Mierenneuker,
Ik zal me even voorstellen, want volgens een recente uitspraak van een rechter mag ik deze term bezigen. Dus voor u, als Moderator, deze tekst verwijderd lees dit even goed door.
Door de wijze van organiseren van dit forum kan ik geen commentaar geven over zaken die mij aan gaan. Vanwege dit gegeven ben ik dus lid moeten worden van dit forum.
Ik ben de bestuurder/eigenaar van de door jullie gespotte Piaggio MP3 uitgevoerd als begeleidingsvoertuig. Dit voertuig staat op naam van onze VOF en is een bedrijfsvoertuig, immers de wet stelt geen eis aan een ingeschreven voertuig qua soort.
Dit kan een A, B, C of D gekentekend voertuig zijn, ook stelt de wet geen eis of het grijs of geel gekentekend is.
Bedrijsvoertuigen bestaan alleen bij de belastingdienst.
Door een ander forumlid is aan gegeven dat het gebruik van een MP3 misschien kan wegens een maas in de wet. Dit klopt inderdaad. Rond 1996 is de transportbegeleider in het leven geroepen door de overheid in het bijzonder door de KLPD wegens het steeds drukker worden in het begeleiden van exceptionele transporten.
De toen gestelde eisen aan een begeleidingsvoertuig waren: een voertuig op meer dan 2 wielen vallend onder de rijbewijs cat B, opvallende kleur geel, voorzien aan bijde zijde van chevron met de pijl naar voren, 2 afzonderlijk inschakelbare geel/amber zwaailampen 360 graden zichtbaar (zijn de zwaailampen niet 360 graden zichtbaar dan 4 st). Voorts nog wat eisen over communicatie middelen, meetgereedschap, pechtlampen, pilonnen en dergelijke. Verder moest er in opdracht van Zuid Holland Zuid nog een rode reflectie strook op de achterzijde en een witte op de voorzijde komen.
De Piaggio MP3 staat op onze naam sinds 20 december 2008, dus nog voor de nieuwe voertuigeisen bekrachtigd werden in maart 2009. In de nieuwe voertuigeisen 2009 staat dat er een overgangsregeling is van 5 jaar voor voertuigen die voor die datum gekocht zijn. Dit om bedrijven de gelegenheid te geven hun voertuigen op een economische manier af te schrijven en ze in de gelegenheid te stellen aan de nieuwe eisen te voldoen.
De betreffende MP3 is voor de wet een auto met een groot kentekenplaat en voorzien van een gecombineerde voetrem. Gezien het feit dat het een voertuig is op meer dan 2 wielen is het zodanig passend in het oude voertuigreglement.
Het voertuig is bekend in Driebergen bij de KLPD en is daar besproken. Wel is er destijds een opmerking gemaakt over de toen aangebrachte striping, deze is dan ook door mij vervangen door een meer robuustere uitvoering.
In het vooraanzicht is de signaalverlichting zichtbaar in een hoek van 240 graden op de achter zijde is dit 120 graden. Ook is er een rondom zichtbaar led zwaailamp/flistlicht aangebracht op een in hoogte verstelbare stick. Deze stick wordt vaak gebruikt wanneer er een lagere attentiewaarde nodig is.
Voorts is er een prof. mobilofoon met een MoboCop bedienunit aan boord en portofoons op de zelfde frequentie. Verder zijn de nodige nood- en aanwijs-middelen aanwezig.
De MP3 wordt gebruikt bij het soort transporten waar steeds 2 begeleiders bij aanwezig dienen te zijn, dus altijd vergezeld van volledig ingerichte auto.
De functie van een transportbegeleider is nog steeds het overige verkeer beschermen tegen de gevaren veroorzaakt door het exceptionele transport, derhalve neem ik de beschuldiging door een forumlid van het berijden met een rood kruis afgezette rijstrook dan ook hoog op. Door zo snel mogelijk bij de afzetting te komen kunnen wij een besluit nemen in overleg met de politie cq wegbeheerder het transport in het werkvak/afgezette gebied te plaatsen of door te rijden. Deze manier van werken komt alleen maar ten goede aan de verkeersdoorstroming. Het heeft geen zin met een transport blindelings een afzetting in te laten rijden waar het niet doorkomt. Ook stel ik het niet op prijs dat meneer mij graag eens zou willen staande houden zodat hij het een en ander kan uitzoeken.
Over welke opsporingsbevoegdheid hebben wij het hier?
Na 17 jaar transportbegeleiden worden wij bij sommige wegbeheerders nog steeds gezien als een soort cowboys die geen enkele verantwoording willen dragen. Niets is echter waar, alleen hier geldt des te meer, de goede moeten onder de kwade lijden.
Tot zover mijn visie.