zijde van chevron met de pijl naar voren, 2 afzonderlijk inschakelbare geel/amber zwaailampen 360 graden zichtbaar (zijn de zwaailampen niet 360 graden zichtbaar dan 4 st). Voorts nog wat eisen over communicatie middelen, meetgereedschap, pechtlampen, pilonnen en dergelijke. Verder moest er in opdracht van Zuid Holland Zuid nog een rode reflectie strook op de achterzijde en een witte op de voorzijde komen.

De Piaggio MP3 staat op onze naam sinds 20 december 2008, dus nog voor de nieuwe voertuigeisen bekrachtigd werden in maart 2009. In de nieuwe voertuigeisen 2009 staat dat er een overgangsregeling is van 5 jaar voor voertuigen  die voor die datum gekocht zijn. Dit om bedrijven de gelegenheid te geven hun voertuigen op een economische manier af te schrijven en ze in de gelegenheid te stellen aan de nieuwe eisen te voldoen.

De betreffende MP3 is voor de wet een auto met een groot kentekenplaat en voorzien van een gecombineerde voetrem. Gezien het feit dat het een voertuig is op meer dan 2 wielen is het zodanig passend in het oude voertuigreglement.

Het voertuig is bekend in Driebergen bij de KLPD en is daar besproken. Wel is er destijds een opmerking gemaakt over de toen aangebrachte striping, deze is dan ook door mij vervangen door een meer robuustere uitvoering.

In het vooraanzicht is de signaalverlichting zichtbaar in een hoek van 240 graden op de achter zijde is dit 120 graden. Ook is er een rondom zichtbaar led zwaailamp/flistlicht aangebracht op een in hoogte verstelbare stick. Deze stick wordt vaak gebruikt wanneer er een lagere attentiewaarde nodig is.
Voorts is er een prof. mobilofoon met een MoboCop bedienunit aan boord en portofoons op de zelfde frequentie. Verder zijn de nodige nood- en aanwijs-middelen aanwezig.

De MP3 wordt gebruikt bij het soort transporten waar steeds 2 begeleiders bij aanwezig dienen te zijn, dus altijd vergezeld van volledig ingerichte auto.

De functie van een transportbegeleider is nog steeds het overige verkeer beschermen tegen de gevaren veroorzaakt door het exceptionele transport, derhalve neem ik de beschuldiging door een forumlid van het berijden met een rood kruis afgezette rijstrook dan ook hoog op. Door zo snel mogelijk bij de afzetting te komen kunnen wij een besluit nemen in overleg met de politie cq wegbeheerder het transport in het werkvak/afgezette gebied te plaatsen of door te rijden. Deze manier van werken komt alleen maar ten goede aan de verkeersdoorstroming. Het heeft geen zin met een transport blindelings een afzetting in te laten rijden waar het niet doorkomt. Ook stel ik het niet op prijs dat meneer mij graag eens zou willen staande houden zodat hij het een en ander kan uitzoeken.
Over welke opsporingsbevoegdheid hebben wij het hier?

Na 17 jaar transportbegeleiden worden wij bij sommige wegbeheerders nog steeds gezien als een soort cowboys die geen enkele verantwoording willen dragen. Niets is echter waar, alleen hier geldt des te meer, de goede moeten onder de kwade lijden.

Tot zover mijn visie.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #101 Gepost op: 28 mei 2012, 03:16:39
Mierenneuker,

Ik zal me even voorstellen, want volgens een recente uitspraak van een rechter mag ik deze term bezigen.

Hangt geheel af van de context waarin deze term wordt gebezigd. Op een forum hanteren we immers huisregels.  0098

Dus voor u, als Moderator, deze tekst verwijderd lees dit even goed door.


Direct moderators betrekken in je eerste bijdrage op een forum, kan nooit goed zijn! Haal rustig adem alvorens ik u veel plezier en wijsheid wens in verdere discussie(s) waaraan u (n.a.w.) zult deelnemen op ons uitgebreide forum.

Door de wijze van organiseren van dit forum kan ik geen commentaar geven over zaken die mij aan gaan. Vanwege dit gegeven ben ik dus lid moeten worden van dit forum.

Wat organisatorisch gebied betreft staan we altijd open voor feedback. Het staat u dan ook vrij om 1 der moderators en / of beheerders te benaderen. Veel plezier op het forum!


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #102 Gepost op: 28 mei 2012, 11:07:33
Mierenneuker,

Ik zal me even voorstellen, want volgens een recente uitspraak van een rechter mag ik deze term bezigen. Dus voor u, als Moderator, deze tekst verwijderd lees dit even goed door.

Door de wijze van organiseren van dit forum kan ik geen commentaar geven over zaken die mij aan gaan. Vanwege dit gegeven ben ik dus lid moeten worden van dit forum.
Lekkere binnenkomer. Een meer vriendelijke introductie was ongetwijfeld beter geweest voor de verstandhouding. Nu vraagt u natuurlijk om een passende respons.  >:D

In dat kader ga ik een paar van uw stellingen bekrachtigen dan wel ontkrachten.

Ik ben de bestuurder/eigenaar van de door jullie gespotte Piaggio MP3 uitgevoerd als begeleidingsvoertuig. Dit voertuig staat op naam van onze VOF en is een bedrijfsvoertuig, immers de wet stelt geen eis aan een ingeschreven voertuig qua soort.
Dit kan een A, B, C of D gekentekend voertuig zijn, ook stelt de wet geen eis of het grijs of geel gekentekend is.
Bedrijsvoertuigen bestaan alleen bij de belastingdienst.
Onjuist. De Regeling Voertuigen maakt onderscheid tussen diverse typen voertuigen, waaronder de bedrijfsauto:

Citaat van: Regeling Voertuigen, art. 1.1
bedrijfsauto: voertuig van de voertuigcategorie N, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid; in ieder geval wordt als bedrijfsauto aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een bedrijfsauto is;
En voertuigcategorie N is, zoals de Regeling Voertuigen aangeeft:
Citaat van: Regeling Voertuigen, art. 1.1
voertuigen van de voertuigcategorie N: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde motorvoertuigen met ten minste vier wielen, gedefinieerd overeenkomstig onderstaande voertuigclassificatie:

a. N1: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van ten hoogste 3.500 kg;
b. N2: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg, doch niet meer dan 12.000 kg;
c. N3: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 12.000 kg;

In het geval van een voor koppeling aan een oplegger of middenasaanhangwagen bestemd motorvoertuig met carrosserietype BC of BD is de voor indeling van het voertuig geldende massa de massa van het motorvoertuig in rijklare toestand, vermeerderd met de massa die overeenkomt met de maximale statische verticale belasting die op het motorvoertuig wordt overgebracht door de oplegger of de middenasaanhangwagen en, indien van toepassing, met de maximummassa van de eigen belasting van het motorvoertuig;

Voertuigen van deze voertuigcategorie kunnen de volgende carrosserietypen hebben, met dien verstande dat wordt voldaan aan de in richtlijn 2007/46/EG gestelde voorwaarden:

– BA: vrachtwagen. een motorvoertuig van categorie N1, N2 of N3 dat uitsluitend of hoofdzakelijk is ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen. Een dergelijk voertuig kan ook een aanhangwagen trekken;
– BB: bestelwagen. Vrachtwagen met in de carrosserie geïntegreerde cabine;
– BC: opleggertrekkend voertuig (opleggertrekker). Een trekkend voertuig dat uitsluitend of hoofdzakelijk is ontworpen en gebouwd voor het trekken van opleggers;
– BD: aanhangwagen trekkend voertuig (aanhangwagentrekker). een trekkend voertuig dat uitsluitend of hoofdzakelijk is ontworpen en gebouwd voor het trekken van aanhangwagens anders dan opleggers. Een dergelijk voertuig kan uitgerust zijn met een laadplatform;
– SB: gepantserd voertuig;
– SF: mobiele kraan, of
– SG: overig voertuig voor speciale doeleinden;

Een Piaggio MP3 is derhalve géén bedrijfsauto.

Door een ander forumlid is aan gegeven dat het gebruik van een MP3 misschien kan wegens een maas in de wet. Dit klopt inderdaad. Rond 1996 is de transportbegeleider in het leven geroepen door de overheid in het bijzonder door de KLPD wegens het steeds drukker worden in het begeleiden van exceptionele transporten.

De toen gestelde eisen aan een begeleidingsvoertuig waren: een voertuig op meer dan 2 wielen vallend onder de rijbewijs cat B, opvallende kleur geel, voorzien aan bijde zijde van chevron met de pijl naar voren, 2 afzonderlijk inschakelbare geel/amber zwaailampen 360 graden zichtbaar (zijn de zwaailampen niet 360 graden zichtbaar dan 4 st). Voorts nog wat eisen over communicatie middelen, meetgereedschap, pechtlampen, pilonnen en dergelijke. Verder moest er in opdracht van Zuid Holland Zuid nog een rode reflectie strook op de achterzijde en een witte op de voorzijde komen.
Ik heb de volledige Richtlijnen Exceptioneel Transport, in 1993 opgesteld, digitaal in mijn bezit. De door u gegeven opsomming is inderdaad juist. In de toelichting op deze Richtlijnen wordt echter uitdrukkelijk gesproken over een "gesloten voertuig":

Citaat van: Richtlijnen Exceptioneel Transport, 1993
TOELICHTING BIJ HOOFDSTUK 6:

(1)
Er is gekozen voor een gesloten voertuig, en niet voor begeleiding vanaf een motorfiets zoals nu het geval is bij politiebegeleiding. Hier is met name voor gekozen omdat het voertuig uitgerust dient te zijn met een aantal hulpmiddelen. (...) De keuze voor een auto gaat ten koste van de flexibiliteit van de begeleider. Deze flexibiliteit is echter met name gebruikt om het transport zo soepel mogelijk te laten verlopen. Een begeleider draagt echter zorg voor de beveiliging van de omgeving en het overige verkeer.
Hoewel de Piaggio MP3 dus strikt genomen aan de voorwaarden voldoet, past het niet binnen de gedachte achter een "begeleidingsvoertuig" zoals de toelichting dit duidelijk verwoordt. De voorgeschreven afmetingen van de chevrons (namelijk 1.00 meter breed en 0.30 meter hoog) zijn volgens mij ook niet haalbaar. De wetgever heeft deze "maas in de wet" met de nieuwe Regeling Verkeersregelaars dan nu ook gedicht.

De Piaggio MP3 staat op onze naam sinds 20 december 2008, dus nog voor de nieuwe voertuigeisen bekrachtigd werden in maart 2009. (...)

Het voertuig is bekend in Driebergen bij de KLPD en is daar besproken. Wel is er destijds een opmerking gemaakt over de toen aangebrachte striping, deze is dan ook door mij vervangen door een meer robuustere uitvoering.
Ik moet eerlijk zeggen: creatief gevonden. Dat het KLPD dit heeft goedgekeurd verbaast mij overigens wel... zij hebben immers ook meegewerkt aan de bovengenoemde Richtlijnen. En ook zij moeten weten dat niet alleen de strikte letter van de wet maar ook de toelichting in een juridische overweging zal worden meegenomen. Kennelijk heeft deze weg in uw voordeel goed uitgepakt.

(...)
De MP3 wordt gebruikt bij het soort transporten waar steeds 2 begeleiders bij aanwezig dienen te zijn, dus altijd vergezeld van volledig ingerichte auto.
Dit begrijp ik niet helemaal. Betekent dat nu dat de MP3 niet volledig ingericht is? Want dan voldoet de MP3 dus niet... bovendien zou volgens het bovenstaande een MP3 ook begeleidingen mogen doen voor transporten met 1 begeleider. Het feit dat dit kennelijk niet gebeurt geeft op zijn minst te denken.

De functie van een transportbegeleider is (...)
Laatste stuk kan ik niks van vinden.  0098
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #103 Gepost op: 28 mei 2012, 12:22:51
Mierenneuker,

Ik zal me even voorstellen, want volgens een recente uitspraak van een rechter mag ik deze term bezigen. Dus voor u, als Moderator, deze tekst verwijderd lees dit even goed door.

Gevalletje van "ik mag het zeggen, dus ik zeg het ook". Hoe flauw en voorspelbaar, ik denk dat de gemiddelde agent er zo onderhand immuun voor is geworden. Daarnaast, als je zo graag volgens "het boekje" werkt, pak het groene boekje er dan gerust eens bij ;) (of ben ik nu aan het mierenneuken?)




Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #105 Gepost op: 27 februari 2013, 19:45:58
uitzonderlijk vervoer brugdeel 4
P. Vanegdom & Translini : transport brugdelen
willempipo

Filmpje 1: Transportbegeleider met blauwe flitsers achter de ramen?

Filmpje 1: Zwaailicht op achterste auto (zwarte Peugeot) werkt nog wel.
Filmpje 2: Zwaailicht op achterste auto (zwarte Peugeot) werkt niet meer.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #106 Gepost op: 27 februari 2013, 21:11:24
Filmpje 1: Transportbegeleider met blauwe flitsers achter de ramen?
lijkt me wit ipv blauw
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


sylvester1986

  • Gast
Reactie #107 Gepost op: 27 februari 2013, 21:59:05
Is inderdaad Wit.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #108 Gepost op: 27 februari 2013, 22:14:21
Kwam vanmiddag 1e voertuig nog tegen in Hoogezand.
Nog steeds heeft het voertuig een Rood zwaailicht in het midden en Paarsachtige grilleflitsers.
Hoogezand - Groot transport door martenshoek
Marcel Klip


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #109 Gepost op: 28 februari 2013, 06:42:42
Tot zeker een jaar of vijf geleden hadden Franse transportbegeleiders ook blauw in de voertuigen, gezien dit een Belgische begeleider is zal deze ook regelmatig in Frankrijk rijden dus misschien dat het in Frankrijk nog steeds gebruikt wordt?

Ik weet dit uit ervaring met het vervoer van Brandweer helicoptoren naar Frankrijk.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.